W samorządach Gospodarka

500 mln mniej na drogi

W projekcie budżetu państwa na rok 2018 przewidziano jedynie 800 mln zł na przyszłoroczną realizację „Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019”. W planach jest aktualizacja programu i zmniejszenie ogólnej kwoty dotacji o 500 mln zł.

To kolejny rok, gdy samorządy otrzymują na drogi mniej niż jest przewidziane w uchwale rady ministrów w sprawie „Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019” (obowiązująca uchwała ustanawia wydatki z tego programu w wysokości 4 mld zł i przewiduje odpowiedni harmonogram). – Rząd miał nam zwrócić w przyszłym roku to co „skubnięto” w poprzednim, ale na to się nie zanosi – komentuje Krzysztof Iwaniuk, wójt gminy Terespol, przedstawiciel Związku Gmin Wiejskich RP w zespole ds. finansów Komisji Wspólnej.

 

W obowiązującym programie harmonogram określa dotacje w wysokości:

 

  • 800 mln zł w 2016 roku,
  • 1 mld w 2017,
  • 1,1 mld w 2018,
  • 1,1 mld zł w 2019,

 

Jak zauważył Krzysztof Iwaniuk już w budżecie na 2017 roku rząd odszedł od planu i zmniejszył dotację o 200 mln zł. W projekcie na 2018 rok w stosunku do harmonogramu jest mniej o 300 mln zł. To w sumie daje już 500 mln zł w ciągu dwóch lat.

 

Co więcej w uzasadnieniu do budżetu (z końca sierpnia 2017) czytamy, że całkowite koszty Programu w latach 2016-2019 wyniosą nie 4 mld zł tylko 3,5 mln zł oraz, że „kwoty te wynikają z planowanej aktualizacji harmonogramu finansowania Programu poprzez zmianę uchwały powołującej Program”. Autorzy projektu budżetu państwa nie zastosowali się więc do obowiązujących przepisów tylko wzięli pod uwagę prawdopodobne ich zmiany.

 

Cała sprawa jest o tyle dziwna, że jeszcze niedawno posłowie PiS wspierani przez członków rządu wykazywali niezwykłą dbałość o drogi samorządowe proponując w sejmie ustanowienie specjalnego funduszu na ten cel, który był umotywowany m.in. liczbą śmiertelnych wypadków na drogach gminnych, a debata na ten temat była niezwykle gorąca i emocjonalna. Przy jej okazji Związek Miast Polskich negatywnie odnosząc się do nowego funduszu przypomniał o już realizowanym programie rozwoju infrastruktury drogowej i apelował o zwiększenie środków na ten cel. Tymczasem rząd nie tylko nie zwiększył tych środków, ale je jeszcze o 500 mln zł planuje się zmniejszyć.

 

 

Do pobrania:

 

Uzasadnienie do projektu budżetu z informacją o planowanym odjęciu 500 mln zł z „Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019” <link file:108625_blank download file>>>>

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane