Autobusy elektryczne już na ulicach Rzeszowa

Autor: Justyna Kamińska / 11.02.2019
W samorządach
Na ulice stolicy Podkarpacia wjechały pierwsze autobusy elektryczne. 10 pojazdów firmy Solaris obsługuje dwie popularne linie 0A i 0B. Miasto wydało na nie 30,2 mln zł, z czego większość pokryła unijna dotacja. W ramach umowy z Rzeszowem firma Solaris Urbino, dostawca autobusów, musiał zbudować 12 stacji do ich ładowania.

Umowa na zakup elektrobusów z systemem ładowania została zawarta w dniu 19 października 2017 r. Przedmiotem umowy była dostawa 10 sztuk fabrycznie nowych, niskopodłogowych zasilanych energią elektryczną autobusów komunikacji miejskiej Solaris Urbino 12 oraz budowa stacji do ich ładowania - wolnego przy ul. Lubelskiej oraz szybkiego przy ul. Grottgera. Całkowita wartość umowy to 30,2 mln zł.

 

Zakup autobusów elektrycznych możliwy był dzięki dofinansowaniu w 85 proc. z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 w ramach projektu pn.: „Rozwój systemu transportu publicznego w Rzeszowie". Autobus posiada 57 miejsc stojących, 27 miejsc siedzących w tym 14 dostępnych z niskiej podłogi. Wyposażony jest w system informacji pasażerskiej (tablice kierunkowe zewnętrzne i wewnętrzne, system informacji głosowej, bramki liczące, kamery). Dodatkowo w każdym pojeździe znajduje się biletomat mobilny, który obsługuje transakcje realizowane zarówno przy pomocy bilonu jak i karty płatniczej. Jest napędzany 2 silnikami elektrycznymi. Silniki te umieszczone są przy piastach kół po prawej i lewej Stornie. Ich moc to 2x110 kW. Magazyny energii stanowią 3 akumulatory litowo-tytanowe wykonane w technologii „high power" o pojemności 29,2 kWh każdy.

 

Autobus wyposażony jest w złącze do ładowania magazynów energii (akumulatorów) typu plug-in (złącze wtykowe). Złącze to jest wykorzystywane do ładowania akumulatorów na zajezdni autobusowej. Jest to tzw. ładowanie wolne. Maksymalny prąd, jaki może płynąć przez złącze to 125 A, a czas ładowania około 180 minut.  Autobus jest wyposażony w tzw. odbiorniki mocy - relingi umieszczone na dachu autobusu. Przy ich użyciu przekazywana jest energia dostarczona z platformy ładującej (OppCharge tzw. pantograf odwrócony) do magazynów energii (akumulatorów). Jest to tzw. ładowanie szybkie. Prąd maksymalny jaki może płynąć przez urządzenie to około 550 A. Czas ładowania to około 10-15 minut.

 

Pojemność magazynów energii używanych do napędu silnika zapewnia dojazd autobusu z zajezdni przy ul. Lubelskiej na przystanek początkowy (linia 0A lub OB) i wykonanie minimum dwóch pełnych kursów na jednej z tych linii, bez konieczności doładowywania magazynów energii w każdych warunkach atmosferycznych przy wykorzystaniu wszystkich urządzeń znajdujących się na pokładzie autobusu.

 

Władze Rzeszowa chcą stworzyć w mieście strefę zeroemisyjną, która będzie obsługiwana wyłącznie przez autobusy elektryczne i gazowe. Jeszcze w tym kwartale zostanie ogłoszony przetarg na zakup kolejnych autobusów zasilanych gazem CNG. Następny przetarg obejmować będzie zakup autobusów elektrycznych.

Podziel się!

Aby dodać komentarz, zaloguj się.