W samorządach

Elektromobilność w Szczecinie

Samochody nisko oraz bezemisyjne zyskują coraz bardziej na popularności. Szczecin, podobnie jak inne samorządy, przy modernizacji swoich flot skłaniają się ku pojazdom elektrycznym lub hybrydowym. Dzięki działaniom w ramach miejskiego Programu Rozwoju Elektromobilności, Piotr Krzystek prezydent Szczecina stał się pierwszym włodarzem, który w codziennych służbowych obowiązkach korzystać będzie z auta elektrycznego.

W szczecińskim magistracie pojawiły się  kolejne cztery samochody elektryczne - Nissan Leaf i Renault Zoe. Nowe auta zostały zakupione z blisko 50% dofinansowaniem z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Koszt ich zakupu to 543 826,00 zł, z czego dofinansowanie wyniosło 250 000,00 zł. Dzięki dofinansowaniu udało się zakupić auta w cenie pojazdów z napędem konwencjonalnym, ale spełniające wysokie wymagania w zakresie ochrony środowiska.

 

Obecnie miasto dysponuje flotą 12 samochodów elektrycznych – największą wśród jednostek samorządowych w Polsce. Dokonany zakup pozwolił Szczecinowi zrealizować z 8 miesięcznym wyprzedzeniem obowiązek określony w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych tj. przekroczyć 10% udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów wymagany od dnia 1 stycznia 2020 r.

 

Dwa z czterech nowych samochodów przekazane zostały do Miejskiej Jednostki Obsługi Gospodarczej, która odpowiada za obsługę floty urzędu i prezydentów Szczecin. Pozostałe dwa trafiły do Zespołu Szkół nr 2 i Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. Dalsze plany w zakresie odmłodzenia floty zakładają leasing kolejnych czterech aut z opcją wykupu. W tym wypadku rozważany jest leasing aut z napędem hybrydowym.

 

Program Rozwoju Elektromobilności Miasta Szczecin

Już w 2017 r. w budżecie miasta wydzielono zadanie budżetowe „Program Elektromobilności Miasta Szczecin”, które umożliwia realizację projektów pilotażowych. Pierwsze działania w ramach programu zrealizowano już w 2017 roku. Stało się to jeszcze przed wejściem w życie przepisów ustawy o elektromobilności. Działanie dotyczyło zakupu ośmiu pojazdów z napędem elektrycznym.

 

W latach 2017-2018 w ramach Programu Elektromobilności Miasta Szczecin zrealizowano inwestycję inicjującą powstanie miejskiej sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych (w odróżnieniu od infrastruktury prywatnej działania skoncentrowano na stacjach szybkiego ładowania). Projekt pn. „Zakup i montaż 3 stacji do ładowania pojazdów z napędem elektrycznym w Szczecinie” obejmował stworzenie 3 stacji szybkiego ładowania o mocy szczytowej 50 kW w następujących lokalizacjach: ul. Klonowica – parking ZDITM, ul. Felczaka obok Urzędu Miejskiego, ul. Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Koszt to 477 tys.zł (z czego kwotę 238,5 tys. zł stanowiła dotacja WFOŚiGW). Stacje oficjalnie zaprezentowano i przekazano mieszkańcom w sierpniu 2018 r..

 

Elementem „Programu Elektromobilności Miasta Szczecin” są również bieżące działania związane z pozyskiwaniem doświadczeń. 30 czerwca 2018 r. Szczecin gościł turystyczny, transgraniczny rajd samochodów elektrycznych eCorso. Dzięki temu mieszkańcy mieli okazję zapoznać się w jednym miejscu z około 20 różnymi samochodami elektrycznymi i wymienić doświadczenia z ich codziennymi użytkownikami (właścicielami), którzy pokonali pojazdami elektrycznymi często kilkaset tysięcy kilometrów. Z kolei we wrześniu 2017 r. zrealizowano otwarte dla mieszkańców testowe jazdy autobusem elektrycznym.

 

Źródło:UM Szczecin

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane