Prawo

ETO o wspólnej polityce rolnej

Przyszła wspólna polityka rolna powinna być bardziej ekologiczna, opierać się na rygorystycznych kryteriach dotyczących wyników oraz zapewniać większą rozliczalność – podkreślają unijni kontrolerzy z Europejskiego Trybunał Obrachunkowego.

 

We wniosku dotyczącym nowej wspólnej polityki rolnej (WPR) na okres po 2020 r. Komisja Europejska podkreśliła, że celom związanym z ochroną środowiska i klimatem zostanie nadany wysoki priorytet. Tymczasem kontrolerzy ETO przyznają, że proponowana reforma przewiduje wprowadzenie narzędzi służących do osiągania wspomnianych celów, jednak cele te nie zostały jasno określone ani przełożone na wskaźniki ilościowe. Trudno więc powiedzieć, w jaki sposób można by ocenić bardziej ekologiczną WPR lub dokonać jej pomiarów.

 

Ponadto kontrolerzy zwracają uwagę, że szacunki Komisji dotyczące wkładu WPR w osiąganie unijnych celów w zakresie zmiany klimatu wydają się nierealistyczne. W opinii Trybunału napisano, że wiele proponowanych rozwiązań politycznych bardzo przypomina te stosowane w obecnej WPR. W szczególności, największa część środków byłaby wciąż wydatkowana w formie płatności bezpośrednich dla rolników, obliczanych na podstawie powierzchni posiadanych lub użytkowanych gruntów. Zdaniem kontrolerów instrument ten nie pozwala rozwiązać wielu problematycznych kwestii dotyczących środowiska ani nie jest najefektywniejszym sposobem wspierania godziwego dochodu.

 

We wniosku przewidziano istotne zmiany sposobu wdrażania polityki – przesunięto nacisk z zapewnienia zgodności na osiąganie wyników. Zmianę tę kontrolerzy przyjmują z zadowoleniem. Uznają jednak, że wniosek nie obejmuje niezbędnych elementów skutecznego systemu opartego na wynikach. W nowej WPR należy zapewnić więcej zachęt do osiągania wyników oraz ustanowić cele, które byłyby jasno powiązane z produktami, rezultatami i oddziaływaniem.

 

Inną istotną zmianą jest ponowne zdefiniowanie unijnych kryteriów kwalifikowalności dla płatności WPR, niemniej jednak ze względu na ograniczenia proponowanego modelu zmiana ta będzie najprawdopodobniej skutkować osłabieniem ram uzyskiwania pewności. Kontrolerzy zwracają uwagę, że kontrole i weryfikacje staną się rzadsze i mniej skuteczne. – Położenie nacisku na oceny oparte na wynikach nie wyeliminuje konieczności kontrolowania legalności i prawidłowości – powiedział João Figueiredo, członek Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Trybunał obawia się, że przepis prawny stanowiący, iż jedynie bardzo niewielka część wydatków musi być realizowana zgodnie z zasadami unijnymi, może sprawić, że zasady te staną się martwą literą. Mogłoby to podważyć stosowanie prawa UE. Kontrolerzy zwracają również uwagę na brak solidnego zewnętrznego systemu kontroli. Zgodnie z treścią wniosku Komisja nie otrzymywałaby ani danych statystycznych dotyczących kontroli od agencji płatniczych, ani poświadczenia wiarygodności płatności na rzecz indywidualnych rolników od jednostek certyfikujących. Kontrolerzy ostrzegają, że pogorszyłoby to rozliczalność Komisji. Utrudniłoby również stosowanie modelu jednorazowej kontroli, w szczególności ze względu na ograniczenie roli jednostek certyfikujących.

 

 

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane