Rozporządzenie Rady Ministrów uchylające rozporządzenie w sprawie utworzenia gminy Szczawa i gminy Grabówka zostało przyjęte przez Radę Ministrów w dniu 28 grudnia 2015 r. w trybie obiegowym i skierowane w dniu dzisiejszym do podpisu Prezesa Rady Ministrów. Z naszych informacji wynika, że dotyczy ono obydwu gmin, a nie jak można było przez pewien czas domniemywać tylko gminy Szczawa.
Stanowisko w sprawie projektowanego rozporządzenia przyjęła zarówno strona samorządowa Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu, jak i Związek Gmin Wiejskich, który nalegał na pozostawienie gminy Grabówka i cofnięcie decyzji w sprawie utworzenia gminy Szczawa. Nie pomogły też codzienne protesty mieszkańców Grabówki.
Ponieważ krytykowaliśmy sposób (nie treść) procedowania w sprawie rozporządzenia powołującego obie gminy, podobnie musimy skomentować fakt przyjęcia rozporządzenia uchylającego. Tryb postępowania w obu przypadkach (co dotyczy administracji kierowanej przez Platformę Obywatelską oraz Prawo i Sprawiedliwość) jest daleki od poprawności.
O części konsekwencji pisaliśmy już cytując obszernie stanowisko wojewody podlaskiego (tutaj).
Mieszkańcy na nieoficjalnej stronie Grabówki na Facebooku napisali:
Stanowisko Strony Samorządowej KWRiST w tej sprawie:
a) Gmina (gromada) Grabówka istniała do roku 1975, kiedy to podczas kolejnej w tamtym okresie reformy administracyjnej została zlikwidowana, przez włączenie jej do gminy miejsko-wiejskiej Supraśl. Jak wynika z posiadanych informacji, w tym pozostających w dyspozycji IPN, likwidacja ta miała charakter „karny”, w związku z „nielegalną” (zdaniem ówczesnych władz) budową na terenie gminy obiektów sakralnych z przeznaczeniem na bazę materialną dla działalności ruchu oazowego we wsi Sobolewo, a także późniejszej akcji mieszkańców, którzy stanęli w obronie księdza Piotra Zabielskiego przed aresztowaniem.
W dokumentacji zgromadzonej przez IPN znajdują się notatki, z których wynika, że celem rozbicia gminy było ułatwienie służbom MO i SB utrzymanie porządku publicznego na tym terenie i skuteczniejszej kontroli budowanych obiektów sakralnych.
b) Referendum w gminie miejsko-wiejskiej Supraśl w tej sprawie, było ważne, a jego wynik wynosił: 45 proc. głosów za podziałem gminy, a 55 proc. – przeciw.
Jednak – zdaniem Strony Samorządowej – należy wziąć pod uwagę rozkład głosów w tym referendum, który faktycznie oddaje wolę mieszkańców zainteresowanej części gminy Supraśl. W referendum na terenie zainteresowanej części gminy Supraśl odnotowano bardzo wysoką frekwencję (65 proc.), a 78 proc. uczestników było za podziałem gminy. Zatem nie ulega wątpliwości, że mieszkańcy obszaru nowej gminy Grabówka są za przeprowadzeniem tej zmiany. Trzeba podkreślić, że działania związane z przywróceniem gminy Grabówka nie mają i nie miały nigdy charakteru politycznego. Zawsze zaś cieszyły się dużym po-parciem społecznym w tej części gminy. Już w 2001 r. za przywróceniem gminy Grabówka, w konsultacjach społecznych, opowiedziało się 84,65 proc. głosujących (1305 osób na 1541 głosujących).
c) Za podziałem dotychczasowej gminy przemawiają także względy, o których mowa w art. 4 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, który stanowi, że zmiany granic gmin „dokonywane są w sposób zapewniający gminie terytorium możliwie jednorodne ze względu na układ osadniczy i przestrzenny, uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe oraz zapewniający zdolność wykonywania zadań publicznych”. Dziś obie części gminy Supraśl są rozdzielone kompleksem leśnym Puszczy Knyszyńskiej, a dojazd mieszkańców do Urzędu Gminy odbywa się …przez Białystok i Gminę Wasilków. Trudno więc mówić o jednorodności osadniczej i przestrzennej obecnej gminy Supraśl.
W tej sytuacji Strona Samorządowa podtrzymuje swoje poparcie dla utworzenia Gminy Grabówka.