Katowice: Parkowanie tańsze dla mieszkańców

Autor: Marta Kwiatkowska / 26.07.2019
W samorządach Gospodarka
Katowice chcą uporządkować strefę płatnego parkowania; rozszerzyć ją na południe i wprowadzić wyższe opłaty dla kierowców spoza miasta. Projekt uchwały rady miasta w tej sprawie jest właśnie w konsultowany.

- Do Katowic w ciągu doby wjeżdża średnio 123 tys. pojazdów z rejestracjami miast ościennych. Dlatego zdecydowaliśmy się na budowę centrów przesiadkowych. Inwestycje mają zachęcić do wjazdu do centrum miasta komunikacją miejską. W Zawodziu czy też Brynowie budujemy po kilkaset miejsc parkingowych, tak by kierowcy nie musieli ich szukać w centrum. Na podstawie biletu na tramwaj lub autobus będą mogli zaparkować bezpłatnie. Jednak zdajemy sobie sprawę, że nie każdy zawsze może zrezygnować z podróży samochodem. W centrum naszego miasta działają urzędy, przychodnie – dlatego też zmiany w zakresie strefy parkowania mają pomóc wymusić rotację pojazdów – wyjaśnia Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Jednocześnie zgodnie z moją przedwyborczą obietnicą pracujemy nad wdrożenie karty mieszkańca. Jej głównym celem jest premiowanie osób, które są zameldowane w Katowicach i właśnie tutaj odprowadzają podatki – co jest bardzo ważne z punktu widzenia budżetu miasta. Karta będzie zapewniała m.in. tańsze parkowanie. Droższy parking dla osób spoza Katowic, wraz z powstającymi centrami przesiadkowymi, ma stanowić element polityki transportowej ukierunkowanej na zachęcanie naszych gości do podróżowania do Katowic komunikacja publiczną – dodaje prezydent.

 

Uchwała jest pierwszym elementem zmian w polityce parkingowej Katowic. Główną zmianą jest podzielenie strefy płatnego parkowania na dwie podstrefy: „Śródmieście" i „Ceglana-Wita Stwosza". W pierwszej strefie opłaty pozostają bez zmian. - Obecnie przygotowywany jest dialog techniczny w dwóch obszarach - polityki parkingowej oraz nowego kształtu obsługi transportem zbiorowym miasta w związku z planowanym uruchomieniem centrów przesiadkowych. W zakresie polityki parkingowej określone zostaną wskaźniki i charakterystyki parkowania, tak aby na nowo zaplanować strefy płatnego parkowania oraz ukształtować nowy system opłat w Śródmieściu, z uwzględnieniem ulg dla mieszkańców strefy i Katowic. W przypadku centrów przesiadkowych niezbędne jest uzyskanie aktualnych, rzeczywistych danych dotyczących wielkości ruchu pasażerskiego na obecnych liniach komunikacyjnych, które łączą Katowice z gmina sąsiadującymi, tak aby w efektywny sposób wykorzystać potencjał jaki dadzą uruchomione centra przesiadkowe – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu i dodaje, że na podstawie uzyskanych danych zostaną podjęte działania dotyczące zmian w centrum, w tym także w Strefie Kultury.

 

Natomiast dla nowej podstrefy „Ceglana-Wita Stwosza" w uchwale zaproponowano następujące stawki: za postój do godziny 3 zł, za drugą rozpoczętą godzinę postoju 3,60 zł, za trzecią – 3,90 zł, a za każdą kolejną 3 zł. - W związku z przeprowadzoną przebudową układu drogowego ul. Ceglanej i ul. Wita Stwosza utworzono w tym rejonie 308 miejsc parkingowych. Wprowadzenie w tym obszarze płatnego parkowania ma na celu wymuszenie rotacji pojazdów, by ułatwić znalezienie miejsca osobom odwiedzającym pobliskie szpitale i lokale usługowe – mówi Roman Buła, naczelnik wydziału budynków i dróg. Ponadto uchwała doprecyzowuje kryteria przyznawania „karty przedsiębiorcy", zmienia opłaty za jej wydanie z 180 zł na 250 zł, a także zmniejsza ilość pojazdów z 50 do 30, jakie musi posiadać podmiot oferujący usługi car-sharingu.

 

Źródło: UM Katowice

Podziel się!

Aby dodać komentarz, zaloguj się.