W samorządach

Łódź została przyjęta do Sieci Miast Kreatywnych UNESCO

Uzyskała tytuł Miasta Filmu i znalazła się w ekskluzywnym gronie takich miast, jak Sydney czy Rzym.

Kadr z planu filmu „Komisarz Alex”, reż. K. Lang, Water Color Studio

 

Operatorem starań Łodzi o przyjęcie do grona Miast Kreatywnych było Narodowe Centrum Kultury Filmowej. Nabór wniosków został zamknięty w czerwcu 2017 roku. UNESCO ogłosił listę miast przyjętych do sieci 31 października.

 

Sieć Miast Kreatywnych (Creative Cities Network, UCCN) jest strategicznym partnerem UNESCO. Powstała w 2004 roku, aby promować kreatywność jako czynnik kluczowy dla zrównoważonego rozwoju i rewitalizacji miast. Obecnie tworzy ją 116 miast z 54 krajów, wyróżnionych tytułem w jednej z siedmiu dziedzin: rzemiosła artystycznego i sztuki ludowej, sztuki mediów, filmu, wzornictwa, gastronomii, literatury i muzyki.

 

Celem UCCN jest wzmacnianie ponadnarodowej współpracy miast i włączanie kultury i kreatywności do planów ich zrównoważonego rozwoju, a także wzmacnianie obszarów tworzenia, produkcji, dystrybucji i upowszechniania działań, produktów i usług kulturalnych, tworzenie centrów kreatywności i innowacji, zwiększanie możliwości dla twórców i osób związanych zawodowo z sektorem kultury i zwiększanie dostępu i promowanie uczestnictwa w życiu kulturalnym w szczególności wśród grup i jednostek wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym.

 

Miasta kreatywne UNESCO realizują misję sieci dzieląc się doświadczeniami, wiedzą i dobrymi praktykami i realizując projekty pilotażowe, partnerstwa i inicjatywy z udziałem jednostek publicznych, prywatnych i społeczeństwa obywatelskiego. W ramach współpracy tworzone są sieci i programy wymiany dla profesjonalistów i twórców, miasta partnerskie prowadza również badania w oparciu o swoje doświadczenia.

 

W gronie Miast Filmu były do tej pory: Sydney, Rzym, Bitola, Santos, Bradford, Busan, Galway i Sofia. We wtorek, oprócz Łodzi, dokooptowano także Bristol, Yamagatę (Japonia), Qingdao (Chiny) i Terrassę (Hiszpania). W Polsce tytułem miast kreatywnego mogły dotąd pochwalić się jedynie: Kraków (Miasto Literatury) i Katowice (Miasto Muzyki). 

 

Łódź w swojej aplikacji zawarła informacje o czterech uczelniach wyższych, przygotowujących do pracy we wszystkich kluczowych dziedzinach związanych z filmem. Pojawiły się informacje o festiwalach, w tym o Transatlantyku, Cinergii, Festiwalu Kamera Akcja, Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu; licznych podmiotach zajmujących się produkcją i postprodukcją filmową, dziesiątkach stowarzyszeń i inicjatyw filmowych, muzeach, m.in. Muzeum Kinematografii i Muzeum Animacji Se-Ma-For, a nawet o Alei Gwiazd na ul. Piotrkowskiej.

 

– We wniosku wymieniliśmy kilka projektów, które zostaną zrealizowane w najbliższych latach – mówi Katarzyna Bieńkiewicz z Narodowego Centrum Kultury Filmowej, cytowana przez „Dziennik Łódzki”, koordynatorka projektu. – Jest wśród nich zakończenie projektu budowy Narodowego Centrum Kultury Filmowej; powstanie żywej ulicy filmowej, pełniącej rolę produktu turystycznego, ale także służącej jako niemal gotowy plan filmowy, a także stworzenie podwalin dla wieloletniego programu edukacji filmowej w łódzkich szkołach czy powołanie międzynarodowego klastra animacji.

Łódź jako Miasto Filmu będzie miała okazję pokazać się światu już w połowie przyszłego roku. W Polsce odbędzie się wtedy doroczne spotkanie miast kreatywnych, jego gospodarzami będą Kraków i Katowice.

TAGI: dobre praktyki, konkurs, muzeum, polityka miejska, prezydent miasta, promocja,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane