W samorządach

Magnetyczne miasta

Co sprawia, że miasto przyciąga nowych mieszkańców lub odwiedzających? Co jest przyczyną powstawania wielu nowych przedsiębiorstw i biznesów w tym mieście, dlaczego ośrodki badawczo-rozwojowe i centra innowacji lokowane są właśnie tutaj? Co jest tajemnicą tego magnetyzmu? Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w raporcie „Magnetyczne miasta”, przygotowanym przez firmę doradczą KPMG, który zaprezentowany zostanie na XIV Samorządowym Forum Kapitału i Finansów.

 

Raport KPMG powstał na podstawie badań wielu miast, które na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat dynamicznie rozwijały się, przyciągając mieszkańców, turystów i biznes, wpływając na wzrost wartości nieruchomości, zamożności mieszkańców oraz dochodów samorządowych. Badanie zostało przeprowadzone na próbie ponad 150 miast, w tym kilku z Polski – przedstawiając dla nich wybrane dane porównawcze. Dla 9 miast z różnych części świata opisano studia przypadku ukazujące różne podejścia miast do budowania swojej atrakcyjności.

 

Wyniki badań mogą być pomocne dla polskich samorządowców. Wynika z nich, że magnetyczne miasto to takie, które ma kilka cech: posiada silnego i charyzmatycznego lidera, przyciąga kapitał inwestycyjny, jest połączone z innymi miastami, stale odnawia swoją fizyczną infrastrukturę, posiada wyróżniającą się tożsamość, rozwija nowe idee oraz przyciąga młodych i zamożnych twórców.

 

Silny i charyzmatyczny lider to osoba, która nie boi się nowych idei, eksperymentowania i pozwala szerokiemu gronu przedsiębiorców i mieszkańców partycypować w zarządzaniu miastem. Taki lider wyzwala pomysłowość i przedsiębiorczość, daje ducha eksperymentowania oraz otwiera szerokie horyzonty. Wyraża się to zarówno w definiowaniu strategii miasta, jak i w operacyjnym zarządzaniu urzędem i agendami miejskimi.

 

Kapitał inwestycyjny lokuje się tam, gdzie są jasne perspektywy wzrostu. Dziś, korzystając z prawdopodobnie ostatniej tak dużej puli funduszy europejskich, liderzy miast powinni zastanawiać się, czy poprzez planowane inwestycje budują podstawy dalszego wzrostu miasta w kolejnych dekadach. Jeśli prywatny kapitał inwestycyjny oczekuje zwrotu za 20 czy 30 lat, to czy dzisiejsze inwestycje realizowane z funduszy pomocowych stanowią dla niego gwarancję rozwoju miasta w takiej perspektywie? Ciekawym podejściem w tym zakresie jest brytyjskie „city deals”, czyli współpraca samorządu i rządu przy inwestycjach miejskich i dzielenie się zyskami (dodatkowymi wpływami podatkowymi) powstałymi w wyniku tych inwestycji.

 

Miasto magnetyczne to miasto przyciągające przedsiębiorczych ludzi. A oni realizują swojeprzedsięwzięcia w różnych częściach kraju, Europy czy świata. Miasto magnetyczne przyciąga turystów. Jedni i drudzy muszą z łatwością podróżować. Miasto magnetyczne jest także otwarte na nowe idee, wymianę myśli z innymi miastami, na dzielenie się doświadczeniami. Bez połączeń i komunikacji (w każdym wymiarze tych słów) nie jest to możliwe. Jak sprawić, by młode pokolenie było otwarte na świat? Na przykład poprzez korespondencyjne kontakty z rówieśnikami z innych miast. Jak urozmaicić życie emerytów? Choćby poprzez umożliwienie wymiany opinii i poglądów z innymi doświadczonymi osobami. Jak umożliwić przedsiębiorcom rozwijanie biznesu? M.in. poprzez możliwie krótką podróż do innych miast, podczas której nie utracą połączenia telefonicznego i internetowego ze swoimi klientami i współpracownikami.

 

Miasto magnetyczne ma w sobie to „coś”. To dlatego jest znane w kraju i za granicą, a turyści chcą do niego przyjechać na weekend. To dlatego biznesmeni z tego miasta są chętnie przyjmowani w innych, bo są „stamtąd”. To dlatego młodzieży łatwo nawiązać kontakty z rówieśnikami ze świata, bo mogą opowiedzieć „o tym” (samym mieście lub jego wyróżniku). Aby to „coś” istniało i było tą wyróżniającą się tożsamością miasta, włodarze muszą stale odnawiać miejską infrastrukturę oraz aktywnie zarządzać tkanką miejską. Zarówno rewitalizując stare obiekty i ich funkcje, jak i promując nowe, innowacyjne, oszczędne, efektywne i efektowne inwestycje. W ten sposób włodarze wychodzą też naprzeciw potrzebom różnych grup interesariuszy, którzy mają potencjał wzmacniania siły przyciągania miasta.

Polityka senioralna

Andrzej Saniewski,

Dyrektor Zarządzający, Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej

 

Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej zaprasza na konferencję „Jakość życia seniorów – innowacyjne działania samorządów”, która odbędzie się w ramach XIV Samorządowego Forum Kapitału i Finansów. Polska jest dziś najszybciej starzejącym się krajem Unii Europejskiej. Za 20 lat prawie 25 proc. Polaków będzie po 65. roku życia, a liczba osób po 75. roku życia zwiększy się o 125 proc. Zmiany demograficzne to ogromne wyzwanie dla samorządów, zarówno w obszarze organizacyjnym, finansowym, jak i społecznym.

Podczas konferencji poruszone zostaną zagadnienia związane z kodeksem dobrych praktyk polityki senioralnej, budownictwem senioralnym, wykorzystaniem nowoczesnych technologii w celu poprawy jakości opieki nad osobami starszymi i niesamodzielnymi, zastanowimy się też jak tworzyć międzypokoleniową przestrzeń i aktywizować osoby starsze. Przedyskutowane zostaną dylematy budowania systemu pomocy dla osób w wieku 60+ oraz obsługi seniora w urzędzie. Nie zabraknie ważnych dla wszystkich tematów o finansach – wskażemy innowacyjne metody finansowania inwestycji senioralnych oraz powiemy, na ile samorządy muszą partycypować w kosztach pomocy socjalnej.

Konferencja będzie jednym z ważniejszych wydarzeń związanych z polityką senioralną w tym roku. Do zobaczenia w Katowicach! 

 

Audyt wewnętrzny

Olga Petelczyc,

Instytut Audytorów Wewnętrznych IIA Polska

 

Instytut Audytorów Wewnętrznych IIA Polska, w tym Koło Audytorów Wewnętrznych JST oraz KIBR, mają przyjemność zaprosić Państwa do udziału w bloku tematycznym: „Audyt wewnętrzny”. Wspólnie z ekspertami NIK, RIO, kierownikami jednostek, szefami audytu, biegłymi rewidentami, poszukamy odpowiedzi na pytanie, jak audyt wewnętrzny może pomóc w dobrym zarządzaniu w samorządach. Tematy naszych dyskusji skupią się na:

– podniesieniu efektywności codziennego funkcjonowania JST w wyniku kontroli NIK i RIO; – opowiemy o szansach, jakie niosą fundusze europejskie i o tym, co zrobić, aby w najszerszym zakresie je wykorzystać, jak unikać błędów z poprzednich perspektyw i jak audyt może w tym pomóc;

– poruszymy ważny temat audytu podatków lokalnych, audytu planów strategicznych
i rozwojowych;

– zastanowimy się wspólnie nad problemem wycieku danych oraz nad sposobem
zwiększenia bezpieczeństwa informacji w JST.

Jest nam bardzo miło, że jako IIA Polska możemy brać udział w tak prestiżowym spotkaniu, na którym mam nadzieję wszyscy zobaczymy się już wkrótce.

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane