Prawo

Nadchodzą zmiany w ordynacji podatkowej

Zaproponowano modyfikację art. 119g § 2 ordynacji podatkowej w ten sposób, aby w przypadku podatków, do których ustalania lub określania uprawnieni są wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa, szef KAS na wniosek właściwego organu mógł wyłącznie przejąć postępowanie podatkowe.

Ustawodawcy dostrzegli mankament aktualnych rozwiązań w zakresie inicjowania i prowadzenia postępowań podatkowych dotyczących unikania opodatkowania polegający na tym, że szef Krajowej Administracji Skarbowej (dalej KAS) – prowadząc postępowanie podatkowe w omawianym zakresie – jest pozbawiony możliwości samodzielnego wyjaśniania stanu faktycznego sprawy w ramach czynności kontrolnych. Po przejęciu lub wszczęciu postępowania podatkowego w jego dyspozycji pozostają tylko instrumenty zawarte w dziale IV Ordynacji podatkowej. Instrumenty te mogą jednak okazać się niewystarczające do skutecznego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy.

Aby mu to umożliwić, projektodawcy zaproponowali zmianę treści wyliczenia do art. 119g § 1 ordynacji podatkowej (dalej op), aby szef KAS był uprawniony do przejęcia również kontroli podatkowej prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego. Zmiany w art. 119g § 2–6 op (art. 13 pkt 25 lit. b).

 

Następnie zaproponowano ujednolicenie procedury przejmowania przez szefa KAS do dalszego prowadzenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej, tj.:

 

1)                 po przeprowadzeniu założonych czynności kontrolnych naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego występowałby do szefa KAS ze skonkretyzowanym wnioskiem o przejęcie kontroli, jeżeli zachodziłoby uzasadnione przypuszczenie, poparte dowodami zebranymi w aktach kontroli, że w sprawie może zostać wydana decyzja z zastosowaniem art. 119a lub umownej klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania;

2)                 po otrzymaniu akt kontroli i ich analizie szef KAS mógłby zlecić organowi podatkowemu prowadzącemu kontrolę podatkową lub kontrolę celno-skarbową przeprowadzenie dodatkowych czynności kontrolnych, ze szczególnym uwzględnieniem wyjaśnienia zagadnień dotyczących unikania opodatkowania;

3)                 w przypadku nieprzejęcia kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej przez szefa KAS z uwagi na niezasadność wniosku lub wystąpienie przesłanki określonej w proponowanym art. 119ga § 1 op, odpowiednio naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego sporządzałby i doręczałby protokół kontroli w zwykłym trybie.

 

Na podstawie ww. zmian szef KAS uzyskałby prawo do zlecania czynności kontrolnych, a zatem posiadałby pośrednio dostęp do innych instrumentów wyjaśniania stanu faktycznego sprawy, aniżeli tylko te wymienione w dziale IV Ordynacji podatkowej. Propozycje tych rozwiązań zawierają dodawany art. 290c ordynacji podatkowej oraz art. 82 ust. 1 oraz art. 82a ust. 1–3 ustawy o KAS.

 

W uzasadnieniu do projektu czytamy, że nie kwestionując racji, że organy samorządu terytorialnego powinny mieć możliwość złożenia wniosku o zastosowanie przez szefa KAS klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania w zakresie podatków, do których ustalania lub określania uprawnione są samorządowe organy podatkowe, to podnieść należy, że procedura określona w art. 119g § 2 ordynacji podatkowej nie jest w ocenie projektodawcy efektywna. Omawiana regulacja uprawnia organy samorządu terytorialnego do złożenia wniosku o m.in. wszczęcie postępowania podatkowego w zakresie podatku stanowiącego dochód JST. Oznacza to, że szef KAS jest obecnie zobowiązany na podstawie oględnych informacji wskazujących na wstępną zasadność zastosowania art. 119a § 1 op do przeprowadzenia całego postępowania w zakresie podatku stanowiącego dochód JST, również w aspektach, które nie dotyczą zastosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. W ocenie projektodawcy, taka regulacja może prowadzić do niewłaściwego wykorzystania zasobów komórki organizacyjnej Ministerstwa Finansów powołanej w celu przeprowadzenia postępowań podatkowych związanych z unikaniem opodatkowania i wypaczenia założeń ustawodawcy. W szczególności obecna treść art. 119g § 2 ordynacji podatkowej tworzy zachętę do wykorzystywania zasobów szefa KAS przez te organy samorządu terytorialnego, które nie posiadają zorganizowanych referatów ds. podatków, zdolnych do przeprowadzenia kontroli podatkowej i postępowania podatkowego w celu ustalenia stanu faktycznego i określenia zobowiązania podatkowego.

 

Z powyższego względu zaproponowano modyfikację art. 119g § 2 ordynacji podatkowej w ten sposób, aby w przypadku podatków, do których ustalania lub określania uprawnieni są wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa, szef KAS na wniosek właściwego organu mógł wyłącznie przejąć postępowanie podatkowe. W postanowieniu o wszczęciu postępowania (o którym mowa w § 1), szef KAS wskazuje, w jakim zakresie przejmuje postępowanie podatkowe, kontrolę podatkową lub kontrolę celno-skarbową.

Czynności dokonane przez organ podatkowy przed przejęciem postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej pozostają w mocy. Postępowanie o przejęciu postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej doręcza się stronie albo kontrolowanemu oraz organowi, który prowadził postępowanie lub kontrolę.

Proponowana zmiana zdaniem projektodawców ma w racjonalny sposób podzielić zadania związane z ustalaniem stanu faktycznego sprawy i stosowaniem klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania pomiędzy szefa KAS a zainteresowany organ samorządu terytorialnego.

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane