W samorządach

Pasy 3D

W Lidzbarku Warmińskim są pierwsze w Polsce trójwymiarowe pasy na przejściu dla pieszych. Zostały wymalowane na ścieżce rowerowej. Mają nakłaniać rowerzystów, by zwolnili. Podobne są w podwarszawskim Nadarzynie.

Nadmierna prędkość i rozkojarzenie, w efekcie wypadek – to zdarza się często. Świetnie poradzili sobie z tym Islandczycy, którzy wymalowali trójwymiarowe przejście dla pieszych. W jednym z tamtejszych miasteczek, Ísafjörður, powstała zebra w technologii 3D. Jej pomysłodawcą był komisarz środowiskowy Ralf Trylla, którego zainspirował podobny projekt z New Delhi w Indiach. Pasy 3D stosowane są dziś także we Francji, w Niemczech czy Chinach.

 

Na czym polega innowacyjność? Na złudzeniu optycznym. Z góry pasy wyglądają jak betonowe kolumny, ale z perspektywy kierowcy – jakby unosiły się nad ziemią. Zbliżając się do przejścia wydaje mu się, że widzi przeszkodę i zwalnia. Ale to wywołuje kontrowersje. Z jednej strony rozwiązanie może wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa, z drugiej stwarzać zagrożenie, gdy zaskoczony kierowca nagle zahamuje. Dodatkowo takie innowacje nie zostały jeszcze uregulowane prawnie. W Lublinie z wnioskiem o namalowanie pasów 3D wystąpili radni dzielnicy Wieniawa. Pomysł zakwestionowali pracownicy wydziału infrastruktury wojewody lubelskiego, uznając, „że pasy są kreatywnym rozwiązaniem, które służy spowolnieniu ruchu i stanowi ciekawy sposób na zwiększenie uwagi kierowców na przejściach dla pieszych”, jednak obecne przepisy nie zezwalają na tego typu rozwiązania.

 

 

 

 

 

Dariusz Zwoliński

wójt Nadarzyna

 

Przejście dla pieszych 3D zostało wykonane w porozumieniu z urzędem gminy przez naszego mieszkańca Dominika Kowalczyka. Postanowiliśmy zastosować to innowacyjne rozwiązanie, bo wzbudza ciekawość, a przede wszystkim zwiększa bezpieczeństwo pieszych. Kierowca ma wrażenie, że na jego drodze pojawia się przeszkoda i zmniejsza prędkość. To ważne zwłaszcza po zmroku. Pasy 3D są w wielu europejskich państwach. Gmina Nadarzyn jako druga w Polsce zdecydowała się na coś takiego. Otrzymaliśmy wiele pozytywnych opinii od mieszkańców i nie wykluczamy, że na terenie gminy powstaną kolejne pasy 3D.

 

 

  

 

 

Jacek Wiśniowski

burmistrz Lidzbarka Warmińskiego 

 

Pomysł na wprowadzenie grafiki 3D w przestrzeń publiczną Lidzbarka Warmińskiego zrodził się u mnie podczas przeglądania materiału filmowego z Islandii. Tam przejście dla pieszych powstało na drodze publicznej. Z relacji wideo wynikało, że może to być wartościowa inicjatywa dla mieszkańców Lidzbarka Warmińskiego ze względu na zwiększenie bezpieczeństwa. Niestety analiza prawna Rozporządzenia o znakach i sygnałach drogowych nie przewiduje wprowadzenia takiego oznakowania na nasze drogi publiczne. Nie zraziło mnie to do wprowadzenia innowacyjności w przestrzeń niepubliczną. Wykorzystałem do tego ścieżkę rowerową która przecina się z ciągiem pieszym (chodnikiem ). Miejsce to tego wybraliśmy na bulwarze przy rzece Łyna. Pomalowana zebra w 3D wzbudziła duże zainteresowanie wśród mediów i mieszkańców oraz turystów. Obecnie wykonaliśmy drugie tego typu przejście. W planie mam skierowanie petycji o nowelizację Rozporządzenia o znakach i sygnałach drogowych do Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego o rozszerzenie znaków informacyjnych „przejście dla pieszych 3D".

 

W kwestii dotyczącej zwiększenia bezpieczeństwa do twierdzę, że sama grafika wzbudza zainteresowanie i wzmaga ostrożność kierującego pojazdem w tym wypadku kierujących rowerem. Na drogach publicznych powinno  ono być jednak stosowane tylko na drogach o małym natężeniu ruchu i w szczególności przy placówkach użyteczności publicznej tj. szkoła, żłobek, przedszkole, przychodnia lekarska. Szczególnie jest to skuteczne dla ludzi przejeżdżających sporadycznie lub pierwszy raz w tym miejscu. Tacy kierujący mogą stworzyć zagrożenie. Trzeba  zauważyć, że  innowacyjne rozwiązania mają służyć zwiększeniu bezpieczeństwa każdemu z uczestników ruchu drogowego. Jednym z takich przykładów jest także świecąca ścieżka rowerowa która została zbudowana koło Lidzbarka Warmińskiego. To dnia dzisiejszego nikt nie zainteresował się wykorzystaniem tego typu rozwiązań do np. wykorzystania masowego tego materiału na oznakowanie poziome dróg. A wystarczy jedynie zmienić przepisy i zamiast farby drogowej używać powłokę świecącą. Zwiększy to bezpieczeństwo na drogach i ścieżkach rowerowych a cena jednostkowa materiału znacznie zmaleje. Może to wraz z grafiką 3D zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, zmniejszyć liczbę wypadków drogowych i zmniejszyć koszty leczenia osób poszkodowanych w wypadkach drogowych. Ekonomia w tym względzie nie kłamie i należy działać prewencyjnie. 

 

Jak wyglądają lidzbarskie pasy 3D można zobaczyć na: http://lidzbarkw.pl/pasy_bulwar.mp4

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane