W samorządach

Polskie miasta stawiają na autobusy gazowe

Kolejne miasta decydują się na ekologiczny i ekonomiczny transport oparty o paliwo gazowe. PGNiG Obrót Detaliczny podpisało w tym roku trzy znaczące umowy na dostawy sprężonego gazu ziemnego CNG do celów transportowych. Już niedługo ekologiczne paliwo będzie zasilało ponad 190 nowych autobusów gazowych w Warszawie, Tarnowie i Kielcach. Aktywne działania firmy przyczyniają się na do rozwoju gazomobilności, która staje się coraz bardziej obiecującym segmentem biznesowym.

– Autobusy zasilane CNG to ekologiczne i ciche pojazdy, które świetnie sprawdzają się w środowisku miejskim. To dojrzała technologia, która gwarantuje długoletnią bezawaryjną pracę i duży zasięg wynoszący nawet 500 kilometrów. Polskie miasta coraz częściej decydują się na wybór tego typu pojazdów, ponieważ ich cena jest porównywalna z ceną  autobusów na olej napędowy przy zdecydowanie niższych emisjach zanieczyszczeń – powiedział Marcin Szczudło, wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny. – Warszawa, Tarnów i Kielce to doskonały przykład na to, jak myślenie proekologiczne udaje się pogodzić z ekonomią użytkowania.

 

Pierwsza z umów została podpisana 19 czerwca w Warszawie. Na jej mocy, w ciągu dziesięciu lat PGNiG Obrót Detaliczny dostarczy stołecznemu MZA ponad 54 mln m sześc. sprężonego gazu ziemnego, a wartość całego wolumenu dostaw może osiągnąć 185 mln zł netto. Paliwo będzie zasilać 110 nowoczesnych autobusów. Tym samym stolica ma szansę stać się polskim liderem ekologicznego transportu opartego na niskoemisyjnym paliwie, jakim jest CNG. Umowa obejmuje również plany budowy największej stacji tankowania sprężonego gazu w Polsce. Powstanie ona w zajezdni przy ul. Kleszczowej w Warszawie. Będzie tam 6 dystrybutorów szybkiego tankowania o wydajności zapewniającej możliwość napełniania autobusów przegubowych. W początkowym okresie będzie to stacja wewnętrzna MZA. Niewykluczone jednak, że później zostanie udostępniona innym podmiotom. Otwarcie nowej stacji tankowania CNG zaplanowano na 15 marca 2019 roku.

 

Na ekologiczny transport oparty o paliwo gazowe stawia także Tarnów. Wielostronne porozumienie na dostawy paliwa CNG zostało podpisane 21 czerwca br. przez PGNiG Obrót Detaliczny z miastem, MPK Tarnów, MPGK Tarnów oraz PUK Tarnów. Małopolskie miasto zdecydowało się na rozbudowę floty pojazdów napędzanych gazem ziemnym. Już niebawem na tarnowskie ulice wyjedzie 21 nowych autobusów marki Scania oraz 2 śmieciarki.

 

– Od lat konsekwentnie inwestujemy w odnowę miejskiego taboru pojazdów użyteczności publicznej. Pojazdy zasilane gazem ziemnym ze względów ekologicznych i ekonomicznych, są optymalnym rozwiązaniem dla naszego miasta. Umowa z PGNiG zagwarantuje nam pewne i bezpieczne dostawy przyjaznego dla środowiska paliwa – podkreślił Roman Ciepiela, prezydent Tarnowa.

 

 

Kolejnym miastem, które rozwija tabor komunikacyjny w oparciu o gaz CNG są Kielce. 23 października PGNiG Obrót Detaliczny podpisało list intencyjny z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji w Kielcach, zakładający budowę ogólnodostępnej stacji tankowania paliw CNG do końca 2019 roku. Jej powstanie jest związane z planami MPK, według których do 2025 roku po ulicach Kielc będzie się poruszało 60 ekologicznych autobusów zasilanych gazem ziemnym CNG.

 

– Aktywnie wspieramy rozwój gazomobilności w Polsce, dlatego cieszymy się, że Kielce dołączają do grona miast odważnie stawiających na ekologiczne autobusy zasilane gazem CNG. Dynamika rozwoju tego rynku jest bardzo duża, ponieważ w przyszłym roku flota autobusów gazowych w całym kraju powiększy się z 400 do 600 pojazdów. To dowód na to, że polskie miasta chcą iść w stronę czystego transportu zasilanego ekologicznym paliwem, jakim jest gaz ziemny – podkreślił Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny, jeden z sygnatariuszy listu.

 

– Odnowa miejskiego taboru pojazdów użyteczności publicznej to nasz priorytet. Pojazdy zasilane gazem ziemnym CNG ze względów ekologicznych i ekonomicznych, są optymalnym rozwiązaniem dla naszego miasta. Współpraca z PGNiG zagwarantuje nam pewne i bezpieczne dostawy przyjaznego dla środowiska paliwa – powiedziała Elżbieta Śreniawska, prezes MPK w Kielcach.

 

Coraz większe zainteresowanie paliwem CNG jest związane między innymi z rosnącą świadomością ekologiczną społeczeństwa. Kluczowe są również także przesłanki ekonomiczne. Autobusy zasilane gazem ziemnym przyczyniają się do obniżenia emisji związanych z transportem – emisja toksycznych tlenków azotu jest ponad 90 proc. niższa niż w przypadku autobusów dieslowskich spełniających najwyższe normy EURO 6.

 

Polskie miasta doceniają także korzyści ekonomiczne związane z wykorzystaniem autobusów na CNG. Koszt przejechania 100 km takim pojazdu jest obecnie o 10 proc. niższy niż autobusu zasilanego olejem napędowym. Co niezwykle istotne, w nadchodzących latach oszczędności mogą wzrosnąć o kolejne 20 proc. w związku z planowanym zniesieniem akcyzy na gaz ziemny CNG. Na początku sierpnia prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę, która wprowadza zerową stawkę akcyzy na gaz CNG i LNG do celów napędowych. Aktualnie ustawa oczekuje na zatwierdzenie przez Komisję Europejską i przewiduje się, że nowe regulacje zaczną obowiązywać od początku 2019 roku. To doskonała wiadomość dla włodarzy miast, prezesów miejskich spółek komunikacyjnych i mieszkańców.

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane