Prawo

Powiaty i aptekarze razem w sprawie dopłat

Ograniczenie przypadków, w których wyznaczenie aptek ogólnodostępnych będzie obligatoryjne, finansowanie dyżurów ze środków budżetu państwa i możliwość odstąpienia od ustalenia dyżurów w sytuacji gdy z przedstawionych przez izbę aptekarską danych będzie wynikać, że dyżurowanie jest niemożliwe – takie są wspólne propozycje przedstawicieli związku powiatów i samorządu aptekarskiego.

W połowie marca odbyło się w Ministerstwie Zdrowia kolejne spotkanie pomiędzy reprezentantami samorządu powiatowego i aptekarskiego z przedstawicielami resortu zdrowia. Celem spotkania było wypracowanie zmian w Prawie farmaceutycznym pod kątem ucywilizowania i dookreślenia zasad wyznaczania przez powiaty godzin prac aptek. Tym razem rozmawiano już na podstawie propozycji przepisów przygotowanych przez sojusz Związku Powiatów Polskich i Naczelnej Izby Aptekarskiej.

 

Obecne przepisy (chodzi głównie, ale nie tylko o art. 94 PF) zobowiązują powiaty do wyznaczania godzin pracy aptek z uwzględnieniem dyżurów nocnych i świątecznych. W sytuacji gdy z jakiegoś powodu apteki nie są chętne do dyżurów w wyznaczonych dniach i godzinach dochodzi do konfliktów pomiędzy władzami powiatów i aptekarzami oraz ich samorządem zawodowym. O tych problemach pisaliśmy wielokrotnie m.in. Przełom jest, ale problemów z dyżurami coraz więcej >>>

 

– Na razie ustalono tyle, że prace będą kontynuowane i na dniach będzie wyznaczony konkretny termin spotkania. Musimy dopracować kwestie finansowania oraz próg liczby mieszkańców, który będzie zobowiązywał do wyznaczania dyżurów przez radę powiatu – mówi Grzegorz Kubalski, reprezentant Związku Powiatów Polskich w zespole zajmującym się pracami na nowelizacją prawa.

 

– Pewnym sukcesem jest przekonanie władz ministerstwa, że problem istnieje i zapewnienie ze strony władz, że ministerstwo chce coś z nim zrobić – mówi zaś Marek Tomków, wiceprezes Naczelnej Rady Aptekarskiej. – Musimy jednak cały czas starać się zmieniać nastawienie do nas ze strony urzędników – dodaje Tomków. – W pewnym momencie padło pytanie „jaka miałaby być kara za brak dyżuru w oznaczonym terminie”. Zapytałem więc jak ukarano lekarzy za wypowiadanie klauzul opt-out, oraz dentystów za to, że nie podpisali umów z NFZ? To oczywiste, że nikt nie chce pracować za darmo, ale od nas się tego wymaga. To źródło nieporozumień – opowiada wiceprezes NRA.

 

Projekt, który został zaprezentowany w Ministerstwie Zdrowia proponuje by dyżury apteczne finansowane były ze środków budżetu państwa za pośrednictwem NFZ. Przewiduje się wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości 35 zł za godzinę dyżuru. Dyrektorzy oddziałów NFZ będą uzgadniać projekty uchwał rad powiatów, ponadto plan dyżurów (tak ma się nazywać załącznik do uchwały) ma być ustalany w taki sposób aby w tym samym czasie dyżur pełniły nie więcej niż dwie apteki ogólnodostępne. Takie rozwiązanie zagwarantuje, że środki publiczne na sfinansowanie dyżurów aptek nie będą wydatkowane w sposób niekontrolowany przez płatnika.

 

Ponadto w celu ograniczenie biurokracji zaproponowano ograniczenie przypadków, w których wyznaczenie aptek ogólnodostępnych będzie obligatoryjne. Przyjęto granicę liczby mieszkańców miasta będącego siedzibą powiatu (maksymalnie 40 tys. mieszkańców) oraz fakt funkcjonowania w granicach powiatu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w ramach tzw. sieci szpitali. Autorzy zakładają, że nie jest konieczne wyznaczanie aptek w tych powiatach, w których działa mechanizm rynkowy. Ważną propozycją jest powiązanie usług świadczonych przez apteki w godzinach nocnych oraz dni wolne z siecią szpitali.

 

Przewiduje się również możliwość odstąpienia od obowiązku ustalania dyżurów w przypadku w którym z przyczyn obiektywnych nie będzie realnych możliwości po stronie podmiotów prowadzących apteki zagwarantowania obsady kadrowej.

 

– Nowe przepisy muszą spełniać dwa warunki. Dyżury w miejscach gdzie się to nie opłaca muszą być opłacane oraz dobrowolne – mówi Marek Tomków, wiceprezes Naczelnej Rady Aptekarskiej.

 

 

Obecne brzmienie art. 94 Prawa farmaceutycznego

 

1.

Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy.

2.

Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na danym terenie określa, w drodze uchwały, rada powiatu, po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin z terenu powiatu i samorządu aptekarskiego.

3.

Minister właściwy do spraw zdrowia po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Aptekarskiej określa, w drodze rozporządzenia:

1)

maksymalną wysokość dopłat, które są pobierane przez aptekę za ekspedycję w porze nocnej, uwzględniając potrzebę wydania leku;

2)

grupę produktów leczniczych, za wydawanie których w porze nocnej nie pobiera się opłaty, biorąc pod uwagę konieczność udzielenia pomocy ratującej życie lub zdrowie.

 

Nowe przepisy według wspólnych propozycji Naczelnej Izby Aptekarskiej i Związku Powiatów Polskich.

 

Art. 94. 1. Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność do usług farmaceutycznych, w szczególności usług polegających na realizacji świadczeń, o których mowa w art. 15 ust. 2 pkt 14, 17 i 18 z dnia 27 sierpnia 2004 r. ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy.

Jest to doprecyzowanie z odniesieniem się do art. 15 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, który mówi, że:

„Świadczeniobiorcy mają, na zasadach określonych w ustawie, prawo do świadczeń opieki zdrowotnej, których celem jest zachowanie zdrowia, zapobieganie chorobom i urazom, wczesne wykrywanie chorób, leczenie, pielęgnacja oraz zapobieganie niepełnosprawności i jej ograniczanie.”

w ust. 2. Świadczeniobiorcy przysługują świadczenia gwarantowane z zakresu:

14) leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych dostępnych w aptece na receptę;

15) programów lekowych określonych w przepisach ustawy o refundacji;

17) leków nieposiadających pozwolenia na dopuszczenie do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (...)

 

W proponowanym ust. 2 art. 94 PF czytamy:


„Celem zapewnienia dostępu do usług farmaceutycznych w porze nocnej, w niedziele, święta i inne dni wolne od pracy, rada powiatu może ustalić w drodze uchwały plan dyżurów aptek ogólnodostępnych, zwany dalej „planem dyżurów”.

 

Zmiana polega na zastąpieniu wyznaczania przez powiaty „rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych”, co budziło wiele kontrowersji i problemów interpretacyjnych, prostym określeniem „plan dyżurów”.

 

W proponowanym ust. 3 art. 94 PF zapisane są główne zmiany:

 

3. Rada powiatu ustala plan dyżurów o ile spełnione są jednocześnie następujące warunki:
1) dane opublikowane przez Główny Urząd Statystyczny wskazują, że siedziba powiatu
znajduje się w miejscowości liczącej nie więcej niż 40 tys. mieszkańców;
2) w granicach powiatu ma siedzibę zakład leczniczy udzielający świadczeń nocnej i
świątecznej opieki zdrowotnej świadczeniodawcy, o którym mowa w art. 132b ust. 1 ustawy z
dnia 27 sierpnia 2004 r. ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych.

 

W ust. 4 czytamy:


4. Plan dyżurów obejmuje dyżury aptek ogólnodostępnych w następujących dniach i godzinach:
1) w dni powszednie od godziny 20.00 do godziny 8.00 dnia następnego;
2) w soboty od godziny 13.00 do godziny 8.00 dnia następnego;
3) dni ustawowo wolne od pracy od godziny 8.00 do godziny 8.00 dnia następnego.
5. Plan dyżurów jest aktem prawa miejscowego.”;

 


Po art. 94a proponuje się dodać kolejne artykuły 94b-94e w brzmieniu:


„Art. 94b. 1. Plan dyżurów obejmuje wyłącznie apteki ogólnodostępne prowadzone przez podmioty posiadające umowę na realizację recept w rozumieniu art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych.
2. Przy ustalaniu planu dyżurów rada powiatu uwzględnia w szczególności:
1) potrzeby lokalnej społeczności w zakresie dostępu do usług świadczonych przez apteki
ogólnodostępne;
2) lokalizację apteki, w tym odległość od zakładów leczniczych, w których udzielane są
świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w rozumieniu art. 5 pkt 17a ustawy o
świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
3. Plan dyżurów jest ustalany w taki sposób, aby w tym samym czasie dyżur pełniły nie więcej niż dwie apteki ogólnodostępne.

 

W art. 94 c. czytamy o zależności uchwały rady powiatu od uzgodnienia jej z dyrektorem NFZ, a także wprowadzona jest jej zależność od opinii okręgowej izby aptekarskiej, która ma przedstawiać analizę sytuacji aptek na obszarze powiatu.


Art. 94c. 1. Plan dyżurów jest ustalany po uzgodnieniu z dyrektorem wojewódzkiego oddziału
Narodowego Funduszu Zdrowia oraz po zasięgnięciu opinii rady okręgowej izby aptekarskiej.
2. Rada powiatu, o którym mowa w art. 94 ust. 3, ustala plan dyżurów w terminie trzech miesięcy od dnia jednoczesnego spełnienia warunków wskazanych w przywołanym przepisie, z zastrzeżeniem ust.
3.
3. Rada powiatu może w drodze uchwały odstąpić od ustalania planu dyżurów, jeżeli z opinii rady okręgowej izby aptekarskiej, zawierającej szczegółową analizę sytuacji na obszarze danego powiatu, będzie wynikało, że żadna z działających na obszarze powiatu aptek ogólnodostępnych nie jest w stanie pełnić dyżuru z powodu braku dostatecznej liczby farmaceutów.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, na stronie Biuletynu Informacji Publicznej powiatu zamieszcza się informację o dyżurach aptek ustalonych przez rady powiatów sąsiednich.

Art. 94d. 1. Podmiotowi prowadzącemu aptekę ogólnodostępną, zobowiązanemu na podstawie
planu dyżurów do pełnienia dyżuru przysługuje z tytułu pełnienia dyżuru wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości 35 zł za godzinę dyżuru, finansowane ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia.
2. Wysokość wynagrodzenia ryczałtowego, o którym mowa w ust. 1, jest zwiększana corocznie o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem ze skutkiem od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wskaźnik został ogłoszony przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
(...) Punkty 3,4,5,6,7 zawierają szczegółowe informacje dotyczące rozliczeń.

 

W art. 94 e. ukryte są dodatkowe możliwości zarobku przez prowadzących apteki. Chodzi o to, że w obecnym kształcie ustawy istniej zapis o możliwości wprowadzenia dodatkowej opłaty za wydanie leku w porze nocnej. Ale pada właśnie słowo „lek” podczas, gdy większość sprzedawanych wtedy produktów lekami nie jest. Było to także jednym z powodów totalnej nieopłacalności dyżurów w większości aptek w Polsce. Propozycja brzmi więc:

 

Art. 94e. 1. Za wydawanie produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia  żywieniowego oraz wyrobów medycznych w porze nocnej apteka ma prawo pobrać dopłatę.
2. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Aptekarskiej określa, w drodze rozporządzenia:
1) maksymalną wysokość dopłat, które są pobierane przez aptekę za ekspedycję w porze
nocnej, uwzględniając potrzebę wydania leku, środka spożywczego specjalnego
przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego;
2) grupę produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia
żywieniowego oraz wyrobów medycznych za wydawanie których w porze nocnej nie pobiera się opłaty, biorąc pod uwagę konieczność udzielenia pomocy ratującej życie lub zdrowie.”.

 

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane