5 kwietnia Koleje Mazowieckie Sp. z o.o. podpisały z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowy o dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej czterech projektów. Ich łączna wartość to ponad 1,4 miliarda złotych. Unia dołoży 580 milionów złotych z Programu Infrastruktura i Środowisko.
Kontrakty zakładają, że za dwa lata na tory wyjedzie 12 nowych pociągów kursujących na Mazowszu, za trzy lata – kolejne 12, a za cztery lata – aż 31 nowych pociągów. Oprócz samego zakupu przedsięwzięcie obejmuje także szkolenia pracowników dotyczące obsługi nowych pojazdów.
– Nowe pociągi to dobra informacja dla mieszkańców m.in. Zielonki, Wołomina, Mińska Mazowieckiego, Celestynowa, Góry Kalwarii, Skierniewic, Sochaczewa czy Modlina – to na trasach obejmujących te miasta będą w 2022 roku kursowały w komplecie nowe pociągi – mówi wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.
– Od lat dbamy o to, aby mieszkańcy mogli podróżować bezpiecznie i komfortowo. Nowe pociągi będą nowoczesne i energooszczędne, a liczniejszy tabor pozwoli na zwiększenie częstotliwości ich kursowania na Mazowszu. Co ważne, jest to impuls rozwojowy dla naszego regionu. Wszystkie zamówione pociągi mają być produkowane na Mazowszu – w zakładach firmy Stadler w Siedlcach – podkreśla wicemarszałek Wiesław Raboszuk.
– Nasze plany zakupowe są bardzo ambitne, dlatego musieliśmy kreatywnie podejść do kwestii finansowania tych śmiałych zamierzeń. Dzięki świetnie napisanym projektom udało się otrzymać ogromne dofinansowanie w ramach konkursu ogłoszonego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Przypomnę, że tydzień temu podpisaliśmy umowę z dwoma bankami: PKO BP oraz BGK na kredyt w wysokości ponad miliarda złotych. Ta umowa jest dla nas dowodem zaufania i świadczy o tym, że Koleje Mazowieckie to pewny finansowo partner - mówi Cezary Lewandowski, członek zarządu, dyrektor finansowy Kolei Mazowieckich.
Umowy Kolei Mazowieckich dotyczą 4 z 11 inwestycji w modernizację i zakup pociągów dla przewoźników kolejowych, które dostały dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko. 4 kwietnia zawarto dwie umowy dla PKP Intercity i Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie. Do podpisania zostały jeszcze umowy na projekty Kolei Wielkopolskich, Kolei Dolnośląskich, SKM Trójmiasto i Podkarpackiej Kolei Metropolitalnej. Wartość tych 11 przedsięwzięć to 4 miliardy złotych, a dofinansowania unijnego 1,6 miliarda złotych.