Prawo

Projekt #jawność po konsultacjach

Mniej jawnych oświadczeń majątkowych, mniej rygorystyczne zakazy pracy na rzecz podmiotów, wobec których wydawało się decyzje administracyjne. Z drugiej strony zniknie określenie „uporczywości” wniosków i wszystkie przepisy dotyczące tego problemu. Doprecyzowano kwestie informacji przetworzonej i nagrywania sesji – zmiany w projekcie ustawy o jawności życia publicznego uwzględniają część argumentów środowiska samorządowego.

Podczas grudniowego posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego minister w Kancelarii Premiera Rady Ministrów Maciej Wąsik poinformował o przygotowaniu nowej wersji u stawy o jawności życia publicznego, w której uwzględniono część postulatów strony samorządowej. Dotyczyły one przede wszystkim kwestii zakazu pracy na rzecz podmiotów wobec, których wydawało się decyzje administracyjne (ustawa wydłuża czas zakazu do 3 lat) i kwestii rozszerzenia katalogu osób zobowiązanych do składania oświadczeń majątkowych.

 

Zmienione mają być też ograniczenia do zasiadania w organach nadzorczych spółek samorządowych przez osoby zajmujące kierownicze stanowiska w urzędzie. Ograniczono też nieznacznie i doprecyzowano przepisy dotyczące rejestrów umów (tylko umowy powyżej 2000 zł będą musiały być publikowane). Uwzględniono też uwagi w zakresie daty wejścia w życie ustawy proponując wejście w życie 1 marca 2018 r.

 

 

W nowym projekcie ustawy z dnia 12 grudnia 2017 r. nastąpiły m.in. poniższe zmiany.

 

 

Informacja publiczna:

 

1) Uwzględniono definicję informacji publicznej przetworzonej, którą zgodnie z projektem jest każda informacja publiczna, której podmiot zobowiązany do udostępnienia nie posiada w chwili wpłynięcia wniosku o udostępnienie informacji publicznej, ale wytwarza ją dla wnioskodawcy w oparciu o posiadane zasoby informacyjne, a do jej wytworzenia wymagane są dodatkowe nakłady. Wskazano również, iż za przetworzenie informacji nie traktuje się skanowania, anonimizacji lub prostego zestawienia informacji.

 

2) Wskazano, iż prawo dostępu do informacji publicznej obejmuje uprawnienia m.in. do uzyskania informacji publicznej, w tym uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie, w jakim jest to istotne dla interesu publicznego. Ponadto doprecyzowano przepisy dotyczące wniosku o udostępnienie informacji publicznej poprzez wskazanie, iż jeżeli wniosek nie zawiera uzasadnienia istotnego interesu publicznego podmiot zobowiązany do udostępnienia informacji publicznej występuje w terminie 7 dni do wnioskodawcy o uzasadnienie.

 

Doprecyzowano także terminy na udostępnienie informacji publicznej, wskazując, iż biegną od dnia złożenia uzasadnienia wniosku. Wskazano, iż informacja publiczna, która została udostępniona na pisemny wniosek podlega udostępnieniu w BIP. Ponadto wskazano, iż do terminów stosuje się art. 35 §5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.

 

3) Zakres udostępnienia informacji publicznych został poszerzony o ekspertyzy i opinie, które jeżeli zostały sporządzone na potrzeby postępowania sądowego z udziałem podmiotu zobowiązanego do udzielania informacji publicznej udostępnia się po prawomocnym lub ostatecznym zakończeniu tego postępowania.

 

4) Doprecyzowano ograniczenie prawa dostępu do informacji publicznej ze względu na ochronę prywatności osoby fizycznej, w szczególności jej danych osobowych.

 

5) Uwzględnienie uwag w zakresie wykreślenia z projektu „uporczywości” w składaniu wniosków, których realizacja znacząco utrudniłaby działalność podmiotu obowiązanego do udostępnienia informacji publicznej, poprzez wykreślenie przepisów w tym zakresie.

 

Rejestr umów:

 

1) Doprecyzowano przepisy dotyczące rejestru umów cywilnoprawnych, poprzez wskazanie formy ich zawarcia i kwoty minimalnej. Obowiązkowi umieszczania w rejestrze będą podlegać umowy zawarte w formie pisemnej oraz umowy cywilnoprawne, których skutkiem jest wydatkowanie środków pieniężnych przez te podmioty w kwocie co najmniej 2 000 zł.

 

Obowiązek prowadzenia rejestru umów rozciągnięto również na spółdzielnie mieszkaniowe. Ponadto zmieniono termin aktualizacji rejestru umów, który zgodnie z projektem wynosi nie później niż 30 dni od daty zawarcia umowy lub od daty dokonania zmian w umowie w zakresie tych informacji.

 

Sesje rady:

 

1) Doprecyzowano przepisy dotyczące obowiązku zapewnienia przez organy lokalowych lub technicznych środków umożliwiających wykonywanie prawa dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów. Wskazano, iż organy te niezwłocznie sporządzają i udostępniają protokoły swoich obrad w BIP. W protokołach zamieszczane będą wyniki imiennego lub elektronicznego głosowania.

 

Organy niezwłocznie będą sporządzać i udostępniać stenogramy swoich obrad w BIP, chyba że sporządzą i udostępnią materiały audiowizualne lub teleinformatyczne rejestrujące w pełni te obrady. Materiały zarejestrowane zostaną udostępnione się na wniosek, o ile nie będą udostępnione w BIP.

 

 

Zakaz pracy i oświadczenia majątkowe:

 

1) Doprecyzowano również przepisy dotyczące zakazu podejmowania pracy lub wykonywania innych odpłatnych zajęć u lub dla przedsiębiorcy, poprzez wskazanie, iż chodzi o branie udziału w wydawaniu rozstrzygnięć w sprawach indywidualnych dotyczących bezpośrednio tego przedsiębiorcy. Wskazano również rozstrzygnięcia w sprawach indywidualnych, w tym decyzje administracyjne w stosunku do których zakazy nie mają zastosowania. Doprecyzowane zostały terminy obowiązywania zakazów.

 

2) Doprecyzowano przepisy dotyczące obowiązku składania oświadczenia majątkowego poprzez wskazanie i uporządkowanie konkretnych grup zawodowych zobowiązanych do złożenia oświadczenia majątkowego. Do wzoru oświadczenia majątkowego załączona została instrukcja jego wypełnienia. Doprecyzowano również terminy do złożenia oświadczenia majątkowego.

 

3) Uwzględniono uwagi w zakresie ograniczenia katalogu osób zobowiązanych do złożenia oświadczenia majątkowego, których oświadczenia będą jawne. Przyjęto zasadę, iż jawne będą oświadczenia majątkowe osób zajmujących stanowiska kierownicze w różnych podmiotach państwowych.

 

 

Nowy zapis art. 41 projektu:

 

1. Osoba wymieniona w art. 39 nie może, przed upływem trzech lat od zaprzestania zajmowania stanowiska lub pełnienia funkcji, być zatrudniona lub wykonywać innych odpłatnych zajęć u lub dla przedsiębiorcy, jeżeli brała udział w wydaniu rozstrzygnięć w sprawach indywidualnych dotyczących bezpośrednio tego przedsiębiorcy, wydawaniu wyroków, decyzji administracyjnych, jeżeli brała udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, zawieraniu umów dotyczących robót, dostaw, usług lub innych umów cywilnoprawnych albo kierowała jednostką lub komórką organizacyjną, w której takie rozstrzygnięcie zapadło.

2. Zakazu z ust. 1 nie stosuje się, jeżeli:

1) rozstrzygnięcie, decyzja, wyrok, o których mowa w ust. 1 zostały wydane więcej niż 4 lata przed zaprzestaniem zajmowania stanowiska lub pełnienia funkcji, o której mowa w ust. 1,

2) realizacja umowy, o której mowa w ust. 1, zakończyła się więcej niż 4 lata przed zaprzestaniem zajmowania stanowiska lub pełnienia funkcji, o której mowa w ust. 1.

3. Zakazy, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą rozstrzygnięć w sprawach indywidualnych, w tym decyzji administracyjnych:

1) w sprawie ustalenia wymiaru podatków i opłat lokalnych na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem decyzji dotyczących ulg i zwolnień w tych podatkach lub opłatach;

2) w sprawie rejestracji pojazdów;

3) w sprawie dostępu do informacji publicznej;

4) w sprawie wydawania dowodów osobistych;

5) sprawie wydawania paszportów; projekt z 12.12.2017 r. 24

6) w sprawie wydawania świadczeń rodzinnych;

7) w sprawie wydawania uprawnień do kierowania pojazdami.

 

Do pobrania:

 

Raport po konsultacjach <link file:108937_blank download file>

 

Uwagi Strony Samorządowej KWRiST  <link file:10568>

 

Projekt z 12 grudnia 2017  

 

 

 

 

 

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane