Uchwałą rada gminy wyraziła zgodę na nieodpłatne przekazanie sprzętu będącego własnością gminy na rzecz Stowarzyszeń Ochotniczych Straży Pożarnej. Uchwałę do wojewódzkiego sądu administracyjnego zaskarżył wojewoda. W swojej skardze organ nadzoru podniósł, że przywołane w uchwale przepisy art. 32 ust. 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej i art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym nie mogą stanowić podstawy prawnej upoważniającej organ do jej podjęcia. Wskazał, że zgodnie z art. 30 ust. 2 pkt 3 usg gospodarowanie mieniem gminy stanowi zadanie organu wykonawczego gminy, natomiast rada gminy może wypowiadać się wyłącznie w przypadkach wskazanych w ustawie. Przykładowo na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 usg może wypowiadać się wyłącznie w zakresie gospodarowania majątkiem komunalnym w sprawach przekraczających zakres zwykłego zarządu. Z uwagi na to, że jest to odstępstwo od zasady wyłączności kompetencji organu wykonawczego, przepis ten należy wykładać ściśle, a rada podejmując uchwałę, wkroczyła w sposób nieuprawniony, z naruszeniem konstytucyjnej zasady podziału organów na organ stanowiący i wykonawczy, w zakres uprawnień własnych wójta gminy.
Rada gminy wyjaśniła, że łączna wartość przekazanego mienia była znaczna (618 246,64 zł), a przy braku określenia przez radę sumy, do jakiej wójt uprawniony jest do samodzielnego zaciągania zobowiązań (art. 18 ust. 2 pkt 10 usg), z ostrożności przyjęto, że darowizna przekraczająca kwotę pół miliona złotych przekracza zakres zwykłego zarządu, wymagając stosownej uchwały rady. W ocenie wojewody tego rodzaju czynność mogła zostać dokonana przez wójta samodzielnie w ramach posiadanych kompetencji.
Zdanie wojewody podzielił wojewódzki sąd administracyjny wskazując, że ustanowione w art. 18 ust. 1 usg domniemanie właściwości rady we wszystkich sprawach w zakresie działania gminy należy rozumieć w ten sposób, że rada gminy jako organ o charakterze kolegialnym i wieloosobowym może podejmować działanie związane ze stanowieniem lub kontrolą (art. 15 ust. 1 usg). Nie może natomiast podejmować czynności, które należą do sfery wykonawczej, gdyż byłoby to naruszeniem konstytucyjnej zasady podziału organów gminy na stanowiące i wykonawcze. Zasadniczo zatem gospodarowanie mieniem komunalnym należy do kompetencji wójta jako organu wykonawczego gminy.
(Wyrok WSA w Opolu z 25 października 2018 r., sygn. akt II SA/Op 378/18)