W samorządach

Samorządy pytają: gdzie są pieniądze na reformę

Wnioskujemy o pilne wskazanie konkretnych środków finansowych na adekwatne przygotowanie szkół podstawowych, tak by zapewnić uczniom startującym na poziomie klas VII w roku szkolnym 2017/2018 odpowiednie warunki do nauki – napisali w stanowisku przedstawiciele Zrzeszenia Gmin Województwa Lubuskiego. Zdaniem ZGWL tylko w woj. lubuskim samorządy wydadzą na ten cel 10 mln zł ze swoich środków.

Zrzeszenia Gmin Województwa Lubuskiego, wyraża zaniepokojenie sposobem wdrażania reformy oświaty, bez wskazania źródeł finansowania wprowadzanych zmian w systemie szkolnictwa. Wbrew temu co twierdzą czasem przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, środków przeznaczonych na ten cel po prostu nie ma.

 

Jak czytamy dalej w stanowisku ZGWL w 2017 r. samorządy mogą starać się jedynie o środki z 0,4 procentowej rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej i to tylko z tytułu dofinansowania remontów sanitariatów i doposażenia w meble gimnazjów publicznych od września 2017 r. przekształcanych w szkoły podstawowe.

 

To co najbardziej boli samorządowców to brak możliwości występowania o środki na doposażenie już istniejących szkół podstawowych, które z dniem 1 września stały się szkołami 8-klasowymi. Jest to na tyle istotne, iż szkoły te muszą zostać wyposażone w pomoce naukowe dla nowopowstających klas:  klas VII w roku szkolnym 2017/2018 i klas VIII w roku szkolnym 2018/2019. Sytuacja obliguje samorządy lokalne do wydatkowania dodatkowych środków na doposażenie szkół podstawowych, ze środków własnych – napisali przedstawiciele ZGWL.

 

Funkcjonujące kryterium, które umożliwia wnioskowanie jedynie o środki na gimnazja spowodowało, że niejako „zapomniano” o szkołach podstawowych. Tymczasem w Województwie Lubuskim w większości gmin, więcej jest szkół podstawowych, powiększanych o oddziały klas VII i VIII, niż gimnazjów. W sumie samorządy z woj. lubuskiego muszą na to wydać 10 mln zł.

 

Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego wskazuje, iż obowiązujący mechanizm prawny ewidentnie przerzuca na budżety samorządów gminnych znaczną cześć finansowania zadań wynikających z konieczności adaptacyjnych infrastruktury szkolnej. Jednocześnie ZGWL  wnioskuje o pilne wskazanie konkretnych środków finansowych na adekwatne przygotowanie szkół podstawowych, tak by zapewnić uczniom startującym na poziomie klas VII w roku szkolnym 2017/2018 odpowiednie warunki do nauki, a tym samym zrealizować jedno z kluczowych założeń reformy oświatowej.

 

Warto zacytować ustalone przez MEN kryteria podziału rezerwy 0,4 proc. z części oświatowej subwencji ogólnej dla JST na rok 2017.

 

 

I. Dofinansowanie z tytułu wzrostu zadań szkolnych i pozaszkolnych, polegającego na wzroście liczby uczniów przeliczeniowych w stosunku do danych przyjętych do naliczenia algorytmem części oświatowej subwencji ogólnej na 2017 r.

 

II. Pomoc jednostkom samorządu terytorialnego w usuwaniu skutków zdarzeń losowych w budynkach szkół (placówek) publicznych prowadzonych (dotowanych) przez jednostki samorządu terytorialnego – z wyłączeniem przedszkoli ogólnodostępnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, pod warunkiem że: - zdarzenie losowe miało miejsce w roku bieżącym lub w miesiącach X-XII 2016 r., - jednostka samorządu terytorialnego zaplanowała środki własne w § 4270 w odpowiednim rozdziale klasyfikacji budżetowej w wysokości nie niższej niż różnica pomiędzy połową wartości kosztorysowej remontu a kwotą uzyskanego odszkodowania.

 

III. Dofinansowanie kosztów związanych z wypłatą odpraw dla zwalnianych nauczycieli w szkołach i placówkach oświatowych w trybie art. 20 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela albo art. 225 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe , w tym także przechodzących na emeryturę na podstawie art. 88 ustawy – Karta Nauczyciela.

 

IV. Dofinansowanie doposażenia szkół i placówek w zakresie: a) sprzętu szkolnego i pomocy dydaktycznych do pomieszczeń w szkołach publicznych prowadzonych (dotowanych) przez jednostki samorządu terytorialnego rozpoczynających kształcenie w zawodach, w których szkoły te dotychczas nie prowadziły kształcenia, w tym do przeprowadzania egzaminów praktycznych potwierdzających kwalifikacje w szkołach rozpoczynających kształcenie w roku 2017.

 

V. Dofinansowanie remontów bieżących sanitariatów w gimnazjach publicznych prowadzonych (dotowanych) przez jednostki samorządu terytorialnego, funkcjonujących w roku szkolnym 2016/2017 jako szkoły samodzielne lub w zespołach szkół ze szkołami ponadgimnazjalnymi (dotyczy zespołów szkół, w których nie funkcjonują szkoły podstawowe), a od września 2017 r. przekształcanych w szkoły podstawowe – w celu dostosowania ich do potrzeb dzieci młodszych

 

VI. Korekta części oświatowej subwencji ogólnej z tytułu błędów statystycznych: - popełnionych przez kuratoria oświaty przy agregowaniu danych systemu informacji oświatowej, - powstałych w Ministerstwie Edukacji Narodowej przy agregowaniu danych systemu informacji oświatowej. Nieprzekraczalny termin składania wniosków - do dnia 10 maja 2017 r.

 

VII. Inne zadania o jednorazowym charakterze nieuwzględnione w części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2017, pozytywnie zaopiniowane przez Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST (z wyłączeniem m. in. remontów bieżących, zadań o charakterze inwestycyjnym, urlopów dla poratowania zdrowia, dofinansowania wydatków związanych z nauczaniem indywidualnym, skutków awansu zawodowego nauczycieli).

 

Na koniec czytamy jeszcze, że „należy podkreślić, że w odniesieniu do kryterium I, III, IV, V, dofinansowanie z 0,4 proc. rezerwy będzie przysługiwało tylko tym jednostkom samorządu terytorialnego, w budżetach których w roku 2016 wykonanie wydatków bieżących na zadania oświatowe (wydatki bieżące klasyfikowane w dz. 801 i 854 z wyłączeniem rozdz. 80103, 80104, 80106, 80113) było nie niższe, niż przekazana w 2016 r. z budżetu państwa dla danej JST kwota części oświatowej subwencji ogólnej i dotacji na zadania bieżące z zakresu oświaty i wychowania oraz edukacyjnej opieki wychowawczej (z wyłączeniem dotacji klasyfikowanych w rozdz. 80103, 80104, 80106 80113).”

 

A) Z tego wynika, że tylko jedno (lub dwa) z wielu kryteriów uwzględnianych w tym roku przy podziale rezerwy 0,4 proc. części oświatowej subwencji ogólnej jest (są) powiązane ze sprawą reformy oświaty.

 

B) Oczywiście rezerwa części oświatowej subwencji to nie są dodatkowe pieniądze znalezione na cel reformy. Pochodzą z ogólnej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej i są wydzielane w postaci 0,4 procentowej rezerwy co roku na podstawie ustawy. Kryteria podziału tych środków pozostają w dużej mierze niezmienne od lat.

 

C) Z niewiadomych powodów samorządy, które mają zracjonalizowaną sieć szkół (czyli nie dopłacają nic ponad subwencję – do czego zachęcało przez lata MEN poprzez algorytm podziału) środków z rezerwy nie otrzymają, nawet jeśli wykażą znaczące wydatki związane z reformą.

 

W tym kontekście interesująca może być polemika (w postaci listu i pytań) jaką z wywiadem prof. Andrzeja Waśko prowadzi dr Bogdan Stępień. W rozmowie radiowej prof. Waśko wyraźnie wskazał, że na cel reformy rząd przewidział dodatkową „rezerwę budżetową” w wysokości 168 mln zł. Z kontekstu można zrozumieć, że chodzi jednak o rezerwę 0,4 proc. z części oświatowej subwencji.

 

Pytania do prof. Andrzeja Waśki >>> 

 

Kryteria podziału 0,4 proc. rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej >>>

 

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane