W samorządach Prawo

Szefowa KBW: standardy obrócą się przeciw gminom, proponujemy elastyczne rozwiązania

Kamer nie będzie, a urzędników wyborczych brakuje jeszcze w 302 gminach. Z drugiej strony program informatyczny do obsługi wyborów przechodzi już testy i powinien trafić do gmin już w połowie czerwca – poinformowała szefowa Krajowego Biura Wyborczego. Podczas posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego zaapelowała do samorządów o nie łączenie wyborów samorządowych z innymi głosowaniami np. wyborami do rad dzielnic. – To bardzo utrudni wam pracę i może utrudnić głosowanie mieszkańcom – przekonywała.

Majowe posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego rozpoczęło się od informacji na temat stanu przygotowań do wyborów samorządowych, którą przedstawiła szefowa Krajowego Biura Wyborczego Magdalena Pietrzak. Dla tych, którzy śledzą na bieżąco uchwały PKW, zaskoczeniem nie była informacja o tym, że transmisji online z wyborów nie będzie (uchwała PKW z 28 maja 2018 roku >>>)

 

Jak tłumaczyła szefowa KBW jest to wynikiem stanowiska GIODO, a także wejścia w życie rozporządzenia 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych (tzw. RODO). Przedstawicielka KBW przypomniała też stanowisko PKW z 21 maja, w którym PKW odniosło się do medialnych informacji o znaczącym ograniczeniu roli samorządu terytorialnego w procesie wyborczym. PKW  zauważyło, że art. 156 § 1 Kodeksu wyborczego, regulujący w sposób ogólny te kwestie, w wyniku wskazanej wyżej nowelizacji uległ jedynie niewielkiej zmianie.

 

Nadal zakłada on doniosłą rolę samorządu terytorialnego wśród organizatorów wyborów. Szczególnie istotne znaczenie ma tu realizacja zadań przez samorząd gminny. Zgodnie z powołanym przepisem wójt, starosta i marszałek województwa zobowiązani są zapewnić obsługę i techniczno-materialne warunki pracy obwodowych i terytorialnych komisji wyborczych oraz, co szczególnie istotne i warte podkreślenia, wykonanie zadań związanych z organizacją i przeprowadzeniem wyborów odpowiednio na obszarze gminy, powiatu i województwa.

 

Samorządy wykonują te zadania we współpracy z urzędnikami wyborczymi. Jak poinformowała Magdalena Pietrzak nadal brakuje ich w 302 gminach (stan na 30 maja), ale sytuacja jest dynamiczna i z dnia na dzień liczba gmin bez urzędników jest mniejsza. Część urzędników rezygnuje z podjęcia pracy, ale nowych zgłoszeń jest znacznie więcej. 29 maja brakowało urzędników w 320 gminach.

 

Szefowa KBW rozwiewała także obawy dotyczące urn wyborczych. – Od momentu wprowadzenia nowego wzoru urny przeprowadzono ponad 600 różnego rodzaju głosowań w ramach wyborów przedterminowych. Nigdzie nie było problemów – skomentowała doniesienia, które komentowały m.in. wielkość urny, rzekomo zbyt szerokiej do przenoszenia (88 cm).

 

Druga część wystąpienia szefowej KBW poświęcona była kwestii porozumienia z wójtami, burmistrzami, prezydentami miast w sprawie określenia warunków organizacyjno-administracyjnych i technicznych obsługi urzędników wyborczych oraz zasad pokrywania kosztów ich działania (o uwagach JST pisaliśmy tutaj >>>).

  

Urzędników wyborczych nadal brakuje w 302 gminach, ale sytuacja jest dynamiczna i z dnia na dzień liczba gmin bez urzędników jest mniejsza.

 

Magdalena Pietrzak stwierdziła, że uwagi samorządów dotyczące niedoprecyzowania dokumentu były dla niej pewnym zaskoczeniem. – Staraliśmy się założyć jak największą elastyczność i pozostawienie jak największej liczby spraw do decyzji samorządów. Poza częścią znaczoną pieniędzy na wynagrodzenia i diety, chcieliśmy, żeby wykorzystanie dotacji w pozostałym zakresie było oddane do decyzji samorządów – mówiła.

 

Jej zdaniem żądania określenia standardów pomieszczeń, łącza internetowego, rodzajów obsługi, wielkości pomieszczenia itd. mogłyby obrócić się przeciwko samym samorządom. KBW może je określić, ale musiałyby one potem zostać przez samorządy spełnione. – Tymczasem naszym celem była jak największa elastyczność. Dlatego zapisaliśmy np. że lokal dla urzędnika wyborczego ma być zapewniony „w miarę możliwości w urzędzie”, bo chcemy, żeby to gmina o tym decydowała mając pełen przegląd sytuacji.

 

Pietrzak poruszyła też kwestię ochrony danych osobowych zapewniając, że bazy danych dostępne w gminie nie są do niczego urzędnikom wyborczym potrzebne i nie tylko, że nie muszą, ale też nie mogą mieć do nich dostępu. Zapewniła też, że nie będzie potrzeby zapewniania lokali po godzinach pracy urzędu, ani od momentu ogłoszenia wyborów tylko na ok. 30 dni przed wyborami.

 

W trakcie posiedzenia KWRiST został też wstępnie omówiony projekt rozporządzania w  sprawie sposobu przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów. Okazało się, że każda ze stron KBW, przedstawiciele samorządów, oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (autor rozporządzenia) ma inną wizję przepisów i praktycznych możliwości przechowywania dokumentów.

 

Samorządowcy stwierdzili, że zgodnie z prawem to nie jest ich zadanie, a odpowiedzialne za to jest KBW. Dlatego dokumenty, które zgodnie z rozporządzeniem mają być przechowywane przez 5 lat, powinny być przewiezione do siedzib delegatur. Za ich okresowe przechowywanie w gminie KBW powinno płacić.

 

Szefowa KBW stwierdziła zaś, że w delegaturach nie ma na to miejsca, a zgodnie z przepisami powinny się tymi dokumentami zająć archiwa państwowe. Przedstawicielka MKiDN stwierdziła zaś, że archiwa państwowe nie mogą przechowywać takich dokumentów, ponieważ ustawowo zajmują się tylko dokumentami o znaczeniu historycznym. Pat przerwał wiceminister MSWiA Paweł Szefernaker prosząc o spotkanie robocze w tej sprawie.

 

 

Poza tym na KWRiST:

 

Negatywna opinia strony samorządowej wobec projektu ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju) 

 

Pozytywna opinia wobec nowelizacji ustawy o finansach publicznych (dot. wskaźnika zadłużenia – Uwaga ze zmianami w stosunku do wersji z 18 kwietnia 2018)  z uwagą dotyczącą kwestii usunięcia ze wskaźnika kwestii sprzedaży mienia na co strona samorządowa nie chce się zgodzić i nadal będzie lobbowała, żeby pozostawić możliwość wpływu sprzedaży mienia na wskaźnik.

 

Pozytywna opinia strony samorządowej wobec projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach dotyczących gminy Ostrowice w województwie zachodniopomorskim

 

Zapowiedź zmian w prawie Łowieckim (nie będzie roli gminy w procesie szacowania szkód – projekt zgłosiła już grupa posłów)

 

Rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych nie przewiduje stanowiska dyrektora wydziału.  Czy to oznacza konieczność zmiany regulaminów urzędów?

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane