Przedstawiciele Ogólnopolskiego Porozumienia Organizacji Samorządowych (OPOS) zaprezentowali Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego wnioski z prowadzonego od dwóch lat monitoringu działań Urzędów Stanu Cywilnego.
Z zebranych przez OPOS danych wynika, że aż 75 proc. inwestycji w zakresie zadań zleconych dotyczących Urzędu Stanu Cywilnego jest finansowanych jest ze środków własnych. Oprócz niemal pełnego finansowania inwestycji w ramach USC, gminy dokładają do wydatków bieżących. Ostrożne szacunki mówią o 23 mln zł (tylko w roku 2015 gdy zebrano najbardziej miarodajne dane).
– Stawka roboczogodziny w USC, na podstawie której gminy otrzymują dotację to wg Ministerstwa Finansów w 2017 roku zaledwie 24,44 zł. Z kosztami płac i rzeczowymi. Zwracam uwagę, że przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto sektorze publicznym wynosi około 29 zł brutto na godzinę. Samo wynagrodzenie – mówił Sławomir Wojciechowski, kierownik USC w Nowej Soli.
Warto dodać, że w wielu USC pracuje tylko jedna osoba kierownik (wysoko wyspecjalizowany urzędnik), którego pensja powinna być wyższa niż średnia. Zdaniem autorów raportu na temat USC rzeczywista stawka roboczogodziny w USC wynosi 35 – 40 zł.
Co ciekawe zdaniem Wojciechowskiego same rozmawianie o stawce roboczogodziny w przypadku dotowania Urzędów Stanu Cywilnego jest błędem. – Naszym zdaniem nie da się przyjąć jednolitej stawki w całym kraju. Koszty w różnych jednostkach są po prostu tak zróżnicowane, że taka stawka nie ma szans oddawać realiów – mówił.
Jak wynikało z prezentacji niezbędna jest ponowna weryfikacja przyjętych odgórnie założeń dystrybucji dotacji celowej na zadania zlecone oraz zapewnienie czynnego udziału strony samorządowej w systemie ustalania dotacji celowych. Oczywiście przestawiciele gmin domagają się uwzględnienia w algorytmie podziału środków wszystkich czynności, które generują koszty, zwiększenia zaangażowania wojewodów w finansowanie inwestycji dot. zadań zleconych oraz podjęcia prac nad systemową zmianą umożliwiającą ogólne obniżenie kosztów funkcjonowania USC.
Ponadto OPOS złożył 4 postulaty:
W ocenie strony samorządowej zachodzi pilna potrzeba zagwarantowania w budżecie państwa środków finansowych na wymianę sprzętu IT w urzędach stanu cywilnego. Przekazany przez MSWiA sprzęt z uwagi na bardzo dużą eksploatację w większości urzędów nie nadaje się do dalszego wykonywania zadań. W związku z powyższym gminy zmuszone są we własnym zakresie finansowym dokonywać napraw lub wymiany sprzętu.
Powołanie zespołu z udziałem przedstawicieli samorządów do opracowania projektu zmian przepisów ustawy – prawo o aktach stanu cywilnego oraz związanych z nią rozporządzeń co wpłynie na jakość świadczonych usług w urzędach stanu cywilnego;
Zagwarantowanie działania zespołu roboczego ds. BUSC w celu dalszego opracowywania rozwiązań systemowych, które służą poprawie funkcjonowania rejestru stanu cywilnego. Podczas spotkania przedstawiciel OPOSu zadał pytanie Panu Dyrektorowi Piotrowi Gajewskiemu (Ministerstwo Cyfryzacji) o dalsze losy funkcjonowania grupy roboczej. W bieżącym roku odbyło się zaledwie pięć spotkań stacjonarnych grupy roboczej, brak informacji o dalszych pracach związanych z harmonogramem wdrożeń oraz harmonogramem spotkań rodzi wątpliwość czy nadal System Rejestrów Państwowych (BUSC) pozostaje przedmiotem prac Ministerstwa Cyfryzacji.
Jak najszybsze utworzenie zespołu (MSWiA, MF oraz strony samorządowej) w celu weryfikacji katalogu zadań oraz sposobu podziału środków na dotację celową tj. określenie zasad ustalania stawki roboczogodziny i sposobu finansowania zadań generujących koszty ponadstandardowe.
Zdjęcia: pixabay