W samorządach

USC: zadania rządu, pieniądze gminy

Jak inwestycje to ze środków własnych. Do tego mocno niedofinansowane wydatki bieżące – tak wyglądają zadania zlecone z zakresu Urzędów Stanu Cywilnego. W teorii za ich finansowanie w 100 proc. odpowiada budżet państwa. W praktyce koszty w dużym stopniu ponoszą gminy. Pieniędzy jest nie tylko za mało, ale zły jest też system ich podziału ponieważ nie uwzględnia zróżnicowania Urzędów Stanu Cywilnego w dużych i małych miejscowościach oraz różnych regionach kraju.

Przedstawiciele Ogólnopolskiego Porozumienia Organizacji Samorządowych (OPOS) zaprezentowali Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego wnioski z prowadzonego od dwóch lat monitoringu działań Urzędów Stanu Cywilnego.

 

Z zebranych przez OPOS danych wynika, że aż 75 proc. inwestycji w zakresie zadań zleconych dotyczących Urzędu Stanu Cywilnego jest finansowanych jest ze środków własnych. Oprócz niemal pełnego finansowania inwestycji w ramach USC, gminy dokładają do wydatków bieżących. Ostrożne szacunki mówią o 23 mln zł (tylko w roku 2015 gdy zebrano najbardziej miarodajne dane). 

 

– Stawka roboczogodziny w USC, na podstawie której gminy otrzymują dotację to wg Ministerstwa Finansów w 2017 roku zaledwie 24,44 zł. Z kosztami płac i rzeczowymi. Zwracam uwagę, że przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto sektorze publicznym wynosi około 29 zł brutto na godzinę. Samo wynagrodzenie – mówił Sławomir Wojciechowski, kierownik USC w Nowej Soli.

 

Warto dodać, że w wielu USC pracuje tylko jedna osoba kierownik (wysoko wyspecjalizowany urzędnik), którego pensja powinna być wyższa niż średnia. Zdaniem autorów raportu na temat USC rzeczywista stawka roboczogodziny w USC wynosi 35 – 40 zł.

 

Co ciekawe zdaniem Wojciechowskiego same rozmawianie o stawce roboczogodziny w przypadku dotowania Urzędów Stanu Cywilnego jest błędem. – Naszym zdaniem nie da się przyjąć jednolitej stawki w całym kraju. Koszty w różnych jednostkach są po prostu tak zróżnicowane, że taka stawka nie ma szans oddawać realiów – mówił.

 

Jak wynikało z prezentacji niezbędna jest ponowna weryfikacja przyjętych odgórnie założeń dystrybucji dotacji celowej na zadania zlecone oraz zapewnienie czynnego udziału strony samorządowej w systemie ustalania dotacji celowych. Oczywiście przestawiciele gmin domagają się uwzględnienia w algorytmie podziału środków wszystkich czynności, które generują koszty, zwiększenia zaangażowania wojewodów w finansowanie inwestycji dot. zadań zleconych oraz podjęcia prac nad systemową zmianą umożliwiającą ogólne obniżenie kosztów funkcjonowania USC.

 

Ponadto OPOS złożył 4 postulaty:

 

W ocenie strony samorządowej zachodzi pilna potrzeba zagwarantowania w budżecie państwa środków finansowych na wymianę sprzętu IT w urzędach stanu cywilnego. Przekazany przez MSWiA sprzęt z uwagi na bardzo dużą eksploatację w większości urzędów nie nadaje się do dalszego wykonywania zadań. W związku z powyższym gminy zmuszone są we własnym zakresie finansowym dokonywać napraw lub wymiany sprzętu.

 

Powołanie zespołu z udziałem przedstawicieli samorządów do opracowania projektu zmian przepisów ustawy – prawo o aktach stanu cywilnego oraz związanych z nią rozporządzeń co wpłynie na jakość świadczonych usług w urzędach stanu cywilnego;

 

Zagwarantowanie działania zespołu roboczego ds. BUSC w celu dalszego opracowywania rozwiązań systemowych, które służą poprawie funkcjonowania rejestru stanu cywilnego. Podczas spotkania przedstawiciel OPOSu zadał pytanie Panu Dyrektorowi Piotrowi Gajewskiemu (Ministerstwo Cyfryzacji) o dalsze losy funkcjonowania grupy roboczej. W bieżącym roku odbyło się zaledwie pięć spotkań stacjonarnych grupy roboczej, brak informacji o dalszych pracach związanych z harmonogramem wdrożeń oraz harmonogramem spotkań rodzi wątpliwość czy nadal System Rejestrów Państwowych (BUSC) pozostaje przedmiotem prac Ministerstwa Cyfryzacji.

 

Jak najszybsze utworzenie zespołu (MSWiA, MF oraz strony samorządowej) w celu weryfikacji katalogu zadań oraz sposobu podziału środków na dotację celową tj. określenie zasad ustalania stawki roboczogodziny i sposobu finansowania zadań generujących koszty ponadstandardowe. 

 

 

 

Zdjęcia: pixabay

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane