W samorządach

Ustawa przyjęta. Rozporządzenie w sprawie stołówek w opiniowaniu

Szkoła zapewnia uczniom jeden gorący posiłek w ciągu dnia i stwarza im możliwość jego spożycia w czasie pobytu w szkole – brzmi przepis nowelizacji ustawy Prawo oświatowe uchwalonej w zeszłym tygodniu w sejmie. Samorządy na organizację stołówek mają czas do 2022 roku. Mają też otrzymać na to wsparcie. W sumie, przez pięć lat, ma trafić do nich na ten cel 200 mln zł.

Ustawa o zmianie ustawy – Prawo oświatowe (druk 2861) została uchwalona po rozpatrzeniu poprawek senatu 22 listopada 2018 roku. Teraz czeka już tylko na podpis prezydenta. Samorządy, które już obecnie dopłacają do oświaty ogromne kwoty czekają na pomoc w organizacji stołówek, których dotyczy nowelizacja. Nie we wszystkich szkołach są bowiem stołówki, a znalezienie odpowiednich pomieszczeń może być problem szczególnie w małych szkołach na terenach wiejskich oraz w bardzo przeładowanych szkołach na terenach miast i gmin podmiejskich.

 

Z uchwalonych przepisów wynika, że od września 2019 w każdej szkole powinno być pomieszczenie do spożywania posiłków, ale do końca sierpnia 2022 roku szkoła będzie mogła „w inny sposób umożliwić uczniom bezpieczne i higieniczne spożycie posiłków”. Od września 2022 roku szkoły będą musiały dodatkowo zapewnić uczniom jeden gorący posiłek w ciągu dnia i stworzyć im możliwość jego spożycia w czasie pobytu w szkole.

 

 

 

Ustawa o zmianie ustawy - Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw z 22 listopada 2018 roku >>>

 

W ustawie Prawo oświatowe zmienia m.in.:

 

po art. 106 dodaje się art. 106a w brzmieniu:

 

Art. 106a.

 

1. Szkoła podstawowa, z wyjątkiem szkoły podstawowej dla dorosłych, oraz szkoła artystyczna realizująca kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, zapewnia uczniom jeden gorący posiłek w ciągu dnia i stwarza im możliwość jego spożycia w czasie pobytu w szkole.

 

2. Korzystanie z posiłku, o którym mowa w ust. 1, jest dobrowolne i odpłatne.

 

Przepis ten wchodzi w życie 1 września 2022 roku.

 

Poza tym w ustawie Prawo oświatowe znalazły się także dodatkowe punkty w art. 103. "Szkoła w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia uczniom możliwość korzystania z:"

 

a)     w ust. 1:

–     w pkt 6 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 7 w brzmieniu:

„7)    pomieszczenia umożliwiającego bezpieczne i higieniczne spożycie posiłków podczas pobytu w szkole – w przypadku szkoły podstawowej oraz szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej.

 

W uchwalonej ustawie w treści artykułu 100 zapisano, że:

 

Do dnia 31 sierpnia 2022 r. w przypadku gdy szkoła nie ma możliwości zapewnienia pomieszczenia przeznaczonego wyłącznie do spożycia posiłków podczas pobytu w szkole, o którym mowa w art. 103 ust. 1 pkt 7 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, szkoła w inny sposób umożliwia uczniom bezpieczne i higieniczne spożycie posiłków.

Przepisy te wejdą w życie 1 września 2019 roku.

 

 

Rozporządzenie z pomocą

 

Na listopadowe posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego trafił projekt  rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji modułu 3 wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” dotyczącego wspierania w latach 2019-2023 organów prowadzących publiczne szkoły podstawowe w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki przez organizację stołówek i miejsc spożywania posiłków.

 

Z rozporządzenia wynika, że pojawi się wsparcie finansowe na wyposażenie stołówek, które może być udzielone na:

 

1)      bieżące prace remontowo-adaptacyjne służące adaptacji i poprawie standardu funkcjonowania stołówek szkolnych lub miejsc spożywania posiłków,

2)      zakup niezbędnego wyposażenia kuchni w stołówkach szkolnych,

3)      zakup niezbędnego wyposażenia miejsc spożywania posiłków

 

Projektowane rozporządzenie zakłada obowiązkowy wkład finansowy lub rzeczowy organów prowadzących szkoły w wysokości nie mniejszej niż 20 proc. kwoty kosztów realizacji zadania objętego wsparciem. Szkoły podstawowe prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego, osoby prawne nie będące jednostkami samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne składają do swojego organu prowadzącego wnioski o udzielenie wsparcia finansowego, które będą weryfikowane przez ten organ. W wyniku weryfikacji organ prowadzący sporządza wniosek o udzielenie wsparcia finansowego na realizację zadania w prowadzonych przez ten organ szkołach, które złożyły prawidłowe i kompletne wnioski, i występuje z nim do wojewody.

 

Rozpatrywanie wniosków organów prowadzących będzie prowadzone przez wojewodów, a w przypadku wniosków szkół artystycznych prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego rozpatrzenia – przez tego ministra, przy pomocy specjalnych zespołów dokonujących oceny wniosków pod względem formalnym i merytorycznym.

 

Na podstawie tej oceny wojewoda podejmuje decyzję o udzieleniu wsparcia finansowego organom prowadzącym szkoły, wskazując szkoły, którym zostanie udzielone wsparcie finansowe na realizację zadania w ramach realizacji modułu 3 Programu, biorąc pod uwagę limit środków dla województwa w danym roku budżetowym.

 

Podział środków na województwa oraz na ministra właściwego do spraw kultury i dziedzictwa narodowego zostanie dokonany przy uwzględnieniu liczby publicznych szkół podstawowych oraz szkół artystycznych prowadzących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, a także liczby uczniów tych szkół.

 

Realizacja programu jest planowana na pięć kolejnych lat. Przewidywany, całkowity koszt realizacji modułu 3 Programu w latach 2019-2023 wynosi 249 441 311 zł, z tego z budżetów organów prowadzących szkoły 49 441 311 zł, a z budżetu państwa 200.000.000 zł

 

w 2019 r.  – 40.000.000 zł;

w 2020 r. – 40.000.000 zł;

w 2021 r. – 40.000.000 zł;

w 2022 r. – 40.000.000 zł;

w 2023 r. – 40.000.000 zł).

 

Maksymalna kwota wsparcia finansowego wynosi:

 

1)    80000 zł – na doposażenie, adaptację i poprawę standardu funkcjonujących stołówek szkolnych (własnej kuchni i jadalni), doposażenie i adaptację stołówek, które obecnie nie funkcjonują, tak aby mogły zostać uruchomione lub stworzenie nowych stołówek szkolnych,

2)    25000 zł – na adaptację, poprawę standardu i wyposażenie pomieszczeń przeznaczonych do spożywania posiłków (jadalni).

 

Wsparcia finansowego udziela się tylko w ramach jednego z ww. działań.

 

Każdy z organów prowadzących może otrzymać wsparcie finansowe w odniesieniu do danej szkoły jeden raz w czasie realizacji modułu 3 Programu, przy czym jest możliwe ponowne wnioskowanie o udzielenie wsparcia finansowego w odniesieniu do szkoły, która nie otrzymała wsparcia finansowego w danym roku budżetowym lub gdy organ prowadzący zrezygnował z tego wsparcia.

 

W ramach realizacji modułu 3 Programu wprowadzono limity środków na realizację zadania, ustanowione z uwzględnieniem liczby szkół i uczniów w danym województwie. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w ramach realizacji modułu 3 Programu otrzyma środki w wysokości 639 876 zł w roku 2019.

 

Limit środków w podziale na poszczególne województwa oraz ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego do wykorzystania podczas realizacji modułu 3 Programu przedstawia poniższa tabela:

 

Wyszczególnienie

Ogółem lata 2019-2023

Środki na realizację Programu z budżetu państwa

w tym środki na obsługę Programu

Dolnośląskie

12 974 055 zł

103 792 zł

Kujawsko-pomorskie

10 500 640 zł

84 005 zł

Lubelskie

12 422 796 zł

99 382 zł

Lubuskie

5 166 574 zł

41 333 zł

Łódzkie

12 486 436 zł

99 891 zł

Małopolskie

19 931 264 zł

159 450 zł

Mazowieckie

27 212 966 zł

217 704 zł

Opolskie

5 239 225 zł

41 914 zł

Podkarpackie

13 598 910 zł

108 791 zł

Podlaskie

5 789 045 zł

46 312 zł

Pomorskie

11 676 761 zł

93 414 zł

Śląskie

20 910 511 zł

167 284 zł

Świętokrzyskie

7 039 702 zł

56 318 zł

Warmińsko-Mazurskie

7 609 615 zł

60 877 zł

Wielkopolskie

18 901 201 zł

151 210 zł

Zachodniopomorskie

7 900 423 zł

63 203 zł

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego

639 876 zł

-

Razem

200 000 000 zł

1 594 880 zł

 

Zadania JST:

 

1. Weryfikacja wniosków szkół pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tych wnioskach

2. Zapewnienie niezbędnego wkładu własnego (finansowego lub rzeczowego).

3. Przygotowanie jednego wniosku o udzielenie wsparcia finansowego dla szkół prowadzonych przez dany organ i złożenie go do wojewody

4. Przygotowanie sprawozdania z realizacji zadania w prowadzonych przez siebie szkołach i złożenie go do wojewody

5. Udzielanie ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania informacji dotyczących realizacji modułu 3 Programu.

 

Zadania wojewodów:

 

1. Powołanie zespołu do oceny wniosków organów prowadzących szkoły oraz zapewnienie warunków jego pracy

2. Ocena formalna i merytoryczna wniosków organów prowadzących szkoły o udzielenie wsparcia finansowego

3. Kwalifikacja wniosków

organów prowadzących szkoły o udzielenie wsparcia finansowego

4. Podejmowanie decyzji o udzieleniu wsparcia

 

Przy podziale środków będzie uwzględnione kilka kryteriów w tym:

Kryterium „liczba uczniów w szkole” ma na celu premiowanie małych szkół, w szczególności tych liczących do 70 uczniów, w których zapewnianie żywienia uczniów, a zwłaszcza prowadzenie szkolnej stołówki, jest trudniejsze, z uwagi na niewielką grupę odbiorców.

 

Kryterium „dotychczasowy sposób zapewnienia żywienia uczniów w szkole, z uwzględnieniem warunków lokalowo-technicznych posiadanych przez szkołę” ma na celu premiowanie szkół, które zapewniają żywienie uczniom.

 

W przypadku kryterium „przewidywane efekty realizacji planowanego zadania, z uwzględnieniem grupy odbiorców” zaleca się, aby maksymalna liczba punktów była przyznawana, jeżeli we wniosku szkoły o wsparcie finansowe w sposób najbardziej rzetelny i całościowy zostały oszacowane efekty realizacji planowanego zadania, z uwzględnieniem planowanych nakładów finansowych, z uwzględnieniem grupy odbiorców.

 

W przypadku kryterium „zgodność realizowanego zadania z potrzebami szkoły, z uwzględnieniem grupy odbiorców” zaleca się, aby maksymalna liczba punktów była przyznawana, jeżeli z wniosku szkoły o udzielenie wsparcia finansowego wynika, że realizacja zadania w sposób optymalny przyczyni się do poprawy realizacji opiekuńczej funkcji szkoły w zakresie zapewnienia uczniom żywienia, z uwzględnieniem planowanej grupy odbiorców.

 

Projekt rozporządzenia do pobrania

 

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane