Wyzwaniem nowoczesnych miast XXI wieku staje się skuteczne i sprawne dotarcie z informacją do swoich mieszkańców. W czasach, kiedy wszyscy żyjemy szybko, każda minuta jest na wagę złota, a dostęp do urządzeń mobilnych jest powszechny, jednym z najlepszych rozwiązań jest zastosowanie komunikacji mobilnej.
Wyniki najnowszego badania konsumenckiego przeprowadzonego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej w listopadzie 2018 roku pokazują, że 93,1% Polaków korzysta z telefonu komórkowego, a ponad 70% z nas z Internetu. Z danych wynika również, że najwięcej użytkowników Internetu posiada dostęp mobilny w telefonie (90,7%), drugi w kolejności jest Internet stacjonarny, z którego korzysta 66,7% posiadaczy usług internetowych. Oznacza to, że telefon czy smartfon jest zatem najlepszym i najszybszym narzędziem do komunikacji. Dodatkowo urządzenia mobilne są tymi, które zawsze i wszędzie użytkownicy mają ze sobą. Skutkuje to tym, iż informacja przekazywana w formie SMS lub MMS na pewno dotrze do odbiorcy, a co więcej, stanie się to w szybkim czasie. Statystyki pokazują, że obieranych jest 99% SMS-ów, z czego 90% odczytywanych jest w mniej niż 3 minuty po ich dostarczeniu.
Bieżąca komunikacja mobilna oraz przekazywanie najważniejszych informacji mieszkańcom, inwestorom czy turystom, to kluczowe priorytety dla Wrocławia. – Przygotowując model komunikacji Centrum Zarządzania Kryzysowego z mieszkańcami naszego miasta i biorąc pod uwagę dostępne statystki oraz badania, doszliśmy do wniosku, że jednym z najlepszych rozwiązań będzie komunikacja mobilna – zapewnia Bartłomiej Bajak, kierownik Centrum Zarządzania Kryzysowego We Wrocławiu. – Dlatego postanowiliśmy rozszerzyć dotychczasowe metody ostrzegania i alarmowania na bardziej bezpośrednie i skuteczne. Daje ona możliwość przekazywania ważnych komunikatów dla mieszkańców przede wszystkim w sposób oczekiwany przez samych odbiorców.
Aplikacja BLISKO to również kolejny krok Wrocławia w realizacji idei Smart City, która zakłada, że miasto będzie oferowało swoim mieszkańcom m.in. wysoką jakość życia, dobrą infrastrukturę, ale również powszechny dostęp do informacji. - Nowoczesne miasto, to miasto przyjazne dla mieszkańców. W takim miejscu mieszkańcy mają wpływ na wiele codziennych spraw, ale przede wszystkim czują się bezpiecznie – wyjaśnia Wojciech Adamski, dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
Mobilna komunikacja z mieszkańcami udostępniona przez Centrum Zarządzania Kryzysowego we Wrocławiu bazuje na teleinformatycznym systemie do komunikacji masowej SISMS. System, wykorzystywany przez administrację samorządową i służby mundurowe do błyskawicznego przekazywania informacji mieszkańcom na telefony komórkowe, jako jedyny w Polsce umożliwia zintegrowane przesyłanie wiadomości przez różne kanały. Użytkownicy otrzymują powiadomienia w postaci SMS, e-mail oraz SMS Cloud czyli multimedialnych wiadomości na aplikację mobilną.
- Każdy użytkownik może bezpłatnie zainstalować aplikację i zdecydować w jakiej formie chce otrzymywać powiadomienia od wybranych nadawców – tłumaczy Bartłomiej Bajak. Dostępne są trzy funkcje: SMS, e-mail lub aplikacja BLISKO. W zależności od potrzeb użytkownicy mogą otrzymywać informacje na przykład z CZK Urzędu Miejskiego Wrocławia, alerty bezpieczeństwa, w tym Child Alert, komunikaty służb porządkowych, powiadomienia o utrudnieniach w ruchu drogowym, o brakach w dostawie wody i prądu oraz wiele innych przydatnych wiadomości.
Wykupiony system jest zgody z wymaganiami polskiego prawa, nie posiada reklam i pobiera jedynie niezbędne dane od użytkowników potrzebne od otrzymania wiadomości. Z podobnych usług korzystają już tysiące osób z różnych gmin na terenie Polski. Usługa jest już dostępna dla mieszkańców Wrocławia. Rejestracja do systemu jest bezpłatna i jest dostępna poprzez stronę: https://www.wroclaw.pl/portal/blisko.
Źródło: UM Wrocławia