Prawo Gospodarka

Związek Miast Polskich negatywnie o pomyśle powstania Funduszu Dróg Samorządowych

Podtrzymując postulat konieczności zwiększenia wsparcia przeznaczanego na drogi lokalne, Zarząd Związku negatywnie opiniuje poselski projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych – czytamy w stanowisku Związku Miast Polskich.

Jak przypominają samorządowcy Zarząd Związku wielokrotnie podnosił kwestię zwiększenia finansowania przekazywanego na remonty, modernizację i rozbudowę dróg lokalnych. Podczas posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego 28 czerwca tego roku przedstawiciel Związku apelował nawet o zwiększenie środków przeznaczonych na Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej, sugerując jako źródło finansowania wskazywane przez Rząd zwiększone wpływy do Budżetu Państwa, pochodzące z uszczelnienia systemu podatkowego.

 

Podtrzymując postulat konieczności zwiększenia wsparcia przeznaczanego na drogi lokalne, Zarząd Związku negatywnie opiniuje poselski projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych. Samorządowcy podają kilka powodów niezadowolenia. Ich zdaniem projekt zwiększając opłatę paliwową spowoduje podwyższenie cen paliw co będzie miało negatywne konsekwencje gospodarcze, również dla samorządów.

 

Mimo składanych przez projektodawców deklaracji, że środki uzyskane w ten sposób zostaną przeznaczone na drogi lokalne, faktycznie w projekcie zapisano, że jedynie 50 proc. z nich trafi do nowo utworzonego Funduszu Dróg Samorządowych, a pozostałe 50 proc. zasili Krajowy Fundusz Drogowy. Samorządy, wydając środki przekazane z Funduszu, zobligowane będą do opłacania podatku VAT. Faktycznie zatem większość pieniędzy pozyskanych z nowo wprowadzonej opłaty trafi do Budżetu Państwa, podczas gdy w debacie publicznej opłata przedstawiana jest jako nowe źródło wpływów dla samorządów.

 

W wyniku uchwalenia projektu zostanie zlikwidowany Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. W ostatecznym rachunku, opierając się na danych zawartych w uzasadnieniu do projektu dodatkowa korzyść finansowa dla JST wyniesie nie więcej niż kilkaset milionów złotych rocznie. To, zdaniem przedstawicieli ZMP, o wiele za mało, aby skutecznie zmodernizować sieć dróg lokalnych.

 

Problemem jest także podział  środków, za który odpowiedzialny będzie wojewoda. Samodzielnie powoła on w tym celu stosowną komisję. W funkcjonującym do tej pory Programie wybór wniosków opiniuje komisja, w skład której wchodzi: dwóch przedstawicieli wojewody, jedna osoba wyznaczona przez zarząd województwa, jeden przedstawiciel oddziału GDDKiA, jeden reprezentant komendanta wojewódzkiego Policji. Taki dobór składu komisji zapewnia większą transparentność procesu rozdziału środków.

 

Samorządowcy zwracają też uwagę, że zawarte w art. 39 projektu ustawy, zmiany dotyczące art. 42 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach JST uniemożliwią udzielanie samorządom dotacji na przebudowę, budowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych wynikające np. z sytuacji kryzysowych (np. klęsk żywiołowych). 

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane