Gdynia kupuje trolejbusy

Autor: Sławomir Bukowski / 05.01.2018
W samorządach
Na ulice Gdyni wyjedzie 30 nowych trolejbusów, a 21 nowych baterii litowo-jonowych pozwoli na wydajniejszą obsługę linii, które pokonują część trasy bez dostępu do sieci trakcyjnej.

Trolejbus Solaris Trollino 18, fot. wizualizacja producenta

W przetargu na dostawę trolejbusów i baterii jedyną ofertę złożyła firma Solaris na kwotę 77,3 mln zł netto. Była ona wyższa o blisko 2 mln netto od tej, jaką przeznaczył zamawiający.
W tej sytuacji Gdynia uznała, że wobec sytuacji na rynku decyzja o uzupełnieniu brakujących środków jest bardziej racjonalna, niż przeprowadzanie całej procedury przetargowej od nowa, bez gwarancji uzyskania lepszej ceny.
 
Solaris dostarczy czternaście trolejbusów standardowych o długości 12 m, szesnaście przegubowych o długości 18 m i 21 zestawów nowych baterii trakcyjnych wraz z montażem. Pierwsze z nich powinniśmy zobaczyć na gdyńskich ulicach we wrześniu. Gdynia, w której trolejbusy stały się rozpoznawalnym znakiem jakości w dziedzinie ekologicznego transportu, będzie mogła zastąpić na niektórych liniach autobusy właśnie trolejbusami. Dzięki bateriom będą w stanie jeździć po trasach pozbawionych sieci trakcyjnej. Nowe trolejbusy będą wyposażone w klimatyzację, będą dostępne dla osób z dysfunkcjami ruchu, a dzięki dużym i wyraźnym wyświetlaczom i wewnętrznym kamerom, zwiększy się  bezpieczeństwo pasażerów. Nowe przegubowce, których do tej pory nie widzieliśmy na gdyńskich ulicach, zabiorą prawie dwukrotnie więcej osób niż pojazd standardowy, a koszty ich eksploatacji są porównywalne.

Szansą na modernizację taboru okazały się środki unijne z programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020, które pokryją około 75 proc. kosztów zakupu nowego taboru. Dzięki nowym pojazdom ponad jedna trzecia pasażerów, korzystających z transportu publicznego w Gdyni, będzie przewożona trolejbusami.
 
Gdynia musiała jednak unieważnić drugi przetarg – na autobusy. Jedyna oferta firmy MAN Trucks&Bus Polska na zakup 55 pojazdów przekroczyła zakładany budżet prawie o 13 mln zł netto. Firma zaoferowała pojazdy za 75,3 mln zł netto, przy zakładanej przez zamawiającego kwocie 62,2 mln. Miasto nie zdecydowało się na zakup na takich warunkach, zwłaszcza że w porównaniu do ofert uzyskanych przez inne polskie samorządy, kwota ta była bardzo wysoka.

– Chcemy mieć najlepsze autobusy w Polsce, ale też chcemy zawalczyć o lepszą cenę. Mamy nadzieję, że to się uda, jest dość czasu, by bezpiecznie powtórzyć procedury nie tracąc dotacji. Dbamy jednak o komfort pasażerów, a także o czyste powietrze w mieście. W pierwszej kolejności kupujemy trolejbusy, które zastąpią 20 wysłużonych, przerobionych z autobusów Mercedes O 405N, z lat 1993–1998. Tym samym, pomimo trudności, ekologiczna flota trolejbusów w naszym mieście znacząco odmłodnieje – komentuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.  
 
Ponowny przetarg zostanie ogłoszony w lutym. Nie zostaną zmienione parametry techniczne pojazdów, bo jakość pozostaje priorytetem. Nadal będzie to wymóg ekologicznych silników diesla, spełniających kryteria emisji spalin Euro 6, wymóg posiadania klimatyzacji, udogodnień dla osób z dysfunkcjami ruchu i systemu monitoringu. 
 
Inwestycje w ekologiczny transport publiczny na tym się nie kończą. Gdynia jest jednym z 26 polskich miast, współpracujących w ramach rządowego programu „Bezemisyjny transport publiczny”. Celem programu jest umożliwienie samorządom i spółkom komunikacyjnym zakupu autobusów nowej generacji, zasilanych energią elektryczną lub wodorem. Gdynia ma szansę na zakup nawet 51 pojazdów do 2023 roku, a wcześniej aktywnego uczestnictwa w testach takich pojazdów. Już jednak w najbliższej perspektywie, w ramach programu GEPARD, Gdynia może kupić 6 nowoczesnych autobusów elektrycznych z 40-proc. dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

 

Oprac. na podst. inf. UM Gdynia

Podziel się!
TAGI: finanse samorządowe, Gospodarka, fundusze unijne, komunikacja miejska, transport,

Aby dodać komentarz, zaloguj się.