Gospodarka

Obiekty sportowe nie są samowystarczalne

Krakowska Delegatura Najwyższej Izby Kontroli sprawdziła czy środki wydane przez samorządy na powstawanie i rozbudowę obiektów sportowych przyniosły większą aktywność sportową mieszkańców gmin i powiatów i czy płynące z tego korzyści społeczne i zdrowotne przewyższają koszty związane z utrzymaniem tych obiektów. Okazuje się, że żaden z kontrolowanych obiektów sportowych nie był w stanie się sam utrzymać.

 

Delegatura zwróciła także uwagę na bardzo istotny szczególnie w odniesieniu do dzieci i młodzieży aspekt poprawy bezpieczeństwa w postaci nauki i umiejętności pływania.

 

Rozwój bazy sportowej był możliwy m.in. dzięki wsparciu Wieloletniego Programu Rozwoju Bazy Sportowej Województwa Małopolskiego, które obejmował dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Marszałek Województwa Małopolskiego prawidłowo wykonywał obowiązki związane z realizacją Programu. Rzetelnie stosowano kryteria kwalifikacyjne, dążąc do efektywnego wykorzystania środków w ramach limitu przyznanego przez Ministra Sportu i Turystyki. Dofinansowanie z Programu było szczególnie istotne dla dużych obiektów. Największe jednostkowo wsparcie finansowe dotyczyło krytych pływalni i kompleksów sportowych, które stanowiły 11,5% liczby dofinansowanych obiektów, a dotacje na realizacje tych inwestycji stanowiły 25,7% środków z Programu.

 

Obiekty sportowe wybudowane przez kontrolowane 6 jednostek samorządu na terenie województwa małopolskiego przy wsparciu finansowym środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej były należycie wykorzystywane i zagospodarowane w okresie objętym kontrolą (tj. w latach 2011-2014).

 

Sale sportowe wykorzystywano do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego uczniów, udostępniając je również nieodpłatnie lokalnym klubom sportowym oraz mieszkańcom uprawiającym sport amatorsko. Stopień wykorzystania 3 (Miechów, Sucha Beskidzka, Wieliczka) spośród 4 kontrolowanych krytych pływalni był wysoki, co wynikało z bogatej oferty programowej, jak i organizacji zajęć wychowania fizycznego dla uczniów. Uwagi NIK dotyczyły niskiego, zaledwie około 20% stopnia wykorzystania krytej pływali w Limanowej. W przeciwieństwie do pozostałych obiektów pływalnia ta nie była udostępniana do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego, a zainteresowanie użytkowników w godzinach przedpołudniowych było niewielkie. W związku z powyższym NIK rekomenduje stosowanie rozwiązań zmierzających do jak najlepszego wykorzystania obiektów sportowych, a zwłaszcza organizowania w krytych pływalniach zajęć wychowania fizycznego.

 

Kontrolowane jednostki samorządu terytorialnego i operatorzy (podmiot zarządzający, gospodarujący obiektem) zapewnili właściwy stan obiektów sportowych i warunki sanitarno-higieniczne. Poważne zastrzeżenia w tym zakresie budził jedynie stan budynku krytej pływalni w Suchej Beskidzkiej, który został uznany przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego za niewłaściwy (kontrola przeprowadzona w sierpniu 2014 r. przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Suchej Beskidzkiej na zlecenie NIK na podstawie art. 12 pkt 3 ustawy o NIK). Stwierdzone nieprawidłowości nie stanowiły jednak przesłanek do wyłączenia obiektu z użytkowania, a niezbędne naprawy nakazano wykonać do końca 2015 r.

 

Żaden z 6 kontrolowanych obiektów sportowych nie był zdolny do samofinansowania. Koszty utrzymania sal gimnastycznych pokrywano w ramach wydatków na utrzymanie placówek oświatowych, a ujemny wynik działalności krytych pływalni pokrywany był bezpośrednio przez jednostki samorządu terytorialnego. Kontrolowane jednostki samorządu terytorialnego rzetelnie analizowały koszty funkcjonowania nadzorowanych krytych pływalni, czego skutkiem było podejmowanie działań organizacyjnych i naprawczych przez operatorów. Spowodowały one zwiększenie oferty, lecz nie wpłynęły na poprawę sytuacji finansowej, na skutek czego jednostki samorządu terytorialnego zmuszone były dofinansowywać działalność tych obiektów w wysokości od 160 tys. zł do 895,6 tys. zł rocznie. W sytuacji nierentownej działalności krytych pływalni jako pozytywne należy postrzegać porozumienie jednostek samorządu terytorialnego co do wspólnego, bieżącego utrzymywania obiektów, co miało miejsce w przypadku krytej pływalni w Limanowej.  Z uwagi na niedochodowość obiektów - szczególnie krytych pływalni - należy zwrócić uwagę na potrzebę współpracy jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ustalania oferty programowej oraz współfinansowania bieżącego utrzymania takich obiektów, które mogą funkcjonować z korzyścią dla mieszkańców więcej niż jednej gminy.

 

Opierając się na wynikach kontroli, jak również informacjach uzyskanych z kolejnych 29 gmin i powiatów Małopolski (w trybie art. 29 ust. 1 pkt 2 lit. f ustawy o NIK) można zauważyć, że wykorzystanie wsparcia finansowego Programu w szczególności w kontrolowanych okresie (tj. w latach 2011-2014) przez uczestniczące w nim podmioty przyczyniło się do istotnego rozwoju bazy sportowej województwa, stwarzając tym samym większe możliwości rozwoju kultury fizycznej i sprzyjając aktywności społeczności lokalnej. Potwierdzają to także wyniki ankiety internetowej skierowanej do osób korzystających z bazy sportowej województwa. Ponad 65% ankietowanych zauważyło istotną poprawę w tym zakresie, choć ponad połowa wskazywała na konieczność dalszego rozwoju.

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane