W samorządach

Zarządzanie kryzysowe do poprawki. Winne samorządy

System zarządzania kryzysowego w administracji samorządowej nie zadziałał – uznał międzyresortowy zespół ds. oceny funkcjonowania ratownictwa i zarządzania kryzysowego, który analizował zachowanie instytucji publicznych po sierpniowych nawałnicach. Jego zdaniem należy poprawić wiele elementów systemu, ale najwięcej problemów wystąpiło po stronie samorządu.

Zakończył się pierwszy etap prac zespołu ds. oceny funkcjonowania ratownictwa i zarządzania kryzysowego. Przedstawił on zarówno analizę wydarzeń jak i propozycje rozwiązań. Jeżeli chodzi o zarządzanie kryzysowe najwięcej uwag dotyczyło szczebla lokalnego. W dokumencie czytamy, że „System zarządzania kryzysowego w administracji samorządowej nie zadziałał, co doprowadziło do niekontrolowanej samoorganizacji lokalnej społeczności”. 

 

Słusznie jednak zauważono wiele problemów finansowych. Zdaniem zespołu funkcjonowanie rezerwy celowej gmin na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego dotyczy wyłącznie sytuacji kryzysowych tzn. fazy reagowania. Ponieważ trudno jest określić granice sytuacji kryzysowej proponuje się rozciągnięcie celu rezerwy na wszystkie zadania z obszaru zarządzania kryzysowego, w tym na zakup sprzętu i wyposażenia ratowniczego, pokrywanie kosztów działań ratowniczych, usług na rzecz usuwania skutków sytuacji kryzysowych, materiałów pędnych, materiałów budowlanych, plandek, itp.  

 

Problemem jest także nieprzestrzeganie dostępnych rozwiązań w tym art. 26 ust. ustawy o zarządzaniu kryzysowym, który mówi, że na finansowanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej (...) jednostki samorządu terytorialnego otrzymują z budżetu państwa dotacje celowe w wysokości zapewniającej realizację tych zadań.

 

Analizując sposób przekazywania informacji o nadciągającym pogorszeniu pogody zespół wskazał, że za pośrednictwem wojewódzkich centrów zarządzania kryzysowego (WCZK) przekazano ostrzeżenia wydane przez IMGW do powiatów, które są zobowiązane do przekazania ostrzeżeń gminom. Informacje z ostrzeżeniem o zagrożeniu rozdystrybuowano m.in. za pośrednictwem poczty elektronicznej, wiadomości SMS, aplikacji RSO, telefonicznie, mediów społecznościowych (np. województwo łódzkie). 

 

Adresatami wiadomości oprócz jednostek samorządu terytorialnego były także służby, inspekcje, operatorzy infrastruktury krytycznej. – Można stwierdzić, że system przekazywania informacji poprzez szczeble administracji rządowej zadziałał prawidłowo – czytamy w opracowaniu. 

 

Problem pojawił się niżej. „Ostrzeżenie w wielu przypadkach utkwiło na szczeblu powiatu i nie zostało przekazane gminom. Jako przykład rażącego zaniedbania w tym zakresie należy wskazać powiat chojnicki, w którym urzędnicy starosty zaniechali obowiązku przekazania do gmin na terenie powiatu ostrzeżenia o załamaniu pogody, tłumacząc się późną godziną popołudniową oraz nadchodzącym długim weekendem. Z tego względu ostrzeżenie nie dotarło m. in. do gminy Czersk, na terenie której znajduje się miejscowość Suszek, gdzie w wyniku nawałnicy zginęły dwie osoby – uczestniczki obozu harcerskiego” – czytamy w opracowaniu. 

 

Duże problemy zdaniem zespołu wystąpiły też na poziomie regionalnym. Zdaniem zespołu, który opracował raport  „jednoosobowa obsada dyżurnych wojewódzkich centrów zarządzania kryzysowego nie gwarantuje ciągłości działania wojewódzkich centrów zarządzania kryzysowego, a wojewoda nie dysponuje narzędziami do wyznaczania kierunków działań i egzekwowania skuteczności ich realizacji przez administrację samorządową. Zauważono też, że po godzinach pracy trudno jest uruchomić administrację niezespoloną (inspektorzy budowlani, sanitarni itp.).

 

Wnioski międzyresortowego zespołu ds. oceny funkcjonowania ratownictwa i zarządzania kryzysowego, w części dotyczącej zarządzania kryzysowego.

 

Należy pilnie znowelizować ustawę o zarządzaniu kryzysowym, w zakresie:

 

poszerzenia uprawnień Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego o możliwość uruchamiania procedur w imieniu Rady Ministrów i wydawania poleceń ministrom i kierownikom urzędów centralnych z upoważnienia RM,

 

zapewnienia całodobowego obiegu informacji w administracji samorządowej. Rekomenduje się wzmocnienie powiatowych centrów zarządzania kryzysowego w sposób zapewniający integrację z systemem obiegu informacji w ramach Państwowej Straży Pożarnej oraz wprowadzenie całodobowego przepływu informacji na szczebel gminy,

 

sprecyzowania obowiązków samorządu realizowanych w ramach zarządzania kryzysowego, w szczególności w zakresie sposobu zwoływania zespołów zarządzania kryzysowego,

 

określenia zakresu właściwości wojewody w ramach nadzoru i kontroli nad wykonywaniem zadań z zakresu zarządzania kryzysowego przez administrację samorządową,

 

wprowadzenia obowiązku udziału starostów i wójtów w ćwiczeniach i szkoleniach organizowanych przez wojewodę w ramach zarządzania kryzysowego celem sprawdzenia możliwości realizacji zadań nakładanych na organy samorządu terytorialnego w trybie art. 25 ust. 1 ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie.

 

uregulowania minimalnej obsady etatowej wojewódzkich/powiatowych centrów zarządzania kryzysowego, bądź komórek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego realizujących zadania z zakresu zarządzania kryzysowego. 

 

doprecyzowania zakresu rezerwy celowej w budżecie samorządu terytorialnego w taki sposób, żeby nie ograniczała się tylko do fazy reagowania, lecz umożliwiała  realizację zadań własnych z zakresu szeroko pojętego zarządzania kryzysowego. Należy wskazać na co można te środki wydatkować (koszty działań ratowniczych, koszty paliw i materiałów niezbędnych do prowadzenia działań ratowniczych i zabezpieczających, koszty usług niezbędnych do usuwania skutków sytuacji kryzysowych, uzupełnianie stanów magazynów przeciwpowodziowych, zakupy sprzętu i urządzeń ratowniczych oraz służących ochronie ludności itp.). Realizacja: RCB /MSWiA


Należy przeanalizować możliwość poszerzenia wykazu ministrów zobowiązanych do utworzenia centrów zarządzania kryzysowego oraz wprowadzenia całodobowego trybu pracy wszystkich CZK ministrów. Realizacja: MSWiA/RCB

 

Należy rozważyć ponowne zdefiniowanie pojęcia „stan klęski żywiołowej” oraz trybu wprowadzania takiego stanu. Realizacja: MSWiA/RCB

 

Dotychczasową możliwość zawierania przez samorządy terytorialne porozumień w sprawie wspólnej realizacji zadań należy zastąpić obowiązkiem posiadania takich porozumień na wypadek wystąpienia sytuacji kryzysowej. Realizacja: MSWiA

 

W Krajowym Planie Zarządzania Kryzysowego oraz planach zarządzania kryzysowego niższych szczebli należy wprowadzić obowiązek sporządzenia kart działań (modułów zadaniowych) dla poszczególnych stopni ostrzeżeń IMGW, stopni alarmowych oraz dla stanu pogotowia przeciwpowodziowego i alarmu przeciwpowodziowego. Powyższy obowiązek należy zawrzeć w wytycznych do powiatowych planów zarządzania kryzysowego, podobnie jak udział przedstawicieli Sił Zbrojnych RP w powiatowych/miejskich zespołach zarządzania kryzysowego jako reprezentantów resortu obrony narodowej w terenie. Realizacja: RCB/MSWiA/wojewodowie/samorząd terytorialny/ministrowie kierujący działami administracji rządowej

 

Należy rozważyć zmianę podmiotu gospodarującego mieniem Skarbu Państwa ze starosty wykonującego działania na rzecz administracji rządowej na wojewodę. Realizacja: MSWiA

 

Wprowadzić mechanizm uruchamiania zasobów Sił Zbrojnych RP, które nie zostały wcześniej uzgodnione w ramach wojewódzkich planów zarządzania kryzysowego. W przypadku zdarzeń nietypowych należy wdrożyć mechanizm pozwalający sprawdzić za pośrednictwem RCB, czy siły zbrojne mają techniczne możliwości realizacji danego zadania. Na tej podstawie wojewoda mógłby zapotrzebować wskazane oddziały i pododdziały SZ RP. Realizacja: MSWiA/MON/RCB

 

W związku z faktem, że oddziały lub pododdziały SZ RP są przekazywane do dyspozycji wojewodzie należy ujednolicić zasady, na których te jednostki mają być włączane do działań koordynowanych na szczeblu gminnym lub powiatowym o czym mówi art. 25 ust. 6 ustawyo zarządzaniu kryzysowym (niespójność z zapisem art. 25 ust.1 wskazanej ustawy). Realizacja: MSWiA/MON

 

Należy wprowadzić rozwiązania umożliwiające służbom wejście na teren prywatny i na obszary o nieustalonym prawie własności celem usunięcie skutków klęski żywiołowej. Realizacja: MSWiA

 

Należy wprowadzić mechanizm zawierania przez jednostki samorządu terytorialnego umów na prowadzenie prac i dostarczanie niezbędnych zasobów na wypadek wystąpienia sytuacji kryzysowej. Finansowanie odbywałoby się z rezerwy celowej jednostek samorządu terytorialnego. Realizacja: MSWiA/MF

 

Należy uregulować problematykę ubezpieczeń i odszkodowań osób, które ochotniczo zgłosiły się do usuwania skutków sytuacji kryzysowej. Dotychczasowe przepisy w tej sprawie opierające się o dekret z 1953 r. należy podnieść do rangi ustawy. Realizacja: MSWiA/MF/MRPiPS

 

Konieczną jest nowelizacja ustawy Prawo prasowe w celu umożliwienia przekazywania przez media komunikatów i ostrzeżeń (w tym na pasku na ekranie telewizora – pasek DVB) nie tylko w sytuacji kryzysowej, ale również z wyprzedzeniem, kiedy zbliża się zagrożenie. Realizacja: MKiDN

 

Należy wprowadzić standaryzację łączności radiowej oraz informatycznej  i oprogramowania systemu informacji przestrzennej dla celów związanych z zarządzaniem kryzysowym, w tym celu wnioski z niniejszej analizy należy uwzględnić w pracach zespołu do spraw koncepcji organizacji łączności na rzecz systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym (MON). Realizacja: MON/MC/MSWiA

 

Dla zapewnienia ciągłości łączności przez sieć komórkową (w tym dla zespołów Państwowego Ratownictwa Medycznego), należy uregulować kwestię roamingukrajowego. Realizacja: MC/MZ

 

Wojewodowie powinni prowadzić proaktywną politykę informacyjną i utrzymywać bieżący kontakt z władzami samorządowymi (np. organizując cykliczne wideokonferencje). Realizacja: wojewodowie/MSWiA/RCB

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane