W samorządach

Eksperci krytykują projekt zmian w finansowaniu oświaty

Powiększanie chaosu, przeregulowanie, błędy w szczegółach oraz samej koncepcji. Taką opinię o projekcie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych przedstawiła Rada Legislacyjna przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

W dokumencie przygotowanym przez Radę Legislacyjną czytamy, że przedstawiony do zaopiniowania projekt ustawy wpisuje się w wątpliwą z punktu widzenia postulatów spójności i przejrzystości regulacji prawnych tendencję, prowadzącą do dekonsolidacji poszczególnych dziedzin prawa. Rada Legislacyjna wielokrotnie w swoich opiniach z dezaprobatą odnosiła się do tego typu zabiegów.

 

Zdaniem rady mnożenie aktów ustawowych regulujących daną dziedzinę spraw wpływa negatywnie zarówno na przejrzystość obwiązującego prawa, jak i na stopień złożoności wykładni, poprzez między innymi brak wspólnych zasad określających kierunek i wytyczne interpretacji przepisów pochodzących z różnych źródeł prawa w znaczeniu formalnym.

 

W kwestiach szczegółowych rada zwróciła uwagę m.in. na niezwykle kontrowersyjny zapis od dawna wzbudzający protesty samorządów. Należy wskazać na projektowany art. 7, z którego wynika obowiązek przeznaczenia na realizację określonych zadań (szkolnictwo specjalne) środków, w nie mniejszej wysokości, niż wynika to z kwoty obliczanej dla tych zadań, przekazywanych w ramach części oświatowej subwencji ogólnej – czytamy w opinii.

 

Tej samej treści przepis znajduje się obecnie w art. 11 ust. 6 P.o. i ma być uchylony przez art. 89 opiniowanego projektu. Rada zwraca jednak uwage, że z istoty subwencji ogólnej, określanej w obowiązujących przepisach ustawy o dochodach JST wynika, że o przeznaczeniu środków z subwencji ogólnej decydują organy tych jednostek. Projektowane rozwiązanie sprawi, że ta część subwencji ogólnej przybierze de facto postać dotacji celowej. Z opiniowanych przepisów wynika bowiem obowiązek rozliczania tych kwot przez jednostki samorządu terytorialnego. Tego rodzaju przepis oznaczałby, że części subwencji nadaje się inny charakter prawny, niż pozostałym częściom. Ogranicza się tym samym zakres samodzielności wydatkowej jednostek samorządu terytorialnego, gwarantowany przez regulacje określające istotę subwencji.

 

Rada zwraca też uwagę, ze problemy leżą już w samej koncepcji ustawy. Przy przyjęciu koncepcji bardzo szczegółowego uregulowania zasad, trybu i kryteriów przyznawania oraz rozliczania dotacji przekazywanych przez JST na rzecz podmiotów „zewnętrznych”, prowadzących placówki oświatowe, możemy mieć do czynienia z jednej strony z sytuacją „przeregulowania”, z drugiej zaś z niedostatecznym uregulowaniem wszystkich kwestii, z tym że braki lub niedoskonałości tego rodzaju regulacji będą możliwe do stwierdzenia dopiero w praktyce ich stosowania. Zdaniem rady opiniowany projekt nie jest też wolny od błędów natury stylistycznej, logicznej i systemowej.

 

Kilka dni temu dr Bogdan Stępień opublikował „Dziesięć publicznych pytań do Ministra Edukacji Narodowej”, w którym wykazał niekonsekwencje projektu i oskarżył MEN o brak zrozumienia podstawowych problemów.  

 

Pytania dr Bogdana Stępnia >>>

 

Opinia Rady Legislacyjnej >>>

 

Projekt ustawy o finansowaniu zadań oświatowych >>>

 

TAGI: finanse samorządowe, nauczyciele, oświata,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane