Do końca czerwca przedstawiony ma zostać projekt nowej uchwały krajobrazowej dla Gdańska (Uchwała w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów, z jakich mogą być wykonane na terenie Miasta Gdańska).
– Na ukończeniu są rekomendacje zapisów nowej uchwały. Zakładają one, między innymi, strefowanie, czyli podział miasta na sektory i stworzenie szczegółowych przepisów lokowania reklam w zależności od dzielnicy, jej charakteru i sposobu zabudowy – mówi zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej Piotr Grzelak.
W nowych przepisach mają się również pojawić zapisy mówiące o ograniczeniu liczby szyldów, wykluczeniu reklam z zabytkowych budynków, dopuszczeniu umieszczania reklam wyłącznie na tzw. ślepych ścianach szczytowych oraz zezwoleniu na reklamy wielkoformatowe wyłącznie na czas remontu budynku – jako siatki remontowo-budowlane na okres maksymalnie 12 miesięcy.
– Teraz wszystkie założenia konsultować będziemy z gdańszczanami. Opinia mieszkańców jest dla nas bardzo ważna. Dlatego uruchomiliśmy specjalną ankietę, w której pytamy gdańszczan o ich opinie na temat ważnych kwestii związanych z ochroną krajobrazu miejskiego. Interesuje nas w jaki sposób postrzegają reklamę zewnętrzną, i jakie mają oczekiwania względem obecności nośników reklamowych w przestrzeni naszego miasta – dodaje wiceprezydent Grzelak.
Wszystkie założenia uchwały znajdą się w ciągu kilku najbliższych dni na stronie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
– Kolejnym etapem szerokich konsultacji społecznych będą warsztaty dla mieszkańców, przedsiębiorców i przedstawicieli rad Ddzielnic. Po nich odbędzie się otwarte spotkanie dla mieszkańców, podczas którego zaprezentowane zostaną wyniki internetowych ankiet, efekty warsztatów oraz rekomendacje Zespołu Konsultacyjnego ds. Ochrony Krajobrazu Miasta Gdańska – dodaje przewodniczący zespołu konsultacyjnego, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku ds. Przestrzeni Publicznej Michał Szymański. – Po serii tych spotkań, pod koniec czerwca chcemy oficjalnie przedstawić projekt nowej uchwały krajobrazowej dla Gdańska.
Przypomnijmy, że kilka dni temu Kraków pochwalił się, że jako pierwsze duże miasto w Polsce opracował przepisy lokalne w ramach ustawy krajobrazowej. 9 maja rozpoczęły się tam już konsultacje społeczne przygotowanej przez Biuro Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Krakowa koncepcji uchwały dotyczącej „Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń”.
Oprac. na podst. inf. UM Gdańsk