Kraków był pierwszym polskim miastem, które uruchomiło system rowerów miejskich. Teraz będzie pierwszym polskim miastem, które wprowadzi najnowocześniejsze rowery czwartej generacji i w dodatku będzie jedynym miastem w Polsce, w którym rower publiczny będzie dotowany z pieniędzy budżetu tylko w niewielkim stopniu lub wcale. Uda się to osiągnąć dzięki decyzji o wyborze operatora w trybie koncesji, a nie szybkiego i prostego przetargu na operowanie należącymi do gminy rowerami.
Aby krakowianie mogli skorzystać z nowoczesnych rowerów i aby zapewnić najwyższy standard obsługi użytkowników w połowie ubiegłego roku ZIKiT rozpoczął procedurę wyłonienia firmy, odpowiedzialnej za budowę systemu rowerowego w trybie koncesji. Kraków był pierwszym miastem, które zdecydowało się na tak trudną i długą procedurę wyłonienia wykonawcy, jednak już znajduje naśladowców (np. w planującym uruchomienie roweru publicznego Trójmieście).
W przeprowadzonym zamówieniu, po szczegółowej i wielowątkowej weryfikacji, wybrano ofertę firmy BikeU z Warszawy, która jest częścią międzynarodowego koncernu, o dużym doświadczeniu w realizacji inwestycji w trybie koncesji i partnerstwa prywatno–publicznego.
BikeU zaoferowało dostarczenie 100 rowerów, nie później niż cztery miesiące od podpisania umowy. Po kolejnych dwóch miesiącach liczba jednośladów wzrośnie do 300, a maksymalnie po 10 miesiącach, od podpisania umowy (czyli na wiosnę przyszłego roku), osiągnie 1500 rowerów.
Firma jest przekonana, że będzie w stanie utrzymać i rozwijać system tylko w oparciu o odpłatne wypożyczenia. W swojej ofercie oczekuje od miasta miesięcznej dopłaty, w wysokości 1 zł za rower (co oznacza dla miasta kilkanaście milionów oszczędności). Co więcej, dochody ze znajdującej się na rowerach powierzchni reklamowej będą w całości przekazywane do miejskiego budżetu.
Same rowery, które posłużą mieszkańcom Krakowa przez najbliższe 8 lat, to bardzo nowoczesne. Charakteryzują się dużą wytrzymałością i wygodną, wyprostowaną pozycją podczas jazdy. Fabrycznie wyposażone są w wał cardana zastępujący łańcuch, a zatem już nigdy użytkownicy nie pobrudzą sobie nogawek. Dodatkowe wyposażenie to m.in. koszyk stalowy, komputer pokładowy, aktywny GPS i oświetlenie ledowe.
Oprac. na podst. inf. UM Kraków