W samorządach

Kraków: rowery miejskie czwartej generacji

Jednoślady będą wyposażone w komputery pokładowe z aktywnym GPS i oświetlenie ledowe.

Kraków był pierwszym polskim miastem, które uruchomiło system rowerów miejskich. Teraz będzie pierwszym polskim miastem, które wprowadzi najnowocześniejsze rowery czwartej generacji i w dodatku będzie jedynym miastem w Polsce, w którym rower publiczny będzie dotowany z pieniędzy budżetu tylko w niewielkim stopniu lub wcale. Uda się to osiągnąć dzięki decyzji o wyborze operatora w trybie koncesji, a nie szybkiego i prostego przetargu na operowanie należącymi do gminy rowerami.

 

Aby krakowianie mogli skorzystać z nowoczesnych rowerów i aby zapewnić najwyższy standard obsługi użytkowników w połowie ubiegłego roku ZIKiT rozpoczął procedurę wyłonienia firmy, odpowiedzialnej za budowę systemu rowerowego w trybie koncesji. Kraków był pierwszym miastem, które zdecydowało się na tak trudną i długą procedurę wyłonienia wykonawcy, jednak już znajduje naśladowców (np. w planującym uruchomienie roweru publicznego Trójmieście).

 

W przeprowadzonym zamówieniu, po szczegółowej i wielowątkowej weryfikacji, wybrano ofertę firmy BikeU z Warszawy, która jest częścią międzynarodowego koncernu, o dużym doświadczeniu w realizacji inwestycji w trybie koncesji i partnerstwa prywatno–publicznego.

 

BikeU zaoferowało dostarczenie 100 rowerów, nie później niż cztery miesiące od podpisania umowy. Po kolejnych dwóch miesiącach liczba jednośladów wzrośnie do 300, a maksymalnie po 10 miesiącach, od podpisania umowy (czyli na wiosnę przyszłego roku), osiągnie 1500 rowerów.

 

Firma jest przekonana, że będzie w stanie utrzymać i rozwijać system tylko w oparciu o odpłatne wypożyczenia. W swojej ofercie oczekuje od miasta miesięcznej dopłaty, w wysokości 1 zł za rower (co oznacza dla miasta kilkanaście milionów oszczędności). Co więcej, dochody ze znajdującej się na rowerach powierzchni reklamowej będą w całości przekazywane do miejskiego budżetu.


Same rowery, które posłużą mieszkańcom Krakowa przez najbliższe 8 lat, to bardzo nowoczesne. Charakteryzują się dużą wytrzymałością i wygodną, wyprostowaną pozycją podczas jazdy. Fabrycznie wyposażone są w wał cardana zastępujący łańcuch, a zatem już nigdy użytkownicy nie pobrudzą sobie nogawek. Dodatkowe wyposażenie to m.in. koszyk stalowy, komputer pokładowy, aktywny GPS i oświetlenie ledowe.

 

Oprac. na podst. inf. UM Kraków

TAGI: dobre praktyki, komunikacja miejska, polityka miejska, transport,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane