Prawo

Nowe klasyfikacje budżetowe – wydatki na naukę i opiekę nad dziećmi z niepełnosprawnościami

Nie potrafię sobie tego wyobrazić – mówi o konieczności klasyfikowania wydatków na realizację zadań wymagających specjalnych form nauki Marek Olszewski, wójt gminy Lubicz, przewodniczący zespołu ds. edukacji Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Opieka i edukacja dzieci niepełnosprawnych wymaga realizacji pewnych zadań. Czy można jednoznacznie wyliczyć ile kosztuje realizacja tych zadań? Nie, bo w jednej gminie kosztuje to więcej w innej mniej. Zależy od sytuacji w gminie, sposobu realizacji tych zadań i wielu innych czynników. Zmuszanie samorządów, żeby wydawały sztywno określone kwoty jest absurdalne. W jednym miejscu to będzie za mało i gmina będzie musiała i tak dołożyć, a w innym miejscu za dużo i gmina będzie musiała wydawać niepotrzebnie pieniądze kosztem innych dzieci – mówi Marek Olszewski. – Abstrahuje w tym momencie od tego, że nie wiem w ogóle jak wyliczyć ile dokładnie dana szkoła wydaje na ucznia z niepełnosprawnością. Można wyliczyć ile średnio wydaje na oddział, czy średnio na ucznia w klasie, dzieląc wydatki szkoły przez liczbę uczniów, ale ile wydaje na jednego, czy kilku uczniów z różnymi niepełnosprawnościami. Tego nie potrafię sobie, przynajmniej na razie, wyobrazić – dodaje Olszewski.

 

Całe zamieszanie zostało wywołane przez art. 34 tzw. ustawy okołobudżetowej (wprowadzający obowiązek przeznaczania na zadania związane ze stosowaniem specjalnej organizacji nauki i metod pracy środków w wysokości nie niższej niż środki naliczone na ten cel w części oświatowej subwencji). Przepisy te zostały przez samorządy zakwestionowane, ale ustawa przeszła już procedurę sejmową i senacką, bez zmian, których domagały się samorządy (tzn. wykreślenia art. 34). W obecnej wersji projektu ustawy to art. 32 (po zmianach w senacie).

 

Zdaniem Marka Olszewskiego nikt nie kwestionuje konieczności specjalnej troski nad dziećmi niepełnosprawnymi i pomocy jaka powinna być udzielona ich opiekunom. Ale sposób realizacji jest bardzo wątpliwy.

 

Do ustawy przygotowano już akty wykonawcze. Jednym z nich jest projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Przewiduje on wprowadzenie nowych rozdziałów 80.149 i 80.150. Rozdział 80150 brzmi: „realizacji zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci w szkołach podstawowych, gimnazjach, liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych o szkołach zawodowych”. (80149 podobnie, ale dotyczy przedszkoli).

 

Projekt uzyskał opinię negatywną zespołu ds. finansów KWRiST w części dotyczącej rozdziałów 80.149 i 80.150. Strona Samorządowa podkreślała, że nie ma prawnego obowiązku wprowadzenia tych zapisów. Dodatkowo została zgłoszona uwaga dotycząca innej części rozporządzenia.  Zdaniem strony samorządowej wprowadzenie zmian wymagałoby 3-miesięcznego vacatio legis na zmianę klasyfikacji opłat za śmieci (które były w Dziale 900, a teraz są w Dziale 756).

TAGI: budżet jst, subwencja,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane