Prawo

Nowe Wagi, nowy współczynnik Di – rewolucja w sposobie podziału subwencji oświatowej

Sieć szkół w wielu gminach będzie trzeba budować od nowa, a udzielanie dotacji szkołom prowadzonym przez inne podmioty jeszcze się skomplikuje. Jedni stracą i będą protestować inni zyskają. Taki byłby efekt wprowadzenie propozycji zmian w rozporządzeniu w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej jakie przedstawiło Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Projekt rozporządzenia MEN w sprawie podziału subwencji oświatowej wprowadza m.in. nowe wagi „wiejskie”. Podwyższona zostanie waga, którą przeliczani będą uczniowie szkół podstawowych (P1) z 0,38 do 0,4. Z drugiej strony dla gimnazjów z terenów wiejskich, utworzona zostanie nowa, niższa waga (P2) o wartości 0,27. Z danych MEN wynika bowiem, że dysproporcje w liczebności oddziałów gimnazjalnych w miastach i na wsiach wynoszą nieco ponad 14 proc. podczas gdy te dysproporcje w przypadku podstawówek sięgają niemal 43 proc.

 

Samo to będzie oznaczało problemy dla wielu samorządów, które do tej pory tak planowały sieć szkół, żeby do niej jak najmniej lub w ogóle nie dopłacać ponad otrzymywaną subwencję. Część gmin wiejskich zapewne straci na tych zmianach, ale będą być może takie, które zyskają. 

 

Szczególnie, że pojawi się jeszcze dodatkowo nowa waga (P3) w wysokości 0,18 dla uczniów małych szkół podstawowych, w  których liczba uczniów nie przekracza 70. Waga ta nie obejmowałaby jednak uczniów przeliczanych wagami P11-12 (m.in. uczniowie mniejszości narodowych) oraz uczniów szkół specjalnych.

 

To oznacza, że gminy, na terenie których działają takie szkoły otrzymają dodatkową subwencję. Oczywiście kosztem sąsiadów którzy takich szkół nie mają, ponieważ w kwocie subwencji wprowadzenie nowej wagi nie zostało uwzględnione.

 

Oznacza to też problem dla tych, którzy mają szkoły wielkości 71,72 czy choćby 80 uczniów. Muszą się oni natychmiast pozbyć nadwymiarowych uczniów. Szkoła poniżej 70 uczniów oznacza bowiem subwencję o ok. 1000 zł więcej na ucznia przeliczeniowego (różnica pomiędzy subwencją na szkołę wiejska 71 uczniów, a 70 uczniów będzie sięgała lub przekraczała 100 tys. zł).

 

Dodatkowo skomplikuje to też system liczenia dotacji dla „szkół tego samego rodzaju i typu” bowiem szkoła poniżej 70 uczniów będzie prawdopodobnie musiała być traktowana oddzielnie (przy dotacjach brane jest bowiem pod uwagę kryterium kosztowe).

 

Rozporządzenie wprowadza też modyfikację zasad obliczania wskaźnika korygującego Di. W części dotyczącej wskaźnika kadry nauczycielskiej wprowadza zapis, że jeżeli suma etatów nauczycieli zatrudnionych na podstawie Karty Nauczyciela jest równa 0 to wskaźnik Wa,i, od którego w dużej mierze zależny jest wskaźnik Di wynosi 1. Obecnie funkcjonował przepis, wprowadzony w zeszłym roku specjalnie dla gminy Hanna, który określał minimalny wskaźnik Di dla gmin na poziomie 0,87. Jedyną gminą, która skorzysta na nowym przeliczniku będzie znowu gmina Hanna.

 

Ustalono też wartość wskaźnika wydatków rzeczowych oraz wydatków płacowych dla pracowników administracji i obsługi w wysokości 0,25, a nie 0,2 jak do tej pory.

 

To tylko niektóre zmiany przy podziale subwencji oświatowej jakie wprowadza projekt rozporządzenia. Będziemy do nich wracać.

TAGI: budżet jst, finanse samorządowe, oświata,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane