W samorządach

Obowiązkowa lektura skarbników – KR RIO o niestandardowych formach finansowania

Zgodnie z wyliczeniami RIO procentowa wartość obciążenia za korzystanie z niestandardowych form finansowania, wymienionych w Raporcie Krajowej Rady wynosiła w latach 2012–2015 od 8,23 proc. do 17,92 proc. W porównaniu do stawki oprocentowania kredytów w tym czasie od 2,04 do 3,98 proc., była nieporównywalnie wysoka.

 

Wydany na początku 2016 roku raport Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych „Niestandardowe instrumenty finansowania potrzeb budżetowych jednostek samorządu terytorialnego” wzbudził już sporo dyskusji zarówno wśród samych samorządów jak i w środowisku finansowym i politycznym.

 

– Jest to niesamowite kompendium wiedzy na temat praktyk samorządowych w zakresie pozyskiwania środków poza indywidualnym wskaźnikiem zadłużenia. Poparty wieloma przykładami konkretnych rozwiązań, zapisów i kwot raport powinien być lekturą obowiązkową dla każdego skarbnika – napisali autorzy opracowania na łamach papierowej wersji Wspólnoty (Sylwia Gawrońska, Mateusz Klupczyński w numerze 9 Wspólnoty).

 

Regionalne izby obrachunkowe wskazały, że do głównych problemów samorządu w obszarze zadłużenia należą obecnie:

 

– nieprzestrzeganie ustawowych limitów spłaty zobowiązań;

– stosowanie niestandardowych konstrukcji finansowych w celu sfinansowania deficytu budżetu JST;

– brak rzetelności w planowaniu oraz prognozowaniu wartości budżetowych – zarówno w samym budżecie, jak i w wieloletniej prognozie finansowej;

– brak monitoringu i kontroli w zakresie wykonania budżetu oraz poziomu zadłużenia samorządu, a także spółek komunalnych oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej;

– rosnąca wartość zobowiązań wymagalnych;

– brak autentycznych danych w zakresie długu i jego spłaty w sprawozdaniach finansowych oraz budżetowych.

 

Wykorzystanie niestandardowych instrumentów dotyczy przede wszystkim tych jednostek, które wyczerpały bądź mają znacznie ograniczone możliwości pozyskiwania środków zwrotnych poprzez emisję obligacji czy zaciągnięcie kredytu lub pożyczki. Dla jednostek zagrożonych utratą płynności i zdolności do regulowania zobowiązań jednym z pierwszych kroków może być renegocjacja obecnie obowiązujących umów, choć w konsekwencji może to prowadzić do rolowania długu. Niemniej jednak na tle pozostałych instrumentów (omówionych w dalszej części) powyższe działanie daje możliwość monitorowania i kontrolowania zadłużenia danej jednostki przez organy nadzoru.

 

Według regionalnych izb obrachunkowych, do najbardziej popularnych niestandardowych instrumentów finansowych należą: finansowanie kapitałowe, sprzedaż zwrotna, leasing zwrotny, płatność ratalna oraz subrogacja.

 

Na czym to polega? Finansowanie kapitałowe polega na utworzeniu przez samorząd spółki komunalnej, w której udziały (akcje) obejmuje instytucja finansująca, wnosząca kapitał pozwalający zrealizować dane przedsięwzięcie. W ciągu określonego czasu jednostka samorządu zobowiązana jest do stopniowego odkupowania udziałów (według określonego harmonogramu), co w efekcie prowadzi do spłaty zobowiązania zaciągniętego przez spółkę. Innym rodzajem finansowania kapitałowego jest wzięcie przez spółkę kredytu. Po stronie samorządu spłata zobowiązania ujmowana jest jako wydatek budżetowy – w przypadku dopłaty stanowić będzie wydatek bieżący, natomiast nabycie nowych akcji i udziałów jest wydatkiem majątkowym (opisy pozostałych instrumentów w artykule z nr 9 Wspólnoty).

 

Zgodnie z wyliczeniami RIO, procentowa wartość obciążenia za korzystanie z powyższych środków w latach 2012–2015 wynosiła od 8,23 proc. do 17,92 proc. (dla porównania, stawka oprocentowania kredytów wynosiła na koniec 2012 roku 3,98 proc., 2013 roku – 2,75 proc., 2014 roku – 2,04 proc.) – napisali autorzy opracowania.

 

 

Cały raport KR RIO  Niestandardowe instrumenty finansowania potrzeb budżetowych JST <link file:106796_blank download file>>>>

 

Załącznik nr 4 Zestawianie jednostek samorządu terytorialnego objętych kontrolami RIO z uwzględnieniem form niestandardowego finansowania.

Lp.

JST

Kontrola

Nazwa instrumentu

Kwota zobowiązania wynikająca z umowy (łącznie) w zł

Przedmiot operacji

Strona umowy

1.

Miasto i Gmina Łazy

(woj. śląskie)

2015

sprzedaż zwrotna (w zakresie gruntu)

leasing finansowy (zwrotny)

18.313.292

działka zabudowana basenem krytym

GETIN NOBLE BANK

2.

Miasto i Gmina Szczekociny

(woj. śląskie)

2015

sprzedaż zwrotna

4.977.855

zespół pałacowo – parkowy w Szczekocinach

GETIN LEASING S.A. Wroclaw

3.

Powiat Człuchowski

(woj. pomorskie)

2014

subrogacja (pożyczka)

3.049.074

spłata zadłużenia Powiatu wobec wykonawcy inwestycji

Magellan S.A.

4.

Powiat Człuchowski

(woj. pomorskie)

2015

sprzedaż zwrotna

7.832.483

nieruchomość niezabudowana

Magellan S.A.

5.

Gmina Nowy Dwór

(woj. podlaskie)

2014

sprzedaż zwrotna

1.722.680

nieruchomości zabudowane, w tym budynkiem po szkole podstawowej z częścią mieszkalną

Magellan S.A.

6.

Miasto i Gmina Osiek

(woj. świętokrzyskie)

2015

subrogacja

subrogacja

subrogacja

1.141.180

801.129

1.099.709

spłata zadłużenia wobec wykonawców, konwersja długu

M.W. TRADE S.A.

Magellan S.A.

M.W. TRADE S.A.

7.

Gmina Borzęcin

(woj. małopolskie)

2014

sprzedaż zwrotna

3.372.489

nieruchomość rolna

M.W. TRADE S.A.

8.

Gmina Raciechowice

(woj. małopolskie)

2015

subrogacja

subrogacja

subrogacja

1.283.977

3.608.060

6.864.412

spłata zadłużenia wobec wykonawców, konwersja długu

Magellan S.A.

Magellan S.A.

M.W. TRADE S.A.

9.

Gmina Wierzchosławice

(woj. małopolskie)

2015

subrogacja

subrogacja

subrogacja

1.746.513

466.593

55.465

spłata zadłużenia wobec wykonawców, pożyczkodawców i jego restrukturyzacja

Magellan S.A.

M.W. TRADE S.A.

MW TRADE S.A.

10,

Gmina Białe Błota

(woj. kujawsko -pomorskie)

2015

nabycie wierzytelności w stosunku do JST

3.304.412

(bez odsetek)

nabycie wierzytelności i uzgodnienie warunków spłaty

Deutsche Bank PBC S.A. z siedzibą w Warszawie

11.

Miasto i Gmina Gniewkowo

(woj. kujawsko -pomorskie)

2013

nabycie wierzytelności w stosunku do JST)

7.968.628

(bez odsetek)

nabycie wierzytelności i uzgodnienie warunków spłaty

BRE BANK S.A.

12.

Gmina Inowrocław (woj. kujawsko - pomorskie)

2014

nabycie wierzytelności w stosunku do JST

11.034.041

1.194.367

1.338.711

stany na 31.12.2012 (bez odsetek)

nabycie wierzytelności i uzgodnienie warunków spłaty

BGK O w Toruniu

Bank DnB Nord Polska S.A.

Jak wyżej

13.

Miasto i Gmina Solec Kujawski (woj. kujawsko -pomorskie)

2013

nabycie wierzytelności w stosunku do JST

16.519.010 stan na 31.12.2010 (bez odsetek)

nabycie wierzytelności i uzgodnienie warunków spłaty

BANK PEKAO S.A.

14.

Powiat Radziejowski

(woj. kujawsko -pomorskie)

2014

Forfaiting (nabycie wierzytelności w stosunku do JST)

4.332.983

stan na 31.12.2013

(bez odsetek)

nabycie wierzytelności i uzgodnienie warunków spłaty

BGK O Toruń

15.

Powiat Sępoleński

(woj. kujawsko -pomorskie)

2014

nabycie wierzytelności w stosunku do JST)

10.300.000

3.074.629 (bez odsetek)

nabycie wierzytelności i uzgodnienie warunków spłaty

Bank Zachodni WBK S.A.

Bank Zachodni WBK S.A.

16.

Miasto i Gmina Aleksandrów Łódzki|

(woj. łódzkie)

2015

sprzedaż zwrotna

9.676.669

nieruchomość niezabudowana

M.W. TRADE S.A.

17.

Gmina Daszyna

(woj. łódzkie)

2014

sprzedaż zwrotna

7.030.115

nieruchomość niezabudowana

Magellan S.A.

18.

Miasto i Gmina Opoczno

(woj. łódzkie)

2013

finansowanie kapitałowe spółki z o.o.

14.565.000

dopłaty do kapitału spółki

Nie dotyczy

19.

Powiat Kluczborski

(woj. opolskie)

2014

umowa nienazwana z wykonawcą

sprzedaż zwrotna (grunt) i leasing zwrotny (budynki)

19.688.532

33.373.104

finansowanie usług związanych z modernizacją systemu oświetlenia

nieruchomości zabudowane Powiatowym Ośrodkiem Rehabilitacji i budynkiem szpitalnym „Stara Chirurgia”

Siemens sp. z o.o.

Getin Leasing S.A.

20.

Gmina Dubiecko (woj. podkarpackie)

2014

sprzedaż zwrotna

7.766.617

sieć kanalizacyjna

M.W. TRADE S.A.

21.

Miasto i Gmina Dolsk

(woj. wielkopolskie)

2014

sprzedaż zwrotna

9.741.604

sieć wodociągowa i kanalizacyjna

M.W. TRADE S.A.

22.

Miasto Głuszyca

(woj. dolnośląskie)

2013

umowa nienazwana (porozumienie na spłatę długu)

1.030.000

udostępnienie środków finansowych

M.W. TRADE S.A.

23.

Miasto i Gmina Przemków

(woj. dolnośląskie)

2013

umowa nienazwana – restrukturyzacja długu

975.464

spłata zadłużenia i rekonstrukcja długu

M.W. TRADE S.A.

24.

Miasto i Gmina Bierutów

(woj. dolnośląskie)

2015

subrogacja

subrogacja

subrogacja

subrogacja

subrogacja

sprzedaż zwrotna

363.928

968.924

1.772.964

802.270

308.015

5.752.530

spłata zadłużenia wobec wykonawców i jego restrukturyzacja

nieruchomość gruntowa niezabudowana

M.W. TRADE S.A.

M.W. TRADE S.A.

Magellan S.A.

Magellan S.A.

M.W. TRADE S.A.

25.

Gmina Bielice

(woj. zachodniopomorskie)

2014

umowa o restrukturyzację zadłużenia poprzez udostępnienie środków

subrogacja

subrogacja

subrogacja

3.763.943

3.186.891

1.146.020

1.618.000

74.982

54.748

3.206.908

udostępnienie środków

spłata wierzyciela i restrukturyzacja zobowiązania

M.W. TRADE S.A.

26.

Gmina Rymań (woj. zachodniopomorskie)

2014

subrogacja

456.150

spłata wierzyciela i restrukturyzacja zobowiązania

M.W. TRADE S.A.

28.

Gmina Ostrowice

(woj. zachodniopomorskie)

2013

subrogacja

subrogacja

subrogacja

subrogacja

sprzedaż zwrotna

subrogacja

subrogacja

3.239.526

208.198

617.787

1.445.045

7.339.573

15.254.603

3.630.000

spłata wierzyciela i restrukturyzacja zobowiązania

sieci wodociągowe

spłata wierzycieli i restrukturyzacja zobowiązań

spłata wierzycieli i restrukturyzacja zobowiązań

Magellan S.A.

M.W. TRADE S.A.

Remedis sp. z .o.o.

 

TAGI: finanse samorządowe,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane