W samorządach

Pomysł także dla polskich miast: transportowe rowery dzielnicowe

Wypożyczyć rower transportowy w pobliżu? To możliwe. W Wiedniu ruszyła inicjatywa miasta wspierająca mobilność. Można nieodpłatnie korzystać z tzw. transportowych rowerów dzielnicowych.

Rowery transportowe to praktyczny i przyjazny dla środowiska środek transportu. W pierwszym dniach lipca 2017 r. ruszył w austriackiej stolicy, Wiedniu, nowy projekt. Można nieodpłatnie wypożyczać w najbliższej okolicy rowery transportowe, przewozić nimi dzieci, paczki, a nawet meble, albo po prostu wybrać się na piknik.

 

Wiceburmistrz Wiednia Maria Vassilakou, odpowiedzialna m.in. za politykę rowerową, przedstawiła nową ofertę miasta: – Dla mnie ważne jest, że wiedeńczycy już od chwili obecnej mogą korzystać z zalet roweru transportowego. Nie znaczy to jednak, że muszą od razu go kupić. Dlatego w ramach wspierania programu rowerów cargo zainicjowaliśmy projekt transportowych rowerów dzielnicowych.

 

Operatorami i właścicielami transportowych rowerów dzielnicowych są wybrane przez miasto spośród ponad 80 zgłoszeń biura, sklepy i lokale gastronomiczne. Pojazdy zostały kupione przy finansowym wsparciu miasta. Przez dwa kolejne lata mają służyć wiedeńczykom i są nieodpłatnie wypożyczane. Narzędziem do obsługi projektu jest specjalna strona internetowa www.graetzlrad.wien, na której można uzyskać informację o aktualnym położeniu roweru, jego dostępności, jak również w prosty i wygodny sposób zarezerwować sobie termin wypożyczenia.

 

Dyrektor Agencji ds. Mobilności i współinicjator projektu Martin Blum, powiedział: – Startujemy z siedmioma rowerami w siedmiu dzielnicach. We wrześniu liczba pojazdów zwiększy się do dziesięciu. Zainteresowanie aktywnym udziałem w projekcie jest bardzo duże i to zarówno ze strony podmiotów wypożyczających, jak i osób chcących skorzystać z roweru.

 

Od marca 2017 r. wiedeńczycy mogli także ubiegać się o zwrot kosztów zakupu roweru towarowego. Z dofinansowania mogły skorzystać osoby prywatne oraz przedsiębiorstwa. Miasto finansowało maksymalnie 50 proc. wartości roweru, jednak kwota ta nie mogła przekroczyć 800 euro, a w przypadku rowerów ze wspomaganiem elektrycznym – 1000 euro.

 

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP, Fot: PID/Christian Fürthner

TAGI: dobre praktyki, polityka miejska, transport,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane