W samorządach

Ruszył pilotaż masowej migracji akt USC

W Nowej Soli i Częstochowie trwają testy narzędzia, które pozwoli na szybkie i masowe przenoszenie akt stanu cywilnego pomiędzy systemami gminnymi i rejestrem państwowym.

Dotychczas każdy urząd stanu cywilnego w Polsce (jest ich 2257) posiadał swój system informatyczny za pomocą którego mógł zapisywać akty w formie elektronicznej. Od 1 marca 2015 rejestracja aktów stanu cywilnego prowadzona jest w jednym, centralnym systemie rejestracji stanu cywilnego.

 

Nie ma jednak możliwości automatycznego przenoszenia danych pomiędzy systemami gminnymi i rejestrem centralnym. Ten ostatni nie jest podłączony do internetu (korzysta ze dedykowanej rejestrowi sieci) i z powodów bezpieczeństwa komputery korzystające z rejestrów muszą być całkowicie odizolowane od innych stacji. Inne są też oczywiście (i różne w różnych gminach) standardy zapisu danych.

 

To ogromnie utrudnia przenoszenie danych pomiędzy systemami. Brak masowej migracji doprowadził w największych urzędach w kraju do wielomiesięcznego oczekiwania na odpisy przez obywateli. Jednym z powodów jest przeprowadzone jednocześnie odmiejscowiene wydawania akt stanu cywilnego. Mieszkaniec np. Szczecina może wyrobić nawy dowód w Rzeszowie. Oczywiście USC w Rzeszowie musi bazować na danych rejestru centralnego. Dane, które jeszcze nie zostały wpisane muszą być wprowadzone przez urzędników ręcznie (w tym przypadku ze Szczecina).

 

Problem ten rozwiązać ma masowa migracja. Jest to odpowiedź na postulaty uproszczenia i przyspieszenia procesów migracji oraz realizacją zaleceń pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli. Celem pilotażu  w Nowej Soli i Częstochowie jest potwierdzenie, że narzędzie przygotowane do wdrożenia w całym kraju działa poprawnie. Jeżeli pierwsza faza pilotażu pójdzie pomyślnie, planowane jest stopniowe włączanie kolejnych urzędów.

 

Pilotaż ruszył 23 czerwca br. w dwóch urzędach stanu cywilnego: Nowej Soli i Częstochowie. Na czym polega? Od początku funkcjonowania centralnego Rejestru Stanu Cywilnego przenoszenie mogło być realizowane tylko w zakresie pojedynczych aktów. Najogólniej mówiąc masowa migracja ma na celu umożliwienie przenoszenia wielu aktów, między systemami, bez udziału pracowników USC.

 

Systemy mają się komunikować między sobą automatycznie. – W trakcie pilotażu diagnozowane jest jak masowa migracja wpływa na całościowe funkcjonowanie Systemu Rejestrów Państwowych oraz czy opracowane rozwiązanie działa prawidłowo – informuje Sławomir Wojciechowski, kierownik USC w Nowej Soli.

 

W pierwszym okresie trwały prace informatyczne mające na celu zintegrowanie dwóch systemów informatycznych Rejestru Stanu Cywilnego i Aplikacji Alternatywnej. – To działanie, w którym najwięcej do powiedzenia mają informatycy, od jego rezultatu zależy dalsze powodzenie pilotażu. Bardzo fajnie, że już jesteśmy na tym etapie prac. Spędziliśmy sporo czasu nad opracowaniem tego rozwiązania. To test zarówno funkcjonowania systemów informatycznych jak i naszej pracy: analityków, programistów, informatyków z Centralnego Ośrodka Informatyki oraz kierowników USC wchodzących w skład grupy roboczej – dodaje  Wojciechowski. Po zakończeniu pilotażu (przewidywany okres około 2 miesiące) planowane jest wdrożenie masowej migracji do środowiska produkcyjnego dla wszystkich chętnych urzędów stanu cywilnego w Polsce.

 

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane