W samorządach Gospodarka

Elektryczne autobusy w Warszawie

Za dwa lata autobusy napędzane silnikami diesla znikną z Traktu Królewskiego. Zastąpią je m.in. elektryczne przegubowce marki Solaris. Władze Warszawy podpisały właśnie umowę na zakup 130 takich zeroemisyjnych pojazdów. To jeden z największych kontraktów na autobusy elektryczne w Europie.

– Już wkrótce tradycyjne autobusy napędzane silnikami spalinowymi zupełnie znikną z najbardziej reprezentacyjnej arterii stolicy – Traktu Królewskiego – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent  Warszawy. – Będzie tu można spotkać wyłącznie pojazdy napędzane gazem lub energią elektryczną, czyli nisko lub zeroemisyjne. To element Warszawskiego Planu dla Klimatu – dodaje.

 

– Zakup 130 elektrycznych autobusów przegubowych wspomagany z funduszy europejskich, to jedna z największych elektromobilnych inwestycji w Europie.  Cieszymy się, że jesteśmy jednym z liderów we wdrażaniu proekologicznych rozwiązań dla transportu. Według naszych planów, już za dwa lata, będziemy w posiadaniu floty niemal 400 autobusów zero- i niskoemisyjnych. Ekologiczne autobusy MZA to recepta na czyste powietrze w stolicy – mówi Jan Kuźmiński, prezes zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych.

 

Dostawy przegubowych Solarisów Urbino 18 Electric rozpoczną się w połowie 2020 roku. Autobusy będą wyposażone w klimatyzację, rozbudowany system informacji pasażerskiej oraz gniazda USB, z których będzie można doładować urządzenia mobilne.

Poza wszystkimi udoskonaleniami technicznymi, najważniejszą cechą autobusów elektrycznych jest to, że nie emitują one żadnych spalin i są niezwykle ciche, co znacząco wpływa na poprawę jakości życia w mieście.

Za 130 elektrycznych przegubowców dla miejskiego przewoźnika firma Solaris otrzyma 399 590 100,00 zł. Zakup pojazdów jest jednak współfinansowane ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i obejmuje zakup 130 niskopodłogowych autobusów wraz z infrastrukturą towarzyszącą, czyli siecią ładowarek ulicznych. Kwota dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej to 180 000 000,00 złotych.

 

Sieć ładowarek ulicznych
Dla zwiększenia efektywności elektrycznych pojazdów Miejskie Zakłady Autobusowe zbudują również sieć ulicznych ładowarek pantografowych o mocy 400 kW. Dwa tygodnie temu podpisano w tej sprawie umowę z polską firmą Ekoenergetyka. Za zamówienie podstawowe, czyli 20 urządzeń, które zostaną zainstalowane w dziewięciu lokalizacjach, Miejskie Zakłady Autobusowe zapłacą 8 319 720,00 zł brutto. Najwięcej, bo aż sześć na pętli Wilanów, cztery kolejne na Chomiczówce, a po dwa na Szczęśliwicach, Esperanto, Nowodworach, Browarnej i Młynowie. Pierwsze urządzenia zaczną działać w połowie przyszłego roku. Wówczas elektrobusy będą mogły doładować baterie podczas postojów na pętlach i dzięki temu będzie można wykorzystywać je z podobną efektywnością jak autobusy o napędzie konwencjonalnym.

 

W podpisanej umowie istnieje również możliwość rozszerzenia zamówienia o siedem kolejnych urządzeń: po dwa na placu Piłsudskiego i Natolinie Północnym oraz po jednym na Bielańskiej, Lotnisku Chopina i placu Trzech Krzyży.

 

Warszawa stawia na ekologiczne autobusy
To już czwarty i największy przetarg na dostawę autobusów elektrycznych dla Miejskich Zakładów Autobusowych. Pierwszy z nich rozstrzygnięto w 2014 r. (wygrał Solaris), kolejny – w roku 2016 (wygrało konsorcjum Ursus Bus oraz AMZ-Kutno), a następny w 2017 r. (także wygrał Solaris). Obecnie stolica inwestuje tylko w tabor  nisko- lub zeroemisyjny. Latem 2018 roku podpisano umowę na dostawy 110 autobusów gazowych CNG – 18- i 12-metrowych – marki MAN, których dostawy są obecnie realizowane.

Już dziś w Warszawie jeździ już ponad 215 autobusów zero- i niskoemisyjnych. To 31 pojazdów elektrycznych, 70 hybrydowych i 115 na gaz. Po wakacjach na ulice wyjadą kolejne 54 przegubowe Solarisy napędzane gazem CNG, zakupione przez firmę Arriva do realizacji kontraktu w Warszawie.

 

Miejskie Zakłady Autobusowe to największy przewoźnik miejskiego transportu publicznego nie tylko w stolicy, ale również w Polsce i jeden z większych w Europie. Jako przedsiębiorstwo odpowiedzialne społecznie, MZA wdraża innowacyjne rozwiązania w trosce o komfort i zdrowie warszawianek i warszawiaków. Stołeczny przewoźnik zadeklarował inwestycje wyłącznie w autobusy nisko- i zeroemisyjne. W ciągu kilku najbliższych lat tabor MZA oprócz 130 elektrycznych autobusów przegubowych wzbogaci się także o 190 pojazdów na gaz skroplony i sprężony.

 

Miejskie Zakłady Autobusowe wdrażają też inne rozwiązania proekologiczne: panele fotowoltaiczne na dachach pojazdów (245 pojazdów), system rekuperacji, czyli odzyskiwania energii elektrycznej podczas hamowania, wreszcie własną elektrownię słoneczną na terenie zajezdni „Woronicza”.

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane