Według danych przekazanych przez wszystkich dyrektorów poszczególnych RZGW, do dnia 27 kwietnia (termin wydania decyzji przez Wody Polskie w sytuacji terminowego złożenia wniosku):
Złożono 2547 wniosków taryfowych – liczba ta została ponownie zweryfikowana w stosunku do poprzednio publikowanych danych o wnioski, które wpłynęły w kwietniu, a także wnioski złożone podwójnie (przesłane zarówno przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne oraz wójtów);
Wydano łącznie 1240 decyzji, w tym 836 zatwierdzających i 404 negatywne;
501 decyzji oczekuje na podpisanie (już po złożeniu wyjaśnień przez wnioskodawców
i dokonaniu kolejnej weryfikacji przez organ regulacyjny);
800 wniosków nadal jest procedowanych – w trakcie składania wyjaśnień ze strony przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych (wg wysłanych wezwania);
W stosunku do 6 wniosków odmówiono wszczęcia postępowania.
Z danych na 30 kwietnia zebranych wśród swoich członków przez Izbę Gospodarczą Wodociągi Polskie (do końca tygodnia ma być aktualizacja) wynika, że:
w dwudziestu przypadkach wydana została decyzja zatwierdzająca taryfę;
w dwóch przypadkach organ regulacyjny odmówił w drodze decyzji zatwierdzenia taryfy;
w siedemdziesięciu jeden przypadkach organ regulacyjny nie wydał jakiegokolwiek rozstrzygnięcia odnośnie wniosku taryfowego; działania organu regulacyjnego w tej grupie przedstawiają się bardzo różnorodnie i niejednolicie:
w niektórych bowiem sytuacjach organ regulacyjny wezwał przedsiębiorstwo, aby w zakreślonym przez organ regulacyjny terminie, przedłożyło dokumenty i informacje uzasadniające wzrost ceny za wodę lub ścieki lub nadesłało poprawiony wniosek taryfowy, a następnie – po tym wezwaniu - organ regulacyjny zawiadomił o wszczęciu postępowania administracyjnego
albo też organ w ww. terminie 45 dni ograniczył się tylko do wysłania przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu zawiadomienia o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie zatwierdzenia bez dodatkowych informacji
albo też organ regulacyjny wezwał przedsiębiorstwo do uzupełnienia braków formalnych wniosku;
w grupie tej znalazły się również przypadki, gdy organ zawiadomił przedsiębiorstwo o zakończeniu postępowania administracyjnego, bez wydania rozstrzygnięcia, a także przypadki, gdy organ regulacyjny nie poinformował przedsiębiorstwa o jakichkolwiek swoich działaniach odnośnie wniosku taryfowego.
Jak przekonują Wody Polskie proces weryfikacji wniosków taryfowych jest utrudniony ze względu na znaczną liczbę błędów formalnych w składanych dokumentach. Duży odsetek złożonych materiałów charakteryzował się znaczną niestarannością. Ponad połowa przedsiębiorstw wodociągowo – kanalizacyjnych nie dokonała korelacji danych umieszczonych w tabelach z tymi prezentowanymi w uzasadnieniu. Wynikiem tego jest liczba wezwań do składania dodatkowych wyjaśnień lub uzupełnień informacji zawartych we wnioskach. Podkreślić należy również nieznajomość procedury przygotowywania wniosków taryfowych przez poszczególnych wnioskodawców, a często powtarzającą się argumentacją był tutaj brak stosowania takiej formy przy uprzednio zatwierdzanych taryfach.
Co ciekawe na podstawie przesłanych danych można już stwierdzić, że w odniesieniu do co najmniej kilkunastu gmin nikt nie wystąpił z wnioskami taryfowymi.
Więcej na temat taryf już w 11 numerze „Wspólnoty”