W samorządach

Można już składać wnioski na budowę ścieżek rowerowych i parkingów P&R

Miasta na całym świecie zmieniają się tak aby być przyjazne mieszkańcom. Chodzi o czyste powietrze i brak korków. Tego typu założenia przyświecają też najnowszym dotacjom unijnym z RPO WM 2014–2020, do których właśnie rozpoczyna się nabór wniosków.

W Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim ruszyły konkursy dotyczące budowy ścieżek rowerowych, a niebawem rozpocznie się nabór na dofinansowania do budowy parkingów P&R na terenie tzw. Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego, czyli stolicy i gmin z powiatów warszawskiego zachodniego, pruszkowskiego, nowodworskiego, grodziskiego, żyrardowskiego, piaseczyńskiego, otwockiego, mińskiego, wołomińskiego i legionowskiego.

Tylko w tym roku zarząd województwa przeznaczył na mobilność miejską ok. 250 mln zł. W obecnych regionalnych programach operacyjnych miasta wojewódzkie i okoliczne gminy mogą sięgać nie tylko po dotacje w konkursach organizowanych dla całego regionu, ale też dodatkowo w ramach specjalnie stworzonego przez UE mechanizmu – Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). W przypadku Mazowsza ZIT jest realizowany w obrębie Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego – porozumienia 40 samorządów, które mają wspólnie realizować projekty. Instytucjami Pośredniczącymi ds. ZIT są m.st. Warszawa, Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych i Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie. Ruszyły już pierwsze konkursy dla Warszawy i okolic. W tym roku z RPO WM 2014–2020 w ramach ZIT będzie ogólnie sześć naborów konkursowych na kwotę 71,91 mln euro, czyli ok. 306 mln zł. – Rozpoczynamy właśnie konkursy, w których wyłonione zostaną projekty zrealizowane z funduszy unijnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Szansę na dofinansowanie na mobilność miejską mają samorządy wchodzące w skład tzw. warszawskiego obszaru funkcjonalnego, czyli Warszawa i trzydzieści dziewięć gmin położonych wokół stolicy – podkreśla wicemarszałek Wiesław Raboszuk.

 

Nie tylko komunikacja

Do czerwca i lipca potrwają konkursy związane z usprawnianiem mobilności miejskiej – dotyczące budowy ścieżek rowerowych i parkingów P&R. Realizowane będą w ramach poddziałania 4.3.2 – Mobilność miejska w ramach ZIT. Jeszcze w pierwszym półroczy ogłoszone będą także konkursy dot. terenów inwestycyjnych oraz doradztwa edukacyjno-zawodowego, a pod koniec roku będzie można w ramach ZIT starać się o dotację na tworzenie miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 (żłobków, klubów dziecięcych lub zatrudnienia dziennego). Trwa także nabór na wnioski o dofinansowanie projektów dotyczących edukacji. Dzięki nim dzieci w wieku przedszkolnym i uczniowie objęci wsparciem będą mogli rozwijać kluczowe kompetencje niezbędne na rynku pracy – matematyczno-przyrodnicze, informatyczne i językowe.

 

Zdrowo i bez korków

Dotacje na tworzenie infrastruktury rowerowej mogą uzyskać samorządy. Obejmą one jedynie te ścieżki, które są odciążeniem zakorkowanych ulic. Mają być bezpieczną drogą do pracy, szkoły, połączeniem transportu indywidualnego z publicznym. Na dofinansowanie nie mogą liczyć trasy, które zostały zaprojektowane jako infrastruktura turystyczno-rekreacyjna. Pozytywnie na ocenę projektu będzie wpływać m.in. liczba międzygminnych połączeń granicznych. Chodzi o to, by stworzyć sieć dróg rowerowych, które pozwolą mieszkańcom sąsiadujących ze sobą gmin przemieszczać się rowerem do pracy czy szkoły. Ścieżki powinny być też połączone z przystankami, węzłami przesiadkowymi. Ważne będzie także zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym – stworzenie odpowiedniego oznakowania ścieżek lub pasów dla rowerów oraz wyznaczenie śluz czy przejazdów rowerowych przez skrzyżowania. Dofinansowanie obejmie pełną infrastrukturę rowerową – np. tworzenie miejsc parkingowych dla jednośladów, kładek i tuneli pieszo-rowerowych, a także przebudowa schodów na pochylnie, które posłużą rowerzystom.

 

Nabór wniosków na tego typu inwestycje potrwa do 29 lipca. W tym roku na konkursy przeznaczono z RPO WM 2014–2020 ponad 186 mln zł. Efektem końcowym (do 2023 r.) ma być ponad 130 km ścieżek na terenie Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego.

 

Zamiast samochodu – komunikacja miejska

Dużym ułatwieniem dla kierowców w poruszaniu się w obrębie aglomeracji warszawskiej są parkingi P&R (Parkuj i Jedź). Samorządy mogą ubiegać się o dofinansowanie na tworzenie takich miejsc do 30 czerwca. Przeznaczone jest na to ok. 64 mln zł w ramach ZIT. Docelowo do 2030 r. na terenie Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego ma powstać 9 parkingów z 950 miejscami parkingowymi. Preferowane będą kompleksowe rozwiązania skorelowane z transportem publicznym i ścieżkami rowerowymi, wyposażone w miejsca parkingowe dla rowerów. Ocenie podlega również to, ile miejsc parkingowych dla rowerów się w nim znajdzie. Informacje na temat  składania wniosków dostępne są w serwisie www.funduszedlamazowsza.eu.

 

 

 

Co planują gminy

Szczepan Ostasz, wiceburmistrz gminy Marki (pow. wołomiński):

Chcielibyśmy poprawić możliwości komunikacyjne w ramach wykorzystania bardzo dobrego środka transportu, jakim jest rower i umożliwić mieszkańcom naszego regionu bezpieczne korzystanie z takiej właśnie infrastruktury. Mamy już gotowe projekty. Chcielibyśmy wygrać jakieś pieniądze w tym konkursie i wydać je już w przyszłym roku.

 

Andrzej Kurzela, zastępca prezydenta Pruszkowa(pow. pruszkowski):

Będziemy składali wnioski już w pierwszych naborach na budowę parkingu „Parkuj i Jedź” przy stacji PKP w Pruszkowie. Planujemy budowę dwóch parkingów. Jednego w poziomie zero, naziemnego od strony ulicy Waryńskiego na ok. 100 miejsc, oraz drugiego wielopoziomowego na ok. 300 miejsc. Chcemy również wybudować ścieżki rowerowe. Planujemy zawarcie porozumienia z sąsiednimi gminami tak, aby te ścieżki były zintegrowane w całym regionie.

 

Andrzej Cieślak, wójt gminy Leszno (pow. warszawski zachodni):

ZIT dla nas wszystkich, tych 39 gmin i Warszawy, jest wielką nadzieją. Gmina Leszno planuje przede wszystkim ścieżki rowerowe, a także inwestycje w ramach Parkuj i Jedź. Chcemy sięgać także po środki przeznaczone na edukację. W tym roku jest nabór na parkingi i oczywiście składamy wniosek. Liczymy, że tę inwestycję będziemy realizować w przyszłym roku, a może nawet uda się jeszcze w tym. Jeśli chodzi o ścieżki rowerowe, to planujemy złożyć wniosek wspólnie z gminą Czosnów w przyszłym roku, a inwestycję realizować w 2018 r.

 

Janusz Budny, wójt gminy Wiązowna (pow. otwocki):

Dla nas to jest rozwiązanie – marzenie. Jeśli chodzi o ścieżki rowerowe, to my tak naprawdę dopiero zaczynamy, więc takie partnerstwo czy też możliwość współpracy z dużymi samorządami jest dla nas bardzo korzystne. Chcemy wybudować nawet kilka kilometrów ścieżek. Mamy już projekty. Nasze przygotowania są bardzo zaawansowane. Wkrótce składamy wniosek i rozpoczynamy działania.

 

Anna Choma, sekretarz gminy Wieliszew (pow. legionowski):

Przygotowujemy się do kilku projektów, na które nabory będą ogłoszone w tym roku. Są to m.in. ścieżki rowerowe, parkingi Park&Ride, projekty edukacyjne i dofinansowanie do terenów inwestycyjnych. To poważne inwestycje, jak na gminę wiejską. Jest dużo pracy i dużo przygotowań, a dzisiejsza konferencja jest dla nas sygnałem, że wszystko już wchodzi w fazę realizacji.

 

 

Tegoroczne konkursy przewidziane dla ZIT w ramach RPO WM 2014-2020  <link file:106574- download file>>>>

 

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane