W samorządach

Portret krakowskiego taksówkarza

Statystyczny krakowski taksówkarz ma 49 lat i jeździ 13-letnim samochodem, średnia zdawalność z topografii miasta wynosi 41 proc. – wynika z raportu przygotowanego przez Wydział Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa.

W 2015 roku dużym zainteresowaniem cieszyły się egzaminy z topografii miasta Krakowa dla przyszłych taksówkarzy. W ubiegłym roku przeprowadzono 40 sesji egzaminacyjnych (średnio 23 osób na jednym egzaminie), przeegzaminowano rekordową liczbę chętnych – 926 osób, z czego zdały 383, tj. 41 proc. – wynika z opracowanego raportu.

 

Jeszcze więcej udzielono licencji taksówkowych – 445 uprawnień, co oznacza wzrost w porównaniu z 2014 r. o 16 proc. Według stanu na 31 grudnia 2015 r. liczba licencji wynosiła 4070, z czego 38 udzielono na dwa pojazdy, co oznacza, że 4.032 samochodów posiada licencję na przewozy taxi w Krakowie.

 

Wzywając taksówkę, pasażer ma największą szansę trafić na pojazd marki Opel (14,5 proc. floty), Skoda (13,8 proc.) i Volkswagena (13 proc.). Najpopularniejszym modelem okazała się skoda octavia – 441 pojazdów (11 proc. floty). Najrzadsze okazy to jaguar i lexus (po jednym egzemplarzu). Za kierownicą spotkamy przede wszystkim mężczyznę, ale w gronie krakowskich taksówkarzy jest też 101 kobiet.

 

Najstarsza jeżdżąca po mieście taksówka ma 30 lat i jest to mercedes, jednorocznych pojazdów taxi jest w Krakowie 47. Najwięcej samochodów (1617) mieści się w przedziale wiekowym 11-15 lat i stanowią 40 proc. krakowskiej floty taxi. Najmłodsze taksówki to pojazdy marki Dacia – średnia wieku 53 taksówek tej marki (1,3 proc. floty) to 5 lat.

 

Średni wiek taksówkarzy to 49 lat; kobiety – 45 lat. Najstarszy posiadający licencję kierowca ma 88 lat, a wiek dwóch najmłodszych jest ponad cztery razy niższy (20 lat).

 

Ponadto w ubiegłym urząd miasta cofnął 42 uprawnienia taxi, najczęstsza przyczyna to niepoddanie się ustawowej kontroli (co 5 lat), w kilku przypadkach licencje cofnięto za dwukrotne oszukanie klientów lub na wniosek urzędów skarbowych wobec zalegania w regulowaniu zobowiązań na rzecz Skarbu Państwa z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

 

Na podst. inf. UM Krakowa

TAGI: polityka miejska, transport,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane