W samorządach

Poznań przyjął standardy dla dróg rowerowych

Miasto twierdzi, że dokument jest najnowocześniejszym tego typu w Polsce.

Jak projektować i budować śluzy, pasy i drogi rowerowe, by były wygodne dla rowerzystów – to wszystko regulują nowe standardy rowerowe Poznania, które obowiązkowe dla projektantów i wykonawców inwestycji infrastrukturalnych w tym mieście.

 

Jak podkreśla wiceprezydent Poznania Maciej Wudarski, dokument to efekt kilku miesięcy pracy. – W przyszłości będzie dużym ułatwieniem dla służb miejskich, rad osiedli, organizacji rowerowych oraz projektantów podczas prac koncepcyjnych i wykonywaniu dokumentacji technicznych. Pozwoli na szybką budowę bezpiecznych dróg rowerowych – mówi Wudarski.

 

Dokument ma jednak znacznie więcej zalet. – Wprowadzenie nowych standardów zapewni jednolitą, wysoką jakość poznańskich tras rowerowych – tłumaczy Wojciech Makowski, oficer rowerowy Poznania. – Dokument obejmuje reguluje wszystkie kluczowe elementy infrastruktury, wskazuje, jak projektować drogi dla rowerów, pasy rowerowe, różne rodzaje śluz rowerowych, jak prowadzić rowerzystów przez skrzyżowania czy wzniesienia. Od dziś Poznań ma najnowocześniejszy tego typu dokument w Polsce.

 

W Poznaniu już wcześniej obowiązywały standardy rowerowe, chociaż „obowiązywały” to trochę za dużo powiedziane. Miały bowiem charakter jedynie zalecenia – co oznacza, że projektant drogi mógł się stosować do nich, ale nie musiał. Dlatego powstające drogi rowerowe były budowane w bardzo różny sposób i z zastosowaniem różnej nawierzchni, często krytykowanej przez rowerzystów.

 

Dzięki nowemu dokumentowi ma się to zmienić, ponieważ wytyczne projektanci będą już obowiązkowo brali pod uwagę. Standardy w nim zawarte są stały się częścią prawa miejscowego i będą dołączane do każdego przetargu na projektowanie i budowę infrastruktury rowerowej. To oznacza, że budowana infrastruktura rowerowa będzie coraz bardziej przewidywalna, przejrzysta i spójna.

 

Warto dodać, że rozwiązania, jakie zawiera, są oparte na sprawdzonych projektach z krajów o największym ruchu rowerowym oraz najbardziej udanych projektach z polskich miast. Wśród nowych standardów znajduje się między innymi nakaz budowy dróg rowerowych z asfaltu, a nie z kostki, sygnalizacja świetlna na przejazdach rowerowych ma uaktywniać się automatycznie, gdy zbliży się rowerzysta, a nie na przycisk, pojawią się śluzy rowerowe w aż pięciu rodzajach, a drogi mają biec w miarę możliwości prosto, bez ozdobnych zakrętów i oczywiście – bez słupów na środku.

 

Projekt standardów został poddany konsultacjom społecznym. Uwagi mieszkańców i organizacji rowerowych doprowadziły do wprowadzenia piętnastu poprawek. Pojawiły się między innymi zapisy o metodach badania, czy spełnione są kluczowe parametry jakościowych tras rowerowych.

 

Dokument „Standardy techniczne i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej miasta Poznania” jest do pobrania <link file:106284_blank download file>TUTAJ.

 

Oprac. na podst. mat. UM Poznania

 

 

Tematy związane  z kulturą, edukacją i sportem  będziemy poruszać podczas Ogólnopolskiej Konferencji Samorządu i Oświaty EDUKACJA PRZYSZŁOŚCI, która odbędzie się w dniach 9-10 marca 2016 r. w Gdańsku.

Już dziś można się zapisać korzystając z formularza zamieszczonego na www.oswiataprzyszlosci.pl – zakładka zgłoszenia.

Tylko do końca stycznia 2016 r. cena promocyjna.

TAGI: dobre praktyki, polityka miejska, transport,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane