W samorządach

Raport o stanie Urzędów Stanu Cywilnego

Kompleksowe zdiagnozowanie funkcjonowania USC pod kątem finansowym, organizacyjnym i kadrowym zapowiada Ogólnopolskie Stowarzyszenie Organizacji Samorządowych. Prezydencje w organizacji przejęło właśnie Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski.

Inauguracja prezydencji SGiPW związana była z posiedzeniem zespołu ds. USC w ramach Ogólnopolskiego Porozumienia Organizacji Pozarządowych, które poprowadził Sławomir Wojciechowski, kierownik USC w Nowej Soli, przedstawiciel Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego. Kierownik USC w Nowej Soli wcześniej uczestniczył i współorganizował badania USC na terenie województwa lubuskiego. Prócz niego w spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele USC z Wodzisławia Śląskiego, Sierakowic i Lubonia, a także Natalia Walewska – Wojciechowska ze Zrzeszenia Gmin Województwa Lubuskiego oraz Maciej Kiełbus z Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelarii Prawnej.

 

Głównym celem spotkania było przygotowanie badania, mającego na celu zdiagnozowanie obecnego stanu funkcjonowania USC, zarówno pod kątem organizacyjnym (nowe przepisy prawne i systemy informatyczne) jak i finansowym (kontrowersyjna wysokość i sposób ustalania dotacji na zadanie celowe). Uczestnicy ustalili, że przeprowadzą badania ankietowe wśród przedstawicieli wszystkich USC w swoich województwach i na podstawie otrzymanych informacji przygotują odpowiednie wnioski. Do współpracy zaproszona zostanie również strona rządowa – tylko w taki sposób możliwe jest osiągniecie kompromisu i pożądanych zmian. Kształt ankiet zostanie ustalony w najbliższych tygodniach. Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski w związku z pełnioną prezydencją w OPOS zajmie się koordynacją wszystkich działań, we współpracy z organizacjami z innych województw. Zakres prac jest bardzo duży. OPOS liczy na odzew USC z blisko 1000 gmin.

 

Ogólnopolskie Porozumienie Organizacji Samorządowych jest inicjatywą organizacji regionalnych mających na celu wzmocnienie działań lobbingowych na rzecz JST. Porozumienie powstało z myślą o stworzeniu platformy wymiany dobrych praktyk i doświadczeń, a jego rezultatem będzie łączenie wspólnych sił oraz inicjatyw samorządowych. Aktualnie wśród sygnatariuszy jest 11 organizacji - Podkarpackie Stowarzyszenie Samorządów Terytorialnych, Sudecki Konwent Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów, Stowarzyszenie Gmin Regionu Południowo-Zachodniego Mazowsza, Stowarzyszenie Związek Gmin i Powiatów Regionu Łódzkiego, Śląski Związek Gmin i Powiatów, Zrzeszenie Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego, Związek Gmin Lubelszczyzny, Związek Gmin Warmińsko - Mazurskich, Związek Gmin Pomorskich, Związek Gmin Śląska Opolskiego oraz Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski.

 

Zdjęcie: www.sgipw.wlkp.pl

TAGI: urzędnicy,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane