W samorządach

Rozliczanie subwencji – Stępień opisuje problem

Brak wyróżniania przez MEN współczynnika di dla każdej szkoły samorządowej powoduje nieprzystawalność wyliczeń przedstawianych przez ministerstwo do rzeczywistych wydatków gmin i powiatów na zadania związane z nauczaniem dzieci wymagających specjalnej organizacji i metod nauki.

Bogdan Stępień z Instytutu Analiz Regionalnych udowadnia jak skomplikowane jest liczenie kwot do rozliczania się z części subwencji oświatowej (obecny art. 13 ustawy okołobudżetowej). Najważniejszym elementem jego jest wykazanie – w sposób zrozumiały dla każdego – absurdalnie rozbudowanej operacji matematycznej, którą musi poprzedzić wyliczenie kwot, z jakich powinien rozliczyć się samorząd.

 

Przypomnijmy, że przepis ten (art. 13 na 2016 i art. 32 na rok 2015) wprowadza obowiązek wydatkowania na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy środków w wysokości nie niższej niż zostały naliczone w subwencji oświatowej dla każdej jednostki samorządu terytorialnego.

 

Problem w tym, że wyznaczenie kwoty subwencji dla każdej szkoły i każdego ucznia jest bardzo skomplikowanym procesem. MEN przygotowało pomoc dla samorządów wysyłając im kalkulację tych kwot, ale nie uwzględniło w nich m.in. zmiennego dla każdej szkoły współczynnika kadry nauczycielskiej przez co wprowadziło je w błąd i utrudniło rozliczanie.

 

Dzięki analizie, którą poniżej zamieszczamy (za stroną iar.pl), każdy może zrozumieć na czym problem polega. Chodzi o współczynnik di (zależny m.in. od struktury kadry nauczycielskiej), który żeby dobrze wyliczyć potrzebną kwotę należy zastosować do każdej szkoły osobno. Bogdan Stępień udowadnia, że nawet niewielkie zmiany w strukturze kadry nauczycielskiej mogą spowodować znacznie mniejszą subwencję dla gminy (w omawianym przykładzie o 15 proc.).

 

Dlatego jeżeli w wyliczeniach MEN brany jest pod uwagę współczynnik Di na gminę (zależny m.in. od struktury kadry nauczycielskiej), a nie na każdą szkołę osobno, to w zależności od struktury kadry nauczycielskiej w danej szkole, do której uczęszczają dzieci wymagające specjalnej organizacji nauki, gmina miałaby rozliczać środki, których wcale nie otrzymuje na te dzieci (znacznie większe), albo środki znacznie mniejsze niż w rzeczywistości otrzymała. Najwięcej jednak traci na takim postępowaniu logika i równe traktowanie (zasada konstytucyjna).

 

– Nie chciałem w kontekście art. 32 ustawy okołobudżetowej na rok 2015 przedstawiać takiego opracowania, ale zostałem zmuszony przez MEN poprzez wznowienie na kolejny rok treści zapisu art. 32 ustawy okołobudżetowej na 2015 r., w art. 13 ustawy okołobudżetowej na rok 2016. To opracowanie w zasadzie powinno wysadzić w powietrze interpretację Ministerstwa Edukacji Narodowej przepisów: art. 32 i 13 - czyniąc je w praktyce niewykonywalnymi, i ośmieszyć po raz kolejny – mówi Stępień.

 

Całość tutaj >>>

 

 

Ten i wiele innych tematów związanych z kulturą będziemy poruszać podczas Ogólnopolskiej Konferencji Samorządu i Oświaty EDUKACJA PRZYSZŁOŚCI, która odbędzie się w dniach 9-10 marca 2016 r. w Gdańsku.

Już dziś można się zapisać korzystając z formularza zamieszczonego na www.oswiataprzyszlosci.pl – zakładka zgłoszenia.

Tylko do końca stycznia 2016 r. cena promocyjna.

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane