W samorządach

Lublin idzie na wojnę z reklamami

Miasto przygotowuje zbiór zasad ograniczających liczbę nośników reklamowych w przestrzeni publicznej.

Opracowywany „kodeks reklamowy” dla Lublina przewiduje m.in. wykluczenie reklam z kluczowych przestrzeni miasta, w tym zabytkowego zespołu Starego Miasta i Śródmieścia. Przygotowane propozycje będą konsultowane z ekspertami zewnętrznymi, przedstawicielami branży reklamowej i mieszkańcami Lublina.

 

Przyjęta jesienią 2015 r tzw. ustawa krajobrazowa dała miastom większe kompetencje w zakresie ochrony krajobrazu. W ślad za nią Lublin rozpoczął prace nad uchwałą regulującą możliwości reklamowania się w przestrzeni publicznej.

 

– Liczę, że opracujemy skuteczne narzędzie kreowania ładu przestrzennego. Uporządkowanie przestrzeni miejskiej, szczególnie Śródmieścia i Starego Miasta, które są wizytówkami Lublina, jest priorytetem. Tereny zabytkowe są naszym dziedzictwem, które musimy chronić. Proponowane regulacje będą przedmiotem konsultacji społecznych i już dziś zapraszam mieszkańców do aktywnego w nich udziału – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

 

Aktualnie w granicach administracyjnych Lublina jest ok. 3500 systemowych nośników reklamowych – billboardów w formacie dużym lub średnim, oraz dziesiątki tysięcy mniejszych nośników. Znacząca część z nich jest zlokalizowana przy głównych traktach komunikacyjnych, część także w historycznym Śródmieściu.

 

W opracowywanej uchwale zespół Miejskiego Konserwatora Zabytków rekomenduje ograniczenie liczby dużych systemowych nośników reklamowych, z ich wykluczeniem z obszaru wpisanego do rejestru zabytków zespołu Starego Miasta i Śródmieścia oraz innych kluczowych obszarów krajobrazu miasta (np. Podzamcza, gdzie zakaz umieszczania reklam przewiduje obecny plan zagospodarowania przestrzennego).

 

Wskazywane obszary są wstępną propozycją do dyskusji, brane pod uwagę jako tereny szczególnie istotne z uwagi na ochronę konserwatorską. Dodatkowo uporządkowane zostaną nośniki w innych częściach miasta. Określona zostanie maksymalna liczba szyldów (do 2 dla jednego podmiotu) i ich maksymalna powierzchnia, w zależności od obszaru i charakteru architektury. Uchwałą określi również części elewacji budynków, na których będzie można lokalizować szyldy i inne nośniki reklamowe.

 

Pierwsze spotkanie konsultacyjne z przedsiębiorcami planowane jest 7 kwietnia w siedzibie Miejskiego Konserwatora Zabytków. Miesięczne konsultacje mają się rozpocząć w połowie kwietnia i trwać do połowy maja.

 

Oprac. na podst. inf. UM Lublin

TAGI: dobre praktyki, gospodarka, obiekty budowlane, prezydent miasta, projekt,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane