Fot. BP Tomasz Żak
Rowerów jest pięć, mają być używane głównie w obrębie Katowic, ale mogą też służyć urzędnikom podczas podróży do innych miast. Warunkiem skorzystania z nich jest krótkie szkolenie.
– Rower to najwygodniejszy środek lokomocji w mieście, szczególnie na krótkich dystansach. A takie właśnie pokonują urzędnicy, przemieszczając się np. między instytucjami rozrzuconymi po Katowicach. Ich zakup traktujemy jako projekt pilotażowy. Rowery są już intensywnie testowane, a sądząc po zainteresowaniu, jakim cieszy się ten pomysł, być może wkrótce w urzędzie pojawią się kolejne składaki – przekonuje Aleksander Kopia, oficer rowerowy województwa.
Rowery to składaki nowej generacji firmy Romet. Ich zaletą jest możliwość zabrania do pociągu czy do samochodu. Zakup rowerów plasuje urząd marszałkowski w grupie pionierów. Pomysł i zasady ich funkcjonowania skonsultowano z samorządem Gdańska, gdzie służbowe rowery pojawiły się kilka lat temu.
Zakup rowerów ma też uzasadnienie w przypadku projektowania i inwentaryzacji dróg rowerowych w województwie. – Przeprowadzany niedawno audyt Wiślanej Trasy Rowerowej nie miałby sensu, gdyby realizować go na piechotę lub z samochodu. Jednak pracownicy zaangażowani w prace przy audycie musieli korzystać z własnych jednośladów. Obecnie przymierzamy się do kolejnego dużego projektu – audytu nieczynnych tras kolejowych, które mają zostać zaadaptowane dla potrzeb rowerzystów – tłumaczy Aleksander Kopia.
Rowery wyposażone są w zapięcia zabezpieczające typu segmentowego, a każdy wypożyczający będzie mógł także skorzystać z kasku rowerowego. Do każdego roweru jest torba do przewozu jednośladu w pociągu.
Oprac. na podst. inf. UMWŚ