Prawo

Dostęp do informacji publicznej dla radnego

Radny, niezależnie od pełnionej funkcji publicznej, którą sprawuje, pozostaje obywatelem i jak każdy obywatel ma prawo do formułowania swych indywidualnych wniosków w trybie dostępu do informacji publicznej. Jego społeczna rola wymaga wiedzy na temat spraw gminy, której poszerzenie niejednokrotnie może nie być możliwe z racji uwarunkowań politycznych, jakie zachodzą w radzie.

Radny zwrócił się do wójta gminy z wnioskiem o udostępnienie mu informacji publicznej dotyczącej budżetu gminy i związanych z  nim wydatków. Żądanych informacji nie otrzymał, w  związku z czym złożył skargę na bezczynność organu do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Wójt odnosząc się do skargi wskazał, że skarżący jest radnym gminy, a tym samym ma możliwość uzyskania żądanej informacji w trybie § 39–41 statutu tej gminy, to jest w drodze zgłaszania interpelacji i zapytań. Zdaniem organu, skoro postanowienia statutu będące powszechnie obowiązującymi przepisami prawa miejscowego gwarantują w ten sposób radnym możliwość uzyskania informacji o działalności organu wykonawczego gminy, w tym dotyczących wykonania budżetu i dokonywania wydatków, to zachodzi przesłanka wykluczająca przekazanie im takich danych w trybie ustawy o informacji publicznej, przewidziana w art. 1 ust. 2 tej regulacji.

 

Sąd nie zgodził się z wójtem, uznając, że tryb wynikający z § 39–40 statutu gminy, na który powołuje się organ, nie stanowi procedury służącej radnemu do realizacji obywatelskiego prawa dostępu do informacji publicznej. Przepisy te uprawniają radnego do zgłaszania, w formie ustnej lub pisemnej interpelacji dotyczących spraw wspólnoty o zasadniczym charakterze oraz zapytań w sprawach aktualnych problemów gminy i w celu uzyskania informacji o danym stanie faktycznym. Co więcej, zdaniem sądu nie można zgodzić się ze stanowiskiem, jakoby opisane wyżej instytucje uregulowane w statucie stanowiły tryb, za pomocą którego radny dla własnych potrzeb, w sposób indywidualny mógłby domagać się informacji publicznej. Jest to bowiem tryb przewidziany dla realizacji kompetencji rady, czyli organu kolegialnego, którego członkiem jest radny. Tryb ten nie może więc wyłączać stosowania ustawy o dostępie do informacji publicznej, jeśli radny w trybie jej przepisów zwróci się o informację publiczną, której tematyka lub zakres odbiegają od kwestii zawartych w porządku obrad danej sesji.

 

Wyrok WSA w Gliwicach z 3 lutego 2015 r., sygn. akt IV SAB/Gl 164/14

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane