Jedno z ważniejszych działań w tym konkursie to „Kształtowanie i rozwijanie u uczniów kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy”. Środki nie mogą być przeznaczone na zakup sprzętu, tylko na oprogramowanie, dzięki któremu szkoła wdroży nową technologię i udostępni uczniom wartościowe materiały edukacyjne. Dofinansowanie wynosi aż 90 proc.: 85 proc. pochodzi z Unii Europejskiej, 5 proc. z budżetu państwa. Pozostałe 10 proc. to wkład własny gmin – najczęściej związany z udostępnieniem sal lekcyjnych i infrastruktury szkolnej.
Każde województwo realizuje swoją strategię rozwoju w oparciu o indywidualną diagnozę, dlatego różne są poziomy dofinansowania i zakresy projektów. Jednak dla całego kraju edukacja jest kluczowa – na ten cel przeznaczono aż 95 milionów złotych.
Ponadto na poziomie ogólnopolskim są realizowane celowe programy wspierające rozwój oświaty. Służy do tego głównie Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój. Na przykład w grudniu 2019 roku pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej jest planowany nabór w ramach poddziałania 2.10.6 Wysoka jakość systemu oświaty, którego celem jest tworzenie zestawów narzędzi edukacyjnych, scenariuszy lekcji i zajęć dla każdego etapu edukacyjnego.
Nowa szansa na poprawę sytuacji w szkołach
Samorządy wdrażające projekty technologiczne w edukacji oszczędzają czas i pieniądze oraz podnoszą jakość kształcenia w szkołach. Problem przeładowania nauczycieli administracją oraz trudności w dopasowaniu treści do indywidualnych potrzeb uczniów – to kwestie często poruszane przez nauczycieli i dyrektorów. Środki z Unii Europejskiej dają nadzieję na zmianę tej sytuacji. Co można zyskać? Przede wszystkim większe postępy uczniów w nauce oraz mniejsze zaangażowanie nauczycieli w wykonywanie rutynowych czynności.
Przykład godny naśladowania
Dobrym przykładem wdrożenia technologii w edukacji jest Gdynia, która w ramach nieograniczonego przetargu zakupiła dla całej gminy platformę edukacyjną z treściami dla szkół podstawowych i klas gimnazjalnych. Gospodarze miasta sięgnęli po środki z Europejskiego Funduszu Społecznego dostępne w RPO Województwa Pomorskiego 2014–2020. Projekt obejmował zapewnienie infrastruktury technicznej i zasobów edukacyjnych zgodnych z podstawą programową. Istotne było też szkolenie nauczycieli z obsługi platformy oraz wsparcie użytkowników w trybie całodobowym.
Co dokładnie dostarczono w ramach projektu? Gdyńskie szkoły otrzymały dostęp do platformy edukacyjnej zawierającej 18 tys. zadań z takich przedmiotów, jak język polski, angielski, matematyka, chemia, fizyka, biologia oraz geografia i nauczanie wczesnoszkolne. Oprócz zadań udostępniono również ponad 1400 lekcji multimedialnych oraz prawie 500 gier interaktywnych.
Platforma pomaga w praktyczny sposób wdrożyć w szkołach światowe rozwiązanie edukacyjne. Wspiera nauczycieli w przeprowadzaniu oceniania kształtującego, pomaga w praktyce zrealizować ideę personalizacji oraz umożliwia przeprowadzenie zajęć w modelu klasy odwróconej.
Dzięki takim projektom Gdynia, a także inne miasta (Zgierz, Skoczów czy Oleśnica) budują wizerunek krajowego pioniera innowacji w oświacie.
Od czego zacząć?
Środków unijnych do wykorzystania wciąż jest sporo, a w ich pozyskaniu pomagają firmy doradcze – doświadczone w składaniu wniosków i rozliczaniu projektów. Zgodnie z raportem NIK, stworzonym na półmetku obecnej perspektywy finansowej, średni postęp w wykorzystaniu alokacji UE w regionalnych programach operacyjnych (w odniesieniu do średnich wartości łącznie dla wszystkich programów operacyjnych) w okresie od 30 czerwca 2016 r. do 30 czerwca 2017 wynosił tylko 26,5 proc.
Inwestycje, które do tej pory były spychane na drugi plan z powodu ograniczonego budżetu gminy, mogą być teraz realizowane szybciej i sprawniej.
*Country Manager, NUADU
j.tomaszewski@nuadu.com
00 48 506 250 706