W samorządach

Miechów kupuje elektryczne autobusy

Kolejne średnie i mniejsze miasta podpisują umowy na zakup elektrycznych autobusów. 26 lipca w urzędzie miasta w Miechowie podpisano umowę na zakup elektrycznych Solarisów. Podobne zakupy planują m.in. Łomianki, Kozienice i Świdnica.

Zakup autobusów elektrycznych jest jednym z elementów projektu pn. "Niskoemisyjny system transportu miejskiego dla Miechowa", na realizację którego Gmina Miechów pozyskała dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

 

Pojazdy będą niskopodłogowe z napędem elektrycznym Solaris Bus&Coach S.A, typ Urbino 8.X, o długości 8,95m, pomieszczą 45 osób, w tym dla 21 pasażerów znajdą się miejsca siedzące i dwa miejsca siedzące składane.

 

Ponadto w autobusach znajdować się będzie:

 

- klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej

- system informacji pasażerskiej (tablica wyświetlająca informacje o kolejnych przystankach realizowanej linii oraz towarzyszące im zapowiedzi głosowe)

- automat biletowy - kasownik po 2 szt. w każdym autobusie

- wewnętrze i zewnętrze oświetlenie LED-owe.

 

Pojazdy wyposażone zostaną w system ładowania plug-in umożliwiający równoczesne ładowanie dwóch autobusów. Całkowita wartość powyższego kontraktu to 4 514 100 zł.

 

Miechów to kolejne średniej wielkości miasto, które kupuje autobusy elektryczne. Z zeszłorocznego raportu Polskiego Kongresu Paliw Alternatywnych (z lutego 2018) wynikało, że po polskich miastach jeździło 89 autobusów elektrycznych, a kolejne 26 było w planach (nie uwzględniono jednak ani Miechowa, ani Kozienic, ani Łomianek).

 

Niedawno poinformowano o zakupie dwóch autobusów przez podwarszawską gminę Łomianki (zakup dwóch autobusów elektrycznych zostanie przeprowadzony do końca sierpnia). Będą również wybudowane dwie stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Całkowity koszt przedsięwzięcia przekroczy 5,6 mln zł, a jego zasadniczą część ma stanowić dotacja NFOŚiGW - prawie 2,6 mln zł.

 

Również Kozienice (mazowieckie) zaplanowały zakup dwóch elektrobusów oraz wybudowanie jednego stanowiska do ładowania akumulatorów do końca marca 2020 r. Całkowity koszt projektu wyniesie 4,6 mln zł. Wsparcie z NFOŚiGW to dotacja w wysokości ponad 2,7 mln zł oraz niskooprocentowana pożyczką w kwocie ponad 1,8 mln zł.

 

Podobne zakupy planuje Świdnica. Do końca marca 2020 r. zakupione będą dwa zeroemisyjne autobusy o napędzie elektrycznym. Wybudowane zostaną także trzy stanowiska ładowania elektrobusów. Koszt całkowity projektu to prawie 4,9 mln zł, dotacja z NFOŚiGW wyniesie ponad 2,9 mln zł. Fundusz udzieli beneficjentowi niskooprocentowanej pożyczki w wysokości przeszło 1,9 mln zł.

 

 

Grafiki: Raport Polskiego Kongresu Paliw Alternatywnych. "Paliwa alternatywne w komunikacji miejskiej"

Zdjęcie: UM Miechów.

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane