Prawo

Niepełna informacja publiczna powoduje bezczynność

Udzielenie niepełnej informacji publicznej lub niezgodnej z treścią żądania przez zobowiązany organ ocenia się jako bezczynność adresata wniosku.

Do starosty wpłynął wniosek o udzielenie informacji publicznej w postaci udostępnienia rejestru umów zawartych w 2016 r. przez starostwo powiatowe. Starosta w odpowiedzi na wniosek przesłał skan rejestru umów zawartych przez powiat w 2016 r. w wyniku udzielonych zamówień publicznych, anonimizując dane osób fizycznych. Wnioskodawca stwierdził, że anonimizując dane osób prywatnych, organ powinien wydać decyzję administracyjną. Organ twierdził jednak, że wydanie decyzji jest zbędne, ponieważ istota żądanej informacji nie dotyczyła udostępnienia danych objętych anonimizacją. Wnioskodawca złożył skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego, wnosząc w niej o zobowiązanie organu do udzielenia pełnej informacji publicznej.

 

 

Wojewódzki sąd administracyjny (dalej: sąd) stwierdził, że starosta jest organem zobowiązanym do udzielenia informacji publicznej będącej przedmiotem wniosku, a żądane informacje stanowią informacje publiczne w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej (DzU z 2001 r. nr 112, poz. 1198) oraz art. 6 ust. 1 tej samej ustawy. Według sądu organ nie zrealizował w pełni żądania, ponieważ pominął dane osobowe osób fizycznych. W efekcie doszło do udostępnienia informacji niepełnej, czyli niezgodnej z treścią wniosku. Sąd zauważył, że skoro nie udzielono pełnej informacji publicznej, ani też nie odmówiono jej udzielenia w formie decyzji administracyjnej, to organ popadł w bezczynność w niniejszej sprawie. Jeżeli organ uważał, że żądane informacje podlegają ochronie na podstawie art. 5 ustawy  o udostępnianiu informacji publicznych, to powinien wydać decyzję o odmowie udostępnienia informacji w tym zakresie.

 

 

W uzasadnieniu sąd podkreślił, że zasada jawności danych osobowych podmiotów zawierających umowy z podmiotami publicznymi jest podkreślana w obecnie jednolitej linii orzeczniczej Naczelnego Sądu Administracyjnego (np. wyrok NSA z 19 grudnia 2016 r., I OSK 2060/16, wyrok NSA z 22 marca 2016 r., I OSK 2317/14).

 

 

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z 24 stycznia 2018 r., sygn. akt II SAB/Go 126/17

 

 

TAGI: orzecznictwo,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane