W samorządach

Radom wdraża e-usługi

Już w tym roku radomianie będą mogli załatwić wiele urzędowych spraw bez konieczności wychodzenia z domu.

Urząd miejski ogłosił przetarg na wdrożenie systemu nowoczesnych e-usług dla mieszkańców Radomia. Na realizację projektu miasto otrzymało ponad 2,6 mln zł z funduszy unijnych.

 

– Każdy mieszkaniec, na indywidualnym koncie, będzie mógł sprawdzić wysokość swoich zobowiązań z tytułu na przykład podatku od nieruchomości, od środków transportu, czy opłaty za odbiór odpadów. System umożliwi jednocześnie uregulowanie należności drogą elektroniczną. Będzie też możliwe składanie deklaracji, wniosków i oświadczeń – wylicza sekretarz miasta Rafał Czajkowski.

 

Wartość całego projektu to 3 mln 366 tys. złotych, z czego unijne dofinansowanie pokryje 85 procent kosztów. Wdrożenie systemu wymaga zakupu sprzętu oraz przygotowania odpowiedniego oprogramowania. Pełny pakiet e-usług powinien zacząć działać w połowie grudnia. 

 

Zainicjowanie projektu było odpowiedzią na potrzeby mieszkańców. Aż 84 proc. z nich deklaruje, że korzystałaby z możliwości załatwienia spraw urzędowych drogą elektroniczną. Ponad 2,6 mln zł dotacji przeznaczone zostanie na wprowadzenie w sumie 27 e-usług w obszarze administracji i kultury. Część z nich zakłada skorzystanie z już dostępnych rozwiązań informatycznych, takich jak krajowa platforma ePUAP oraz platforma regionalna „Wrota Mazowsza”.

 

Prawie wszystkie usługi osiągną tzw. czwarty stopień dojrzałości, co pozwoli na załatwienie sprawy w całości przez internet, łącznie z ewentualną płatnością.

 

Usprawnienia w kontaktach z urzędem miejskim to jeden obszar. Drugim jest wsparcie czterech samorządowych instytucji kultury. Już niedługo osoby zainteresowane działalnością Miejskiego Ośrodka Kultury „Amfiteatr”, Domu Kultury „Idalin”, Domu Kultury „Borki” i „Łaźni” Radomskiego Klubu Środowisk Twórczych i Galerii będą mogły zapisywać się na zajęcia przez internet, a także wnosić niezbędne opłaty.  

 

Wprowadzenie e-usług wymaga przygotowania odpowiedniego zaplecza. Dlatego projekt przewiduje uruchomienie 13 systemów teleinformatycznych w urzędzie miejskim i instytucjach kultury. Fundusze pozwolą na zakup i wdrożenie niezbędnego oprogramowania, a także sprzętu. Planowane jest wprowadzenie aplikacji na urządzenia mobilne, aby być jeszcze bliżej mieszkańców. W przypadku wykorzystywania danych mieszkańców i udostępniania informacji publicznej konieczne jest również zapewnienie bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych.

 

Ten projekt to dopiero początek zmian oblicza administracji w subregionie radomskim. W kolejnych latach zakładana jest intensyfikacja wykorzystania e-usług. Działania te ułatwią mieszkańcom, przedsiębiorcom i innym podmiotom załatwianie różnych spraw urzędowych. E-usługi to nie tylko oszczędność czasu, ale też zwiększanie włączenia społecznego. Inicjatywy tego typu oznaczają bowiem duże ułatwienia w pokonywaniu codziennych wyzwań przez osoby niepełnosprawne.

TAGI: dobre praktyki, dostęp do informacji publicznej, dotacja, fundusze unijne, prezydent miasta, projekt, informatyzacja,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane