Gospodarka

Samorządy z regionu Trójmiasta na wspólnych zakupach zaoszczędziły już 100 mln zł

Siódmy rok z rzędu samorządy zrzeszone w Obszarze Metropolitalnym dokonają grupowych zakupów energii elektrycznej, paliw i usług. 16 kwietnia prezydenci, burmistrzowie, wójtowie i starostowie podpisali deklarację w tej sprawie.

Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Tylko w ubiegłym roku dzięki realizacji wspólnych zamówień publicznych samorządy Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot (OM G-G-S) zaoszczędziły prawie 37 mln zł. Największe oszczędności – blisko 30 mln zł – przynosi wspólna dostawa energii elektrycznej.

 

Porozumienie dotyczące przystąpienia do grupowych zakupów dotyczy:

– energii elektrycznej (kompleksowa dostawa i dystrybucja oraz rozdzielona dostawa i dystrybucja)

– paliwa gazowego

– usług pocztowych

– paliwa do pojazdów służbowych

– oleju opałowego.

 

– Biorąc pod uwagę wszystkie zakupy, które realizujemy wspólnie od 2012 r., oszczędności dla naszych samorządów wyniosły ok. 100 mln zł – raportował Marek Komorowski, dyrektor Biura Zamówień Publicznych Urzędu Miejskiego w Gdańsku. – Wiem, że mniejsze gminy nie odczuwają tego tak mocno jak duże, ale z roku na rok oszczędność jest systematyczna i przynosi realne pieniądze, które można przeznaczyć na inne cele. Jeśli chodzi o paliwo, w ramach wspólnego postępowania w roku ubiegłym udało się zaoszczędzić od 0,21 do 0,29 gr na litrze. Możne nie jest to imponująca suma, ale przy ilości blisko miliona litrów paliwa zyskaliśmy wyraźną różnicę. Dzięki grupowym zakupom z roku na rok uzyskujemy coraz niższą cenę na dostawę oleju opałowego. Rok temu zaoszczędzono ok. 15 gr na litrze, w 2015: 13 gr.

 

Jak podkreślił Komorowski, liczba gmin i instytucji przystępujących do wspólnych zamówień z roku na rok wzrasta. Na początku wspólnota obejmowała kilkanaście podmiotów, w 2017 r. było ich już blisko 60. Realizatorem większości wspólnych postępowań jest BZP gdańskiego magistratu, jedynie za dostawę gazu ziemnego odpowiada Biuro Urzędu Miejskiego w Gdyni.

 

- Mamy ogromny potencjał wzrostowy, jeśli się jeszcze bardziej zintegrujemy, a podstawą integracji jest wzajemne zaufanie. Jako gminy metropolii przełamujemy wciąż silny w Polsce brak zaufania społecznego i pokazujemy, że potrafimy wyjść poza gminną czy powiatową suwerenność, nie bojąc się że ktoś zabierze nam część autonomii - powiedział prezydent Gdańska i prezes zarządu OM G-G-S Paweł Adamowicz. – Wspólne zamówienia to dowód gospodarności poszczególnych jednostek samorządowych. Na północ od Warszawy jesteśmy największą publiczną grupą, która wspólnie dokonuje zakupów. Marzy mi się, żeby wciągnąć do niej wszystkie jednostki organizacyjne gmin, a pomysłów na rozwój segmentów zakupów jest jeszcze bardzo wiele. Choćby ubezpieczenia. Wydajemy krocie, a jeśli stworzymy towarzystwo samorządowych ubezpieczeń wzajemnych, składki będą niższe. Po co dawać zarabiać korporacjom – dodał Adamowicz.

 

Wśród wspólnych zakupów dokonanych w 2017 r. największym zainteresowaniem cieszył się zakup energii elektrycznej. W postępowaniu udział wzięły nie tylko 62 gminy i powiaty, ale także inne instytucje: uczelnie, Port Lotniczy Gdańsk, spółki komunalne czy Europejskie Centrum Solidarności, Muzeum Zamkowe w Malborku. Uzyskano cenę o ok. 47 proc. niższą za 1 MWh w stosunku do cennika.

 

Oprac. na podst. inf. portalu Gdansk.pl

TAGI: dobre praktyki, finanse samorządowe, gospodarka,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane