Prawo

Stypendysta nie potrzebuje faktur VAT

Wysokość stypendium dla uczniów nie może zostać uzależniona od wysokości dotacji otrzymanej z budżetu państwa oraz liczby złożonych wniosków stypendialnych, a jego realizacja nie jest uwarunkowana przedłożeniem przez stypendystę faktur VAT.

 

Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy. Organ nadzoru zakwestionował § 8 ust. 1 przedmiotowej uchwały, w którym rada gminy postanowiła, iż podstawą realizacji stypendium jest przedłożenie faktur VAT, rachunków lub innych dowodów poniesionych kosztów. Zgodnie ze wskazanym zapisem uchwały, stypendium byłoby udzielane poprzez całkowitą refundację kosztów poniesionych przez ucznia, na podstawie przedłożonych dowodów. Organ nadzoru wskazał, że udzielanie stypendium w oparciu o taki system stanowi naruszenie art. 90d ust. 2 i 4 ustawy o systemie oświaty (DzU z 2017 r., poz. 2198 z późn. zm.), ponieważ pomoc została uzależniona od konieczności uprzedniego pokrycia wydatków.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, w wyroku z 21 października 2013 r., sygn. akt IV SA/Gl 894/12, wyraził pogląd, zgodnie z którym udzielanie pomocy w drodze refundacji wydatków poniesionych przez wnioskodawcę jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy wnioskodawca będzie sam mógł wybrać ten model wypłacania stypendium. Według sądu w takiej sytuacji pokrycie kosztów powinno nastąpić np. poprzez ich bezpośrednią zapłatę na rzecz podmiotu udzielającego świadczenia objętego tą formą pomocy lub w sposób uzgodniony z wnioskodawcą.

 

Oprócz powyższego wojewoda zakwestionował postanowienie, zgodnie z którym przyznanie świadczenia oraz określenie jego wysokości uzależnione jest od wysokości dotacji otrzymanej z budżetu państwa oraz liczby złożonych wniosków stypendialnych. Uznano, że takie regulacje wykraczają poza upoważnienie ustawowe określone w art. 90f ustawy o systemie oświaty. Brak jest bowiem podstaw do wprowadzenia dodatkowego kryterium do nabycia stypendium, które miałoby zależeć od wysokości otrzymanej dotacji z budżetu państwa i kwot, jakimi dysponuje gmina na realizację zadania w tym zakresie.

W związku z powyższym organ nadzoru stwierdził nieważność uchwały w odniesieniu do wskazanych wyżej postanowień uchwały.

 

 

Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody podkarpackiego z 20 marca 2018 r., nr P-II.4131.2.40.2018

 

 

TAGI: wojewoda,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane