Szczecińska Kolej Metropolitalna: Pół miliarda złotych z Unii Europejskiej na budowę

Autor: Justyna Kamińska / 10.05.2018
W samorządach
Ponad 500 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zostanie przeznaczone na modernizację torów, węzły przesiadkowe i parkingi typu „Parkuj i Jedź” w ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Umowę w sprawie dofinansowania inwestycji (jej łączna wartość to 741 mln zł) podpisali przedstawiciele Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego i Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Zachodniopomorska SKM-ka ma być gotowa w roku 2022.

Prawie 500 mln zł kosztować będzie modernizacja linii, która połączy Szczecin i Police. To kluczowa inwestycja w ramach projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Linię 406 przebuduje i zmodernizuje firma Trakcja PRKiI. Ta sama firma zmodernizuje część linii 273 (Nadodrzanka), nr 351 (Poznań-Szczecin Główny) oraz nr 401 (Szczecin Dąbie – Świnoujście). Reaktywacja przewozów pasażerskich na trasie Szczecin – Police to najważniejszy element nowej sieci. Zmodernizowanych zostanie ponad 23 km torów. Projekt zakłada również budowę drugiego toru na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn.

 

Łączna długość linii kolejowych w ramach SKM-ki wyniesie niemal 120 km. Sieć połączy Stargard, Goleniów, Gryfino i Police ze Szczecinem. W marcu 2018 roku uruchomiono pilotażowo trzy nowe połączenia ze Szczecina do Goleniowa i sześć na trasie Szczecin – Gryfino, co - jak podkreśla zachodniopomorski urząd marszałkowski – pozwoli oszacować potrzeby, jakie występują na tych trasach.

 

Aktualnie trwają prace nad zaprojektowaniem węzłów przesiadkowych zaś województwo Zachodniopomorskie kończy właśnie ostatnie, wielkie zamówienie zakupowe taboru. Nabycie 27 pociągów za łączną sumę 400 mln zł zakończy cały proces modernizacji taboru na Pomorzu Zachodnim i pozwoli obsługiwać połączenia regionalne wyłącznie nowymi lub zmodernizowanymi pociągami. Część z nich wyjedzie na tory w ramach SKM-ki, bo to województwo będzie odpowiedzialne za obsługę połączeń.

 

Inwestycja zakłada także budowę systemu sterowania ruchem pociągów z centrum sterowania na stacji Szczecin Gocław, stworzenie systemu informacji dla podróżnych na stacjach i przystankach oraz bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo – drogowych. Powstaną też węzły komunikacyjne wraz z parkingami typu Park&Ride (P&R) i Bike&Ride (B&R) na ponad 2,5 tys. miejsc (w samym Szczecinie prawie 1900).

 

Łącznie na trasie SKM funkcjonować będą 42 przystanki, w tym 9 nowych. Sieć SKM będzie uzupełniona o węzły i przystanki przesiadkowe wybudowane przez miasta i gminy. Realizacja inwestycji zaplanowana została na lata 2018-2022.

 

FOT: www.skm.szczecin.pl

Podziel się!
TAGI: dobre praktyki, fundusze unijne, Koleje,

Aby dodać komentarz, zaloguj się.