Pracując ze szkołami w całej Polsce w ramach warsztatów, szkoleń i w szczególności superwizji dostrzegliśmy, że wiele problemów edukacyjnych oraz trudności wychowawczych zaczyna się od zaburzeń w sferze zdrowia psychicznego. Długotrwały stres, zaburzenia odżywiania, depresja, nerwice – to tylko niektóre z problemów, które odbijają się na funkcjonowaniu już najmłodszych dzieci. Jednocześnie powszechnie postuluje się rozwijanie ich umiejętności miękkich – komunikacyjnych, budowania relacji.
Program „Myślę pozytywnie” jest kompleksowym rozwiązaniem dla szkół i placówek oświaty przygotowanym przez Fundację „Instytut Edukacji Pozytywnej” realizowanym przy współfinansowaniu ze środków NPZ na lata 2016-2020 przekazanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Realizacja programu rozpoczęła się w roku 2016 opracowaniem koncepcji profilaktyki zdrowia psychicznego, w kolejnym roku opracowany został modelowy program profilaktyczny oraz pełen zestaw narzędzi do realizacji programu w szkołach w całej Polsce. Obecnie mamy przyjemność zaprosić Państwa do etapu wdrożeniowego programu.
Główne założenia
Pracy nad programem przyświecał cel zapewnienie modelowych rozwiązań na rzecz wspierania dobrostanu psychicznego dzieci i młodzieży, gdyż stanowi to jeden z najbardziej aktualnych i palących tematów profilaktyki ogólnej w szkołach i innych placówkach oświaty. Realizacja projektu w ramach współfinansowanie ze środków NPZ ma na celu przygotowanie podmiotów edukacyjnych do prowadzenia wśród uczniów i uczennic oraz wychowanków działań związanych z popularyzowaniem wiedzy z zakresu zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań. Zgodnie z przyjętymi założeniami jest to rozwiązanie, które może być bezpośrednio wprowadzane do praktyki w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych oraz innych placówek oświaty pracujących z dziećmi i młodzieżą. Zakładamy przy tym dopasowanie poszczególnych elementów do wymagań danego środowiska społeczno-rodzinnego i jego specyfiki.
Obszary wsparcia
W przygotowaniu i konsultacji programu udział wzięli eksperci: psycholodzy, socjolodzy, terapeuci, pedagodzy, psychiatrzy, seksuolodzy, pediatrzy, etycy, teolodzy i doświadczeni nauczyciele. W ten sposób spojrzeliśmy na problem profilaktyki zdrowia psychicznego z różnych perspektyw i uwzględniliśmy różnorodne tematy związane ze wspieraniem dzieci i młodzieży w utrzymaniu dobrostanu psychicznego.
Nasze propozycje wsparcia dotyczą następujących obszarów:
1. Rozwijanie kompetencji społecznych jako sposobu na ochronę zdrowia psychicznego i poprawę dobrostanu psychicznego dzieci i młodzieży z uwzględnieniem umiejętności komunikacji społecznej i wewnętrznej.
2. Promowanie wiedzy i umiejętności na temat korzystania z nowych technologii komunikowania tak, by utrzymywać zdrowie psychiczne oraz przeciwdziałanie inicjacji w zakresie różnych zachowań ryzykownych dla zdrowia psychicznego poprzez dostarczenie odpowiedniej informacji oraz wzmacnianie czynników chroniących i redukcję czynników ryzyka.
3. Promowanie wiedzy i umiejętności na temat radzenia sobie w trudnych sytuacjach, które mogłyby prowadzić do pogorszenia zdrowia psychicznego.
4. Wspieranie rozwoju duchowego dzieci i młodzieży jako sposobu na zachowanie dobrostanu psychicznego i radzenie sobie w obliczu dylematów.
5. Przeciwdziałanie seksualizacji dzieci i młodzieży w przestrzeni publicznej oraz w procesie edukacji.
Jak Twoja placówka może skorzystać na programie Myślę pozytywnie 2018?
W ramach programu Myślę Pozytywnie w roku 2018 oferujemy bezpłatne wsparcie wdrożenia Systemu Wsparcia Zdrowia Psychicznego w Twojej placówce poprzez:
● Konsultacje webinarowe online
● Udział w programie certyfikacyjnym, w ramach którego instytucje systemu oświaty otrzymują zestawy narzędzi i materiałów wspierających realizację zajęć profilaktycznych i wychowawczych w szkole, certyfikat Szkoły Myślenia Pozytywnego, wsparcie merytoryczne i organizacyjne przez cały rok 2019
● Szkolenia dla realizatorów programu w szkołach (szkolenia w każdym województwie)
● Konferencje dla rodziców, przedstawicieli organów prowadzących szkoły i placówki systemu edukacji, przedstawicieli kuratoriów oświaty (konference w każdym województwie)
● Dostęp do internetowego systemu wsparcia wdrożenia programu profilaktyki dla szkół z całej Polski
Szkoła Pozytywnego Myślenia
W roku 2017 rozpoczął się program certyfikacji Szkół Pozytywnego Myślenia, który miał wyróżnić szkoły dbające o dobrostan psychiczny swoich uczniów i uczennic. W 2018 roku rozpoczęliśmy wdrażanie Programu w ponad 100 szkołach w całej Polsce i dzięki realizacji kolejnego etapu wdrożeniowego współfinansowanego ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016- 2020 przekazanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zapraszamy do wspólnego działania kolejne 100 szkół a kolejny 2019 rok. Dotychczasowe działania przekroczyły najśmielsze oczekiwania.
Założenie było proste. Przygotować zadania, z których chętne szkoły muszą się wywiązać, aby uzyskać certyfikat Szkoły Pozytywnego Myślenia. Chodziło o zmobilizowanie drzemiącego w nauczycielach, wychowawcach, psychologach i pedagogach szkolnych potencjału, a jednocześnie danie okazji do wykazania się uczniom i uczennicom.
Nagle okazało się, że o zdrowiu psychicznym nie tylko musimy, ale naprawdę chcemy rozmawiać. Nasza fundacja została “zalana” pozytywną informacją zwrotną i przesyłkami ze szkół, w których uczniowie i uczennice, nauczyciele i rodzice prezentowali wyniki swojej pracy nad zadaniami certyfikacyjnymi. Był nawet moment, że poczta prosiła nas o przyjeżdżanie po odbiór przesyłek własnym samochodem, bo listonosz z powodu ich ilości i wielkości nie miał możliwości ich dostarczenia.
Opowieści ze szkolnej ławki
W jednym z zadań certyfikacyjnych uczniowie i uczennice ze szkół biorących udział w programie zostali poproszeni o napisanie lub przedstawienie w innej wybranej formie pracy na temat swoich doświadczeń szkolnych w kontekście pozytywnego myślenia i zdrowia psychicznego jako takiego.
Sposobów na mówienie o swoich doświadczeniach było wiele. Młodzi ludzie głównie w formie pisanej przedstawiali swoje przemyślenia i doświadczenia, niektóre bardzo pozytywne, inne smutne, ale zwykle zakończone pozytywnym finałem.
- Prace, które do nas docierały, pokazywały jak ważną częścią życia uczniów i uczennic jest szkoła, oceny, rówieśnicy. W wielu pracach doniosłą rolę, zarówno w sensie pozytywnym, jak i niestety negatywnym, odgrywali nauczyciele - wspomina Nowicka.
Współdziałanie z rodzicami - budowanie klimatu szkoły
Zdrowe i pozytywne relacje są podstawą zdrowia psychicznego, dlatego jedno z zadań certyfikacyjnych koncentrowało się na rozwijaniu współpracy na linii nauczyciele-rodzice. Zadaniem szkół było przeprowadzenie w wybranej formie spotkania budującego wspólną radość z bycia częścią procesu wychowawczego dzieci. Niektórzy wychowawcy podejmowali działania integrujące społeczność w czasie zebrań z rodzicami, pokazując, że takie spotkania mogą mieć nietypowy i bardzo pozytywny przebieg. Uczestniczący Rodzice uzupełniali „List Rodzica do Nauczyciela” (do szkoły), dzięki któremu wychowawczyni miała okazję dowiedzieć się o mocnych stronach swoich wychowanków, zainteresowaniach, jak również o tym, co ewentualnie można poprawić, by czas przebywania dziecka w szkole uczynić znośnym i przyjemnym.
Co dalej?
Instytut Edukacji Pozytywnej nie spowalnia swoich działań w obszarze zdrowia psychicznego. W tym roku zaprasza kolejne 100 szkół do certyfikacji i skorzystania z bezpłatnych narzędzi i materiałów, które są przesyłane do wszystkich szkół, które zgłoszą się do programu i będą go wdrażać.
Widzimy, że to działa, widzimy, że jest to potrzebne. Z naszymi szkołami funkcjonujemy na zasadzie pozytywnego sprzężenia zwrotnego - my wspieramy ich we wdrażaniu pomysłów na profilaktykę, a oni nam dają energię i chęć pracy swoimi wyrazami wdzięczności, kreatywnymi pomysłami i aktywnością “ponad normę”.
Więcej informacji o całym projekcie wraz ze wszystkimi bazami materiałów dostępne są na naszej stronie internetowej: www.myslepozytywnie.pl
Zachęcamy do kontaktu z nami i zgłoszenia swoich placówek oświatowych do projektu i współpracy z Instytutem Edukacji Pozytywnej. Wystarczy napisać maila na adres kontakt@instytutep.pl
Zadanie współfinansowane w ramach środków Narodowego Programu Zdrowia przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
*prezes Fundacji Instytut Edukacji Pozytywnej